Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Preschool Education Policies and New Policy Suggestions in Turkey

Yıl 2022, Sayı: 107, 129 - 165, 25.09.2022
https://doi.org/10.36484/liberal.1079594

Öz

The 21st century represents as well as a period in which the Information Age, the last of the three great revolutions that mankind has undergone, began to make its effects felt all over the world. The need for adaptation/transition to this new period has underlined the importance of education policies, and particularly of education; and made it necessary to redesign education according to the requirements of the Information Age. It has emerged with new researches that the pre-school period is the most important years of human development and education, and the importance
given to the pre-school education policies of the countries has increased day by day. However, despite these developments, it has not been possible to develop holistic and effective policies in pre-school education in Turkey. In this study, the situation of pre-school education, which is the first and most important step of education, in Turkey will be examined from past to present, and policy recommendations will be made in the light of the requirements of the new age. 

Kaynakça

  • Kaynakça AÇEV (2017). Türkiye’de Erken Çocukluk Bakımı ve Okul Öncesi Eğitime Katılım. İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı. Erişim tarihi: 02.06.2021, https://acev.org/wp-content/uploads/2017/11/OkulOncesiEgitimRapor.31.10.17.web_.pdf
  • AÇEV (2017). Türkiye'de 0-6 yaş arası çocuğun durumu. İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı. Erişim tarihi: 02.06.2021 https://www.acev.org/directory/turkiyede-0-6-yas-arasi-cocugun-durumu/
  • Akyüz, Y. (2001). Türk Eğitim Tarihi, (8.Basım), Ankara, Alfa Yayınları.
  • Altay, S., İra, N., Bozcan, E.Ü. Yenal, H. (2011). Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze Milli Eğitim Şûralarında Okul Öncesi Eğitimi ve Bugünkü Durumu. E-Journal of New World Sciences Academy, 6 (1), 660-672.
  • Altunay, E., & Özer, M. (2021). Okul Öncesi Eğitim Kurumları Rehberlik ve Denetim Rehberinin İncelenmesi. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(2), 1-21.
  • Anning, A. (1991) The First Years at School. Milton Keynes, Open University Press.
  • Arı, M. M., Kerigan, B. Duran, Ç. ve Çınar-Karasu, K. T. (2021). High Scope Eğitimi Alan ve Almayan 4-5 Yaş Grubu Çocukların Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması. Spor, Eğitim ve Çocuk. 1 (1), 55-66. DOI: 10.5505/sec.2021.98608
  • Bayer, A. (2015). Montessori yönteminin okul öncesi (36-66 ay) çocuklarının öz bakım becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Berrueta-Clement, J. R. (1984). Changed Lives: The Effects of the Perry Preschool Program on Youths through Age 19. Monographs of the High/Scope Educational Research Foundation, Number Eight. Monograph Series, High/Scope Foundation, 600 North River Street, Ypsilanti, MI 48197.
  • Bertram, T., Pascal, C. (2003). Early Excellence Centre Pilot Programme: third annual evaluation report, 2001–2002 (Birmingham, St Thomas Centre, The Centre for Research in Early Childhood). Erişim tarihi: 14.05.2021 https://dera.ioe.ac.uk/4667/1/RR361.pdf
  • Bekman, S., Gürlesel, F.C., Doğru Başlangıç:Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim, TÜSİAD Yayınları, 2005.
  • Bingöller, E. B. (2006) “Bebeklik ve Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin İzlenmesi ve Desteklenmesi Programı”nın Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Carneiro, P. Heckman, J.J. (2003). Human Capital Policy. In J. J. Heckman, A. B. Krueger, and B. M. Friedman (Eds.), Inequality in America: What Role for Human Capital Policies? Cambridge, MA: MIT Press.
  • Çiydem, E., Ahi, B. (2019). II. Meşrutiyet dönemi okul öncesi eğitim alanında pedagojik yaklaşım ve etkilenmeler. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(1), 24-43. http://dx.doi.org/10.30703/cije.444887
  • Diken, H.İ. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi, Pegem Akademi Yayıncılık, I. Baskı, Ankara.
  • Ezmeci, F., Akman, B. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Düşünme Becerileri Reggio Emilia Yaklaşımı ve High/Scope Programı. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Economic Research Council (2004) Learning from devolution: making childcare Labour’s ‘big idea’ (ERC Briefing No. 4) (prepared D. Wincott) (Birmingham, University of Birmingham).
  • Erdal-Erkıç, Ö. (2019). Montessori Reggio Emilia ve Waldorf Okullarının İstanbul ili Örneğinde İncelenmesi. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 3(2), 81-98.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul, FAlkım Yayıncılık.
