Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 41 - 54, 26.05.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı Necmettin Erbakan Üniversitesi,
Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıfı öğrencilerinin kullandıkları dil
öğrenme stratejilerini belirlemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli
kullanılmış, veriler nicel veri toplama tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmanın
katılımcıları, on iki farklı İngilizce hazırlık sınıfında öğrenim gören toplam
274 (129 kadın, 145 erkek) gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Oxford (1990) tarafından geliştirilen, Cesur ve Fer (2007)
tarafından Türkçe uyarlama çalışması yapılan Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri
(DÖSE)  kullanılmıştır. Elde edilen
veriler, betimsel istatistik teknikleri (ortalama, frekans, yüzde ve standart
sapma) kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, hazırlık
sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejilerine orta düzeyde sahip oldukları,
yabancı dil (İngilizce) öğrenirken en çok üst bilişsel stratejileri
kullandıkları ve bunu sırayla telafi, sosyal, bellek, duyuşsal ve bilişsel
stratejilerin izlediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Demirel, M. (2012). “Üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 141-153.
  • Deneme, S. (2008). “Language learning strategy preferences of Turkish students”. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 83-93.
  • Ehrman, M. E., Leaver, B. L., & Oxford, R. L. (2003). “A brief overview of individual differences in second language learning”. System, 31, 313-330.
  • Ehrman, M. E., & Oxford, R. L. (1989). “Effects of sex differences, career choice, and psychological type and adult language learning strategies”. Modern Language Journal, 73(1), 1-13.
  • Ehrman, M. E., & Oxford, R. L. (1995). “Cognition plus: Correlates of language learning success”. Modern Language Journal, 79(1), 67-89.
  • Ekici, G. (2003). Öğrenme stiline dayalı öğretim ve biyoloji dersi öğretimine yönelik ders planı örnekleri (1. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Fewell, N. (2010). “Language learning strategies and English language proficiency: an investigation of Japanese EFL university students”. TESOL Journal, 2, 159-174.
  • Genç, S. Z., & Eryaman M. Y. (2007). “Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Green, J. M., & Oxford, R. L. (1995). “A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and gender”. TESOL Quarterly, 29(2), 261-297.
  • Griffiths, C. (2003). “Patterns of language learning strategy use”. System, 31, 367-383.
  • Griffiths, C., & Oxford, R. L. (2014). “The twenty-firstcentury landscape of language learning strategies: Introduction to this special issue”. System, 43, 1-10.
  • Hamamcı, Z. (2012). “Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme strateji tercihleri”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 314-323.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (14. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, A., & Padem, S. (2014). “Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri kullanımlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi”. İlköğretim Online, 13(2), 660-673.
  • Kuzgun, Y., & Deryakulu, D. (2006). Bireysel farklılıklar ve eğitime yansımaları. (Editörler: Y. Kuzgun ve D. Deryakulu). Eğitimde bireysel farklılıklar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 1-11.
  • Liang, T. (2009). “Language learning strategies-The theoretical framework and some suggestions for learner training practice”. English Language Teaching, 2(4), 199-206.
  • Martinez, I. M. P. (1996). “The importance of language learning strategies in foreign language teaching”. Cuadernos de Filologia Inglesa, 5(1), 103-120.
  • O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. New York: Cambridge University Press.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
  • Oxford, R. L. (2001). Language learning styles and strategies, (Editör: M. Celce-Murcia). Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle & Heinle, 359-366.
  • Oxford, R. L. (2003). “Language learning styles and strategies: concepts and relationships”. IRAL, 41(4), 271-278.
  • Rubin, J. (1975). “What the “good language learner” can teach us?”. TESOL Quarterly, 9(1), 41-51.
  • Skehan, P. (1989). Individual differences in second-language learning. London: Edward Arnold.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
  • Oxford, R. L. (2001). Language learning styles and strategies, (Editör: M. Celce-Murcia). Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle & Heinle, 359-366.
  • Oxford, R. L. (2003). “Language learning styles and strategies: concepts and relationships”. IRAL, 41(4), 271-278.
  • Rubin, J. (1975). “What the “good language learner” can teach us?”. TESOL Quarterly, 9(1), 41-51.
  • Skehan, P. (1989). Individual differences in second-language learning. London: Edward Arnold.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
  • Ün Açıkgöz, K. (2009). Etkili öğrenme ve öğretme (8. Baskı). İzmir: Biliş Yayınları.
  • Ünal, D.Ç., Ayırır, İ.O., & Arıoğul, S. (2011). “İngilizce, Almanca ve Fransızca öğrenen üniversite öğrencilerinde yabancı dil öğrenme stratejilerinin kullanımı”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 473-484.
  • Vann, R. J., & Abraham, R. G. (1990). “Strategies of unsuccessful language learners”. TESOL Quarterly, 24(2), 177-198.
  • Yang, N.-D. (1999). “The relationship between EFL learners’ beliefs and learning strategy use”. System, 27, 515-535.
  • Stern, H. H. (1975). “What can we learn from the good language learner?”. Canadian Modern Language Review, 31(4), 304-318.
  • Ün Açıkgöz, K. (2009). Etkili öğrenme ve öğretme (8. Baskı). İzmir: Biliş Yayınları.
  • Ünal, D.Ç., Ayırır, İ.O., & Arıoğul, S. (2011). “İngilizce, Almanca ve Fransızca öğrenen üniversite öğrencilerinde yabancı dil öğrenme stratejilerinin kullanımı”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 473-484.
  • Vann, R. J., & Abraham, R. G. (1990). “Strategies of unsuccessful language learners”. TESOL Quarterly, 24(2), 177-198.
  • Yang, N.-D. (1999). “The relationship between EFL learners’ beliefs and learning strategy use”. System, 27, 515-535.

