The primary aim of this paper was to improve the library's competitive position in the information world by providing electronic service delivery based on competitive intelligence skills that can serve users and their information needs. Competitive intelligence as a panacea for offering enhanced library services has been the subject of existing literature and since it is a current issue that has not received adequate representation in the literature, hence, making inferences based on the available document sources is the main goal of this review article. In the domain of library and information science, competitive intelligence focuses on the systematic and coordinated surveillance of competitors in a specific task or service delivery, wherever they may be. Library services are taking a new dimension in accordance with competitive intelligence standards and strategies. Traditional modes of information provision and delivery have given way to electronic and web-based information, according to a global trend. If not absolutely, physical collections are giving way to electronic or digital collections. Libraries are progressing in their alignment with ICT realities, primarily by automating library routines such as acquisition, information handling and management, charging and discharging, serials management, developing online catalogues and other retrieval aids, creating institutional repositories, developing library websites, and providing online information services, among other things, in order to achieve competitive intelligence over others in the information management value chain.
Competitive Intelligence Electronic Library Services Information and Communication Technology Digital Libraries Information Database
Bu makalenin temel amacı, kullanıcılara ve onların bilgi ihtiyaçlarına hizmet edebilecek rekabetçi istihbarat becerilerine dayalı elektronik hizmet sunumu sağlayarak kütüphanenin bilgi dünyasındaki rekabetçi konumunu geliştirmektir. Gelişmiş kütüphane hizmetleri sunmak için önemli olan rekabetçi istihbarat, mevcut literatürün konusu olmuştur. Literatürde yeterli derecede yer almamakla beraber güncel bir konu olması nedeniyle, mevcut belge kaynaklarına dayalı çıkarımlar yapmak bu çalışmanın temel amacıdır. Kütüphane ve bilgi bilimi alanında, rekabetçi istihbarat, belirli bir görev veya hizmet sunumunda rakiplerin sistematik ve koordineli gözetimine odaklanır. Rekabetçi istihbarat standartları ve stratejilerine uygun olarak kütüphane hizmetleri yeni bir boyut kazanmaktadır. Küresel bir eğilime göre, geleneksel bilgi sağlama ve sunma biçimleri yerini elektronik ve web tabanlı bilgilere bırakmıştır. Fiziksel koleksiyonlar yerini elektronik veya dijital koleksiyonlara bırakmaktadır. Kütüphaneler, bilgi yönetimi değer zincirinde diğerlerine göre rekabetçi istihbarat elde etmek için, diğer şeylerin yanı sıra bilgi hizmetleri (öncelikle edinme, bilgi işleme ve yönetimi, ücretlendirme ve iade, süreli yayın yönetimi, çevrimiçi kataloglar ve diğer erişim yardımcıları geliştirme, kurumsal depolama alanları oluşturma, kütüphane web siteleri geliştirme ve çevrimiçi sağlama) gibi kütüphane rutinlerini otomatikleştirerek Bilişim Teknolojileri gerçekleriyle uyum içinde ilerlemektedirler.
Rekabetçi İstihbarat Elektronik Kütüphane Hizmetleri Bilgi ve İletişim Teknolojisi Dijital Kütüphaneler Bilgi Veritabanı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları |
Bölüm | İnceleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2 |