  • Ergin, O. (1977). Türk Marif Tarihi, III ve V. Ciltler , Osman Bey Matbaası, İstanbul.
  • Ertuğ, C. ve Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: Temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 483-519.
  • Erpay, İlyas, Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi: Erken Dönem Din Eğitimine İlişkin Ebeveyn Görüşleri, OMUIFD, Aralık, 2020, 49: 179-215.
  • Eshetu, A. A. (2015). The impact of attending pre-school education on later academic achievement of students: Empirical evidences from Dessie, Ethiopia. Basic Research Journal of Education Research and Review, 4(3), 72-80.
  • Gammage, P. (2006). Early childhood education and care: politics, policies and possibilities. Early years, 26(3), 235-248. https://doi.org/10.1080/09575140600898407
  • Gordon, M.; Browne, K.W. (2007). Beginning essentials in early childhood education. Canada
  • Güler, T., ve Yaltırık, İ. (2011). Erken Çocukluk Eğitiminde İlk Yıllar Programı’nın Öğretmen Görüşleri ile İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160), 266-280.
  • GÜNSOY, Güler, Beşeri Sermaye ve İnsani Gelişme İçin Erken Çocukluk Eğitiminin Önemi, The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management / Volume: IV FALL, http://beykon.org/dergi/2009/FALL/G.Gunsoy.pdf
  • Havu-Nuutinen, S., ve Niikko, A. (2014). Finnish primary school as a learning environment for six-year-old preschool children. European Early Childhood Education Research Journal, 22(5), 621-636. doi.org/10.1080/1350293X.2014.969084
  • Heckman, J. & Carneiro, P. (2003). Benefits and Costs of Early-Childhood Interventions: A Documented Briefing. Working Paper. National Bureau of Economic Research. www.nber.org/papers/w 9495
  • Karadeniz, O., Durusoy, S. ve Köse, S., (2007). Türkiye’de Eğitim ve Beşeri Sermaye, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Keçecioğlu, Ö. (2015). MEB Okul Öncesi Eğitim Programı ve Montessori Yaklaşımına Göre Eğitim Alan 5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Lynch, R. (2004). Exceptional returns: economic, fiscal and social benefits of investment in early childhood development (Washington, DC, Economic Policy Unit). Erişim tarihi:13.05.2021 https://www.epi.org/publication/books_exceptional_returns/
  • Sabancı, A., Altun, M., ve Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Sammons, P., Anders, Y., Sylva, K., Melhuish, E., Siraj-Blatchford, I., Taggart, B., & Barreau, S. (2009). Children’s Cognitive Attainment and Progress in English Primary Schools During Key Stage 2: Investigating the potential continuing influences of pre-school education. In Frühpädagogische Förderung in Institutionen (pp. 179-198). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Sak, R., Şahin-Sak, İ. T., Öneren-Şendil, Ç. ve Taşkın, N. (2020). Eğitim paydaşlarının okul öncesi eğitimin zorunlu olmasına ilişkin görüşleri. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 58-78.
  • Sandstrom, H. (2012). The characteristics and quality of pre-school education in Spain. International Journal of Early Years Education, 20(2), 130-158. doi.org/10.1080/09669760.2012.715012
  • Schweinhart, L. J. (1993). Significant Benefits: The High/Scope Perry Preschool Study through Age 27. Monographs of the High/Scope Educational Research Foundation, No. Ten. High/Scope Educational Research Foundation, 600 North River Street, Ypsilanti, MI 48198-2898.
  • Süngü, H. (2012). Bazı OECD Ülkelerindeki Öğretmen Maaşlarının Karşılaştırmalı Bir Analizi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 21-45.
  • Taylan, N. (2020). Şehzadegân Mektebi ve Şehzadelerin Eğitimi, Diyanet Aylık Dergisi, Erişim Tarihi: 13.05.2021 https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay.php?ID=34034#
  • TEDMEM. (2021). 2020 eğitim değerlendirme raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Toran, M. (2011). Montessori Yönteminin Çocukların Kavram Edinimi, Sosyal Uyumları ve Küçük Kas Motor Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • TÜİK, İstatistiklerle Kadın, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2020-37221.
  • Türk, İ.C. (2010). II. Meşrutiyet Dönemi Eğitimcisi Satı Bey Ve Tarih Öğretimi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,6, 133-148.
  • OECD (2018), Teachers' salaries (indicator). doi: 10.1787/f689fb91-en Erişim Tarihi: 12.07.2021)
  • OECD. (2019). Education at a glance 2019: OECD indicators. Paris: OECD Publishing. Erişim Tarihi: 19.05.2021 https://doi. org/10.1787/f8d7880d-en
