Amaç: Bu
çalışmanın amacı, erkek öğrenci hemşirelerin meslek seçimini etkileyen
faktörlerin bazı değişkenler açısından incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Betimsel
tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmanın evrenini bir sağlık yüksekokulunda
öğrenim gören 116 erkek öğrenci hemşire oluşturmuştur. Araştırmada evrenin
tamamı örneklem kapsamına alınmış olup çalışmaya katılmaya gönüllü olan 101
öğrenciden elde edilen veriler değerlendirmeye alınmıştır. Verilerinin
toplanmasında kişisel bilgi formu ve Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği
kullanılmıştır. Ölçek toplam 17 maddeden, mesleki uygunluk ve yaşamsal
nedenler olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçek toplam puanı
0-100 arasında değişim göstermektedir. Araştırma verilerinin
değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Kruskal-Wallis testi
ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır.
Bulgular: Erkek
öğrencilerin meslek seçiminde mesleki uygunluk faktöründen yaşamsal nedenlere
göre daha fazla etkilendikleri belirlenmiştir. Erkek öğrenci hemşirelerin
meslek seçimini etkileyen faktörlerin anne, baba eğitimi ve aile gelir düzeyine
göre farklılık göstermediği bulunmuştur. Öğrencilerin meslek seçerkenki
hemşirelik algısına göre ise mesleki uygunluk ve yaşamsal nedenler alt
boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin
mesleki uygunluk ve yaşamsal nedenlere ilişkin puan ortalamaları ortalamanın
üzerinde belirlenmiştir. Mesleğe ilişkin olumlu algıya sahip olan öğrenciler
mesleki uygunluğun meslek seçiminde etkili olduğunu düşünürken, mesleğe ilişkin
olumsuz algısı olan öğrenciler yaşamsal nedenleri meslek seçiminde önemli bir
faktör olarak görmektedirler.
Objective: The aim of this study was to determine
the factors affecting the choice of profession in male students of nursing department.
Material and Methods: The study was descriptive in design. The
universe of this descriptive study was composed of 116 male nursing students in
the health college of a university. All of the universe was included in the
sample and data which were obtained from 101 students who participated voluntarily in the research were
evaluated. The research data were collected using the
personal information form and the profession choice scale in nursing. The scale
consisted of 17 items and two sub-dimensions for "professional
congruency" and "vital causes". A total score from 0 to 100%was
possible for this questionnaire. In the analysis of the data, descriptive
statistics, Kruskal-Wallis test and Mann-Whitney U test were used.
Results: It was determined that male students were
influenced more by professional congruence factors than vital causes. It was
found that the opinions of the male student nurses regarding the factors
affecting the choice of profession did not differ according to the level of
parental education and family income. According to nursing perception affecting
professional choice of the students, there was a significant difference between
the professional congruence factors and the vital causes sub-dimensions.
Conclusion: The
scores of professional congruence and vital causes of the students were
identified as above average. While students who had positive perception about
profession thought that professional congruence was effective in choosing a
profession, students with a negative perception of profession viewed vital
causes as an important factor in choosing a profession.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3 |
Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.