Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ania Loomba’s Method Concerning Comparative Public Administration

Yıl 2021, , 119 - 128, 01.07.2021
https://doi.org/10.47478/lectio.884257

Öz

While examining colonialism and postcolonialism, Loomba criticizes the Eurocentric perspective and develops an approach consistent with the multiplicity and fragmentation of postmodernism in terms of subject, time, and space. Nevertheless, Loomba also suggests focusing on relations between the fragments of postmodern analysis. Accordingly, her comparative method differentiates from the rest of the literature at some points. Loomba’s approach would potentially contribute to comparative public administration to the extent that it makes a connection between fragments. This paper examines Loomba’s potential contribution to the studies in comparative public administration in light of the main characteristics of her comparative method used when dealing with colonialism and postcolonialism. The purpose of this paper is to reveal Loomba’s position in comparative analysis and to attempt an understanding of potential ways which Loomba might suggest for comparative public administration.

Kaynakça

  • Cohen, S. (2008). “Are we “Post” Colonial?: A Conversation with Ania Loomba”. The Humanities Review. 6 (2), 121-126.
  • Chakrabarty, D. (2007). Provincializing Europe: Postcolonial Thought and Historical Difference, New Jersey: Princeton University Press.
  • Dirlik, A. (1998). The Postcolonial Aura: Third World Criticism in the Age of Global Capitalism. Colorado: Westview Press.
  • Ergun, T. (1997). “Postmodernizm ve Kamu Yönetimi”. Amme İdaresi Dergisi. 30 (4), 3-15.
  • Grosfoguel, R. (2011). “Decolonizing Post-Colonial Studies and Paradigms of Political-Economy: Transmodernity, Decolonial Thinking, and Global Coloniality”. Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World. 1 (1).
  • Güler, B. A., (2013). “Karşılaştırmalı Kamu Yönetimi Nedir?”. Kamu Yönetimi Ülke İncelemeleri. (K. Karasu, Ed). Ankara: İmge Kitabevi. 23-39.
  • Harvey, D. (1992). The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change, Massachusetts: Blackwell Publishers.
  • Hiddlestone, J. (2009). Understanding Postcolonialism. Stocksfield: Acumen.
  • Loomba, A. (2000). Kolonyalizm/Postkolonyalizm. (M. Küçük, Çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Loomba, A. (2009). “Race and the Possibilities of Comparative Critique”. New Literary History. 40, 501–522.
  • San, C. (1993). “Karşılaştırma Yönteminde Zaman ve Mekân Boyutları”. AÜSBF Dergisi. 48 (1). 155-159.
  • Shankar, S. (1999). “The Origins and Ends of Postcolonial Studies”. A Review of International English Literature. 30 (4), 143-155.
  • University of Pennsylvania (2021). “Ania Loomba, Catherine Bryson Professor of English”. Erişim Tarihi: 15.2.2021, https://www.english.upenn.edu/people/ania-loomba

Karşılaştırmalı Kamu Yönetimiyle İlişkisi Bakımından Ania Loomba’nın Yöntemi

Yıl 2021, , 119 - 128, 01.07.2021
https://doi.org/10.47478/lectio.884257

Öz

Loomba, kolonyalizm ve postkolonyalizmi incelerken Avrupa-merkezci düşünceye eleştiri getirmekte; konu, zaman ve mekân bakımından postmodern çokkatlılık ve parçalılıkla uyumlu bir yaklaşım geliştirmektedir. Ancak Loomba postmodern incelemelerin ayrıştırdığı parçalar arasındaki ilişkilere odaklanmayı da önermektedir. Bu doğrultuda Loomba’nın karşılaştırmalı yöntemi alanyazındaki genel durumdan bazı noktalarda farklılaşmaktadır. Çokkatlı ve parçalı olan bu yaklaşım parçalar arasında bağlantı kurabildiği ölçüde karşılaştırmalı kamu yönetimi için bir katkı sunma potansiyeli taşımaktadır. Bu çalışmada Loomba’nın kolonyalizm ve postkolonyalizmi ele alırken başvurduğu karşılaştırmalı yöntemin temel özellikleri ışığında karşılaştırmalı kamu yönetimi alanında yapılan çalışmalara sunabileceği katkı incelenecektir. Çalışmanın amacı Loomba’nın karşılaştırmalı analiz içinde bulunduğu konumu saptamak ve karşılaştırmalı kamu yönetimi için önerebileceği yolu anlamaya çalışmaktır.

Kaynakça

  • Cohen, S. (2008). “Are we “Post” Colonial?: A Conversation with Ania Loomba”. The Humanities Review. 6 (2), 121-126.
  • Chakrabarty, D. (2007). Provincializing Europe: Postcolonial Thought and Historical Difference, New Jersey: Princeton University Press.
  • Dirlik, A. (1998). The Postcolonial Aura: Third World Criticism in the Age of Global Capitalism. Colorado: Westview Press.
  • Ergun, T. (1997). “Postmodernizm ve Kamu Yönetimi”. Amme İdaresi Dergisi. 30 (4), 3-15.
  • Grosfoguel, R. (2011). “Decolonizing Post-Colonial Studies and Paradigms of Political-Economy: Transmodernity, Decolonial Thinking, and Global Coloniality”. Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World. 1 (1).
  • Güler, B. A., (2013). “Karşılaştırmalı Kamu Yönetimi Nedir?”. Kamu Yönetimi Ülke İncelemeleri. (K. Karasu, Ed). Ankara: İmge Kitabevi. 23-39.
  • Harvey, D. (1992). The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change, Massachusetts: Blackwell Publishers.
  • Hiddlestone, J. (2009). Understanding Postcolonialism. Stocksfield: Acumen.
  • Loomba, A. (2000). Kolonyalizm/Postkolonyalizm. (M. Küçük, Çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Loomba, A. (2009). “Race and the Possibilities of Comparative Critique”. New Literary History. 40, 501–522.
  • San, C. (1993). “Karşılaştırma Yönteminde Zaman ve Mekân Boyutları”. AÜSBF Dergisi. 48 (1). 155-159.
  • Shankar, S. (1999). “The Origins and Ends of Postcolonial Studies”. A Review of International English Literature. 30 (4), 143-155.
  • University of Pennsylvania (2021). “Ania Loomba, Catherine Bryson Professor of English”. Erişim Tarihi: 15.2.2021, https://www.english.upenn.edu/people/ania-loomba
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gökhan Aşkar 0000-0003-2603-0817

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2021
Kabul Tarihi 27 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Aşkar, G. (2021). Karşılaştırmalı Kamu Yönetimiyle İlişkisi Bakımından Ania Loomba’nın Yöntemi. Lectio Socialis, 5(2), 119-128. https://doi.org/10.47478/lectio.884257

Lectio Socialis is a prestigious, international, and peer-reviewed journal that aims to provide a platform for scholars and researchers to share their work and ideas on policy-relevant topics related to social sciences. The journal welcomes high-quality articles from a wide range of disciplines, including economics, political science, public administration, business administration, international relations, urban planning, sociology, psychology, history, jurisprudence, and philosophy. The primary objective of Lectio Socialis is to maintain a vibrant, independent, and unbiased environment for scholars and researchers from different parts of the world to present their research, exchange ideas, and contribute to the advancement of knowledge in their respective fields.

Creative Commons License
Lectio Socialis is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.