  • OECD. (2020). Education at a glance 2020: OECD indicators. Paris: OECD Publishing. Erişim Tarihi: 19.05.2021 https://doi. org/10.1787/69096873-en
  • OECD (2021), OECD Skills Outlook 2021: Learning for Life, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/0ae365b4-en. Erişim Tarihi: 25.05.2021.
  • Tuncer, B. (2015). Okul öncesi eğitimdeki çağdaş yaklaşımların incelenmesi ve MEB okul öncesi programıyla karşılaştırılması. International Journal of Field Education, 1(2), 39-58.
  • Ural, O. ve Ramazan, O. (2007). Türkiye’ de Okul Öncesi Eğitimin Dünü ve Bugünü, S.Özdemir, H.Bacanlı, M.Sözer (Ed).Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Sistemi Türk Eğitim Derneği Yayınları, Ankara.
  • Van Petegem, P., V. Donche, ve Vanhoof,J. (2005). “Relating Pre-Service Teachers’ Approaches to Learning and Preferences for Constructivist Learning Environments.” Learning Environment Research 8 (3): 309–332. doi: 10.1007/s10984-005-1564-7
  • Yalçın, H., Schieren, J. (2017). Türkiye’de Waldorf eğitimine yönelik girişimler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 49, 30-41.
  • V. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29164807_5_sura.pdf, erişim tarihi: 19.05.2021, s.1.
  • XII. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165252_12_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.15.
  • XIV. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165401_14_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.4.
  • XV. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165430_15_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.4.
  • XVII. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165619_17_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.3.
  • XVIII. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29170222_18_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.1.
  • XIX. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/10095332_19_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.1.
  • DPT, İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1968-1972), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/% C4% B0kinci-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1968-1972% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.231.
  • DPT, Üçüncü Beş Yıllık Kalkınma Planı (1973-1977), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/% C3% 9C% C3% A7% C3% BCnc% C3% BC-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1973-1977% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.714-741.
  • DPT, Dördüncü Beş Yıllık Kalkınma Planı (1979-1983), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/D% C3% B6rd% C3% BCnc% C3% BC-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1979-1983% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.434-456.
  • DPT, Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1985-1989), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Be% C5% 9Finci-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1985-1989.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.141-156.
  • DPT, Altıncı Beş Yıllık Kalkınma Planı (1990-1994), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Alt% C4% B1nc% C4% B1-Be% C5% 9F-Y% C4% B1lll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1990-1994% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.291.
  • DPT, Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1996-2000), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Yedinci-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1996-2000% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.23-28-32.
  • DPT, Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Sekizinci-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-2001-2005.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.83-84.
  • DPT, Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Dokuzuncu-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-2007-2013% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.40-86.
  • DPT, Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Onuncu-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-2014-2018.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.23-24, 30, 32.
  • DPT, On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2019/11/ON_BIRINCI_KALKINMA-PLANI_2019-2023.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.25-97.
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2020-37228 (20.04.2021)
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Aile-2020-37251 (06.05.2021)
  • https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/cocukergen-baskanligimiz/g% C3% B6rev-tan% C4% B1m% C4% B1.html (26.06.2021).

Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim Politikaları ve Yeni Politika Önerileri

Yıl 2022, Sayı: 107, 129 - 165, 25.09.2022
https://doi.org/10.36484/liberal.1079594

Öz

21. yüzyıl, başlangıcından itibaren insanoğlunun geçirdiği üç büyük devrimden sonuncusu olan Bilgi Çağı’nın tüm dünyada etkilerini hissettirmeye başladığı bir dönemi de temsil etmektedir. Bu yeni döneme uyum/geçiş ihtiyacı eğitim politikalarının ve özellikle de eğitimin önemini daha da altını çizmiş; Bilgi Çağı’nın gereklerine göre yeniden dizaynını zorunlu kılmıştır. Okul öncesi dönemin insan gelişiminin ve eğitiminin en önemli yılları olduğu her geçen gün yeni araştırmalarla ortaya çıkmış, ülkelerin okul öncesi eğitim politikalarına verdikleri önem her geçen gün artmıştır. Ancak bu gelişmelere rağmen Türkiye’de okul öncesi eğitimde bütüncül ve etkili politikaların geliştirilmesi mümkün olmamıştır. Bu çalışmada, eğitimin ilk ve en önemli basamağı olan okul öncesi eğitimin Türkiye’deki durumu geçmişten günümüze incelenerek, yeni çağın da gerekleri ışığında politika önerilerine yer verilecektir. 

