Kapsayıcı
eğitim bireysel farklılıklar olmak üzere, cinsiyet temelli eşitsizlikler,
göçmenler, mülteciler, sığınmacılar, kültürel ve toplumsal çeşitliliklere kadar
birçok konuyu içermektedir. Kapsayıcı eğitim genel bir kavram olmakla birlikte kapsayıcılığın
önemli bir alt boyutu çok kültürlü eğitimdir. Çokkültürlü eğitim tüm
öğrencilerin din, dil, ırk, cinsiyet, yaş, sosyal sınıf, ekonomik düzey gibi
farklılıklarına bakılmaksızın eğitimden eşit biçimde faydalandıkları bir eğitim
çeşidi olarak tanımlanmaktadır. Kapsayıcı eğitimin önemli bir diğer boyutuysa kapsayıcı
müfredattır. Bu çalışmada, Türkiye’de geçerli olan ortaöğretim programlarının kapsayıcı
eğitim bağlamında çokkültürlülük özelliği incelenmiş, çokkültürlülük ve
kapsayıcılığın programların felsefesi, amaçları, ilkeleri ve değerlerine ne
ölçüde yansıdığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda,
programlarının felsefesi, amaçları ve ilkeleri bakımından belirli ölçüde
kapsayıcılık içerdiği ve programın dayandığı kök değerlerde kapsayıcılığa vurgu
yapıldığı görülmüştür. Araştırmada 13 dersin öğretim programında çokkültürlülükle
ilgili toplam 75 kazanım ve kazanımların kodlanmasıyla toplam 23 alt tema elde
edilmiştir. Alt temaların birbiriyle ilişkisi dikkate alınarak kazanımların üç
ana tema altında toplanabileceğine karar verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.