Kaynakça

  • Kaynakça AÇEV (2017). Türkiye’de Erken Çocukluk Bakımı ve Okul Öncesi Eğitime Katılım. İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı. Erişim tarihi: 02.06.2021, https://acev.org/wp-content/uploads/2017/11/OkulOncesiEgitimRapor.31.10.17.web_.pdf
  • AÇEV (2017). Türkiye'de 0-6 yaş arası çocuğun durumu. İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı. Erişim tarihi: 02.06.2021 https://www.acev.org/directory/turkiyede-0-6-yas-arasi-cocugun-durumu/
  • Akyüz, Y. (2001). Türk Eğitim Tarihi, (8.Basım), Ankara, Alfa Yayınları.
  • Altay, S., İra, N., Bozcan, E.Ü. Yenal, H. (2011). Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze Milli Eğitim Şûralarında Okul Öncesi Eğitimi ve Bugünkü Durumu. E-Journal of New World Sciences Academy, 6 (1), 660-672.
  • Altunay, E., & Özer, M. (2021). Okul Öncesi Eğitim Kurumları Rehberlik ve Denetim Rehberinin İncelenmesi. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(2), 1-21.
  • Anning, A. (1991) The First Years at School. Milton Keynes, Open University Press.
  • Arı, M. M., Kerigan, B. Duran, Ç. ve Çınar-Karasu, K. T. (2021). High Scope Eğitimi Alan ve Almayan 4-5 Yaş Grubu Çocukların Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması. Spor, Eğitim ve Çocuk. 1 (1), 55-66. DOI: 10.5505/sec.2021.98608
  • Bayer, A. (2015). Montessori yönteminin okul öncesi (36-66 ay) çocuklarının öz bakım becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Berrueta-Clement, J. R. (1984). Changed Lives: The Effects of the Perry Preschool Program on Youths through Age 19. Monographs of the High/Scope Educational Research Foundation, Number Eight. Monograph Series, High/Scope Foundation, 600 North River Street, Ypsilanti, MI 48197.
  • Bertram, T., Pascal, C. (2003). Early Excellence Centre Pilot Programme: third annual evaluation report, 2001–2002 (Birmingham, St Thomas Centre, The Centre for Research in Early Childhood). Erişim tarihi: 14.05.2021 https://dera.ioe.ac.uk/4667/1/RR361.pdf
  • Bekman, S., Gürlesel, F.C., Doğru Başlangıç:Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim, TÜSİAD Yayınları, 2005.
  • Bingöller, E. B. (2006) “Bebeklik ve Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin İzlenmesi ve Desteklenmesi Programı”nın Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Carneiro, P. Heckman, J.J. (2003). Human Capital Policy. In J. J. Heckman, A. B. Krueger, and B. M. Friedman (Eds.), Inequality in America: What Role for Human Capital Policies? Cambridge, MA: MIT Press.
  • Çiydem, E., Ahi, B. (2019). II. Meşrutiyet dönemi okul öncesi eğitim alanında pedagojik yaklaşım ve etkilenmeler. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(1), 24-43. http://dx.doi.org/10.30703/cije.444887
  • Diken, H.İ. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi, Pegem Akademi Yayıncılık, I. Baskı, Ankara.
  • Ezmeci, F., Akman, B. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Düşünme Becerileri Reggio Emilia Yaklaşımı ve High/Scope Programı. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Economic Research Council (2004) Learning from devolution: making childcare Labour’s ‘big idea’ (ERC Briefing No. 4) (prepared D. Wincott) (Birmingham, University of Birmingham).
  • Erdal-Erkıç, Ö. (2019). Montessori Reggio Emilia ve Waldorf Okullarının İstanbul ili Örneğinde İncelenmesi. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 3(2), 81-98.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul, FAlkım Yayıncılık.
  • Ergin, O. (1977). Türk Marif Tarihi, III ve V. Ciltler , Osman Bey Matbaası, İstanbul.
  • Ertuğ, C. ve Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: Temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 483-519.
  • Erpay, İlyas, Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi: Erken Dönem Din Eğitimine İlişkin Ebeveyn Görüşleri, OMUIFD, Aralık, 2020, 49: 179-215.
  • Eshetu, A. A. (2015). The impact of attending pre-school education on later academic achievement of students: Empirical evidences from Dessie, Ethiopia. Basic Research Journal of Education Research and Review, 4(3), 72-80.
  • Gammage, P. (2006). Early childhood education and care: politics, policies and possibilities. Early years, 26(3), 235-248. https://doi.org/10.1080/09575140600898407
  • Gordon, M.; Browne, K.W. (2007). Beginning essentials in early childhood education. Canada
  • Güler, T., ve Yaltırık, İ. (2011). Erken Çocukluk Eğitiminde İlk Yıllar Programı’nın Öğretmen Görüşleri ile İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160), 266-280.
  • GÜNSOY, Güler, Beşeri Sermaye ve İnsani Gelişme İçin Erken Çocukluk Eğitiminin Önemi, The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management / Volume: IV FALL, http://beykon.org/dergi/2009/FALL/G.Gunsoy.pdf
  • Havu-Nuutinen, S., ve Niikko, A. (2014). Finnish primary school as a learning environment for six-year-old preschool children. European Early Childhood Education Research Journal, 22(5), 621-636. doi.org/10.1080/1350293X.2014.969084
  • Heckman, J. & Carneiro, P. (2003). Benefits and Costs of Early-Childhood Interventions: A Documented Briefing. Working Paper. National Bureau of Economic Research. www.nber.org/papers/w 9495
  • Karadeniz, O., Durusoy, S. ve Köse, S., (2007). Türkiye’de Eğitim ve Beşeri Sermaye, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Keçecioğlu, Ö. (2015). MEB Okul Öncesi Eğitim Programı ve Montessori Yaklaşımına Göre Eğitim Alan 5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Lynch, R. (2004). Exceptional returns: economic, fiscal and social benefits of investment in early childhood development (Washington, DC, Economic Policy Unit). Erişim tarihi:13.05.2021 https://www.epi.org/publication/books_exceptional_returns/
  • Sabancı, A., Altun, M., ve Uçar Altun, S. (2018). Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin ve velilerin görüşlerine göre ana sınıfı eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitimi Yönetimi Dergisi, 24(2), 339-385.
  • Sammons, P., Anders, Y., Sylva, K., Melhuish, E., Siraj-Blatchford, I., Taggart, B., & Barreau, S. (2009). Children’s Cognitive Attainment and Progress in English Primary Schools During Key Stage 2: Investigating the potential continuing influences of pre-school education. In Frühpädagogische Förderung in Institutionen (pp. 179-198). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Sak, R., Şahin-Sak, İ. T., Öneren-Şendil, Ç. ve Taşkın, N. (2020). Eğitim paydaşlarının okul öncesi eğitimin zorunlu olmasına ilişkin görüşleri. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 58-78.
  • Sandstrom, H. (2012). The characteristics and quality of pre-school education in Spain. International Journal of Early Years Education, 20(2), 130-158. doi.org/10.1080/09669760.2012.715012
  • Schweinhart, L. J. (1993). Significant Benefits: The High/Scope Perry Preschool Study through Age 27. Monographs of the High/Scope Educational Research Foundation, No. Ten. High/Scope Educational Research Foundation, 600 North River Street, Ypsilanti, MI 48198-2898.
  • Süngü, H. (2012). Bazı OECD Ülkelerindeki Öğretmen Maaşlarının Karşılaştırmalı Bir Analizi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 21-45.
  • Taylan, N. (2020). Şehzadegân Mektebi ve Şehzadelerin Eğitimi, Diyanet Aylık Dergisi, Erişim Tarihi: 13.05.2021 https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay.php?ID=34034#
  • TEDMEM. (2021). 2020 eğitim değerlendirme raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Toran, M. (2011). Montessori Yönteminin Çocukların Kavram Edinimi, Sosyal Uyumları ve Küçük Kas Motor Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • TÜİK, İstatistiklerle Kadın, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2020-37221.
  • Türk, İ.C. (2010). II. Meşrutiyet Dönemi Eğitimcisi Satı Bey Ve Tarih Öğretimi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,6, 133-148.
  • OECD (2018), Teachers' salaries (indicator). doi: 10.1787/f689fb91-en Erişim Tarihi: 12.07.2021)
  • OECD. (2019). Education at a glance 2019: OECD indicators. Paris: OECD Publishing. Erişim Tarihi: 19.05.2021 https://doi. org/10.1787/f8d7880d-en
  • OECD. (2020). Education at a glance 2020: OECD indicators. Paris: OECD Publishing. Erişim Tarihi: 19.05.2021 https://doi. org/10.1787/69096873-en
  • OECD (2021), OECD Skills Outlook 2021: Learning for Life, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/0ae365b4-en. Erişim Tarihi: 25.05.2021.
  • Tuncer, B. (2015). Okul öncesi eğitimdeki çağdaş yaklaşımların incelenmesi ve MEB okul öncesi programıyla karşılaştırılması. International Journal of Field Education, 1(2), 39-58.
  • Ural, O. ve Ramazan, O. (2007). Türkiye’ de Okul Öncesi Eğitimin Dünü ve Bugünü, S.Özdemir, H.Bacanlı, M.Sözer (Ed).Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Sistemi Türk Eğitim Derneği Yayınları, Ankara.
  • Van Petegem, P., V. Donche, ve Vanhoof,J. (2005). “Relating Pre-Service Teachers’ Approaches to Learning and Preferences for Constructivist Learning Environments.” Learning Environment Research 8 (3): 309–332. doi: 10.1007/s10984-005-1564-7
  • Yalçın, H., Schieren, J. (2017). Türkiye’de Waldorf eğitimine yönelik girişimler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 49, 30-41.
  • V. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29164807_5_sura.pdf, erişim tarihi: 19.05.2021, s.1.
  • XII. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165252_12_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.15.
  • XIV. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165401_14_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.4.
  • XV. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165430_15_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.4.
  • XVII. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165619_17_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.3.
  • XVIII. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29170222_18_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.1.
  • XIX. Millî Eğitim Şûrası, çev: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/10095332_19_sura.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.1.
  • DPT, İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1968-1972), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/% C4% B0kinci-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1968-1972% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.231.
  • DPT, Üçüncü Beş Yıllık Kalkınma Planı (1973-1977), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/% C3% 9C% C3% A7% C3% BCnc% C3% BC-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1973-1977% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.714-741.
  • DPT, Dördüncü Beş Yıllık Kalkınma Planı (1979-1983), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/D% C3% B6rd% C3% BCnc% C3% BC-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1979-1983% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.434-456.
  • DPT, Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1985-1989), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Be% C5% 9Finci-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1985-1989.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.141-156.
  • DPT, Altıncı Beş Yıllık Kalkınma Planı (1990-1994), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Alt% C4% B1nc% C4% B1-Be% C5% 9F-Y% C4% B1lll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1990-1994% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.291.
  • DPT, Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1996-2000), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Yedinci-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-1996-2000% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.23-28-32.
  • DPT, Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Sekizinci-Be% C5% 9F-Y% C4% B1ll% C4% B1k-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-2001-2005.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.83-84.
  • DPT, Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Dokuzuncu-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-2007-2013% E2% 80% 8B.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.40-86.
  • DPT, Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Onuncu-Kalk% C4% B1nma-Plan% C4% B1-2014-2018.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.23-24, 30, 32.
  • DPT, On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023), çev: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2019/11/ON_BIRINCI_KALKINMA-PLANI_2019-2023.pdf, erişim tarihi: 22.05.2021. s.25-97.
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2020-37228 (20.04.2021)
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Aile-2020-37251 (06.05.2021)
  • https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/cocukergen-baskanligimiz/g% C3% B6rev-tan% C4% B1m% C4% B1.html (26.06.2021).
Toplam 71 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Leyla Ulus 0000-0002-5483-0224

Murat Çetin 0000-0001-9787-9434

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 107

Kaynak Göster

APA Ulus, L., & Çetin, M. (2022). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim Politikaları ve Yeni Politika Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi(107), 129-165. https://doi.org/10.36484/liberal.1079594