Language Learning Strategies of University Preparatory Class Students

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 41 - 54, 26.05.2017

Öz

The purpose
of this study was to determine the use of language learning strategies of
university preparatory class students studying at Necmettin Erbakan University,
School of Foreign Languages. This study was a descriptive survey model and the
data were collected via quantitative data collection technique. The
participants of the study were a total of 274 volunteer English preparatory
class students (129 female, 145 male) from twelve different classes. Strategy
Inventory of Language Learning (SILL), developed by Oxford (1990) and adapted
into Turkish by Cesur and Fer (2007), was used as the data collection tool.
Data were analyzed by descriptive statistics (mean, frequency, percentage, and
standard deviation). The findings of this study indicated that preparatory
class students had an average level of language learning strategies and
metacognitive strategies were the most frequently used strategies among
students, followed by compensation, social, memory, affective and cognitive
strategies respectively.

Kaynakça

  • Demirel, M. (2012). “Üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 141-153.
  • Deneme, S. (2008). “Language learning strategy preferences of Turkish students”. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 83-93.
  • Ehrman, M. E., Leaver, B. L., & Oxford, R. L. (2003). “A brief overview of individual differences in second language learning”. System, 31, 313-330.
  • Ehrman, M. E., & Oxford, R. L. (1989). “Effects of sex differences, career choice, and psychological type and adult language learning strategies”. Modern Language Journal, 73(1), 1-13.
  • Ehrman, M. E., & Oxford, R. L. (1995). “Cognition plus: Correlates of language learning success”. Modern Language Journal, 79(1), 67-89.
  • Ekici, G. (2003). Öğrenme stiline dayalı öğretim ve biyoloji dersi öğretimine yönelik ders planı örnekleri (1. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Fewell, N. (2010). “Language learning strategies and English language proficiency: an investigation of Japanese EFL university students”. TESOL Journal, 2, 159-174.
  • Genç, S. Z., & Eryaman M. Y. (2007). “Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Green, J. M., & Oxford, R. L. (1995). “A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and gender”. TESOL Quarterly, 29(2), 261-297.
  • Griffiths, C. (2003). “Patterns of language learning strategy use”. System, 31, 367-383.
  • Griffiths, C., & Oxford, R. L. (2014). “The twenty-firstcentury landscape of language learning strategies: Introduction to this special issue”. System, 43, 1-10.
  • Hamamcı, Z. (2012). “Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme strateji tercihleri”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 314-323.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (14. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, A., & Padem, S. (2014). “Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejileri kullanımlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi”. İlköğretim Online, 13(2), 660-673.
  • Kuzgun, Y., & Deryakulu, D. (2006). Bireysel farklılıklar ve eğitime yansımaları. (Editörler: Y. Kuzgun ve D. Deryakulu). Eğitimde bireysel farklılıklar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 1-11.
  • Liang, T. (2009). “Language learning strategies-The theoretical framework and some suggestions for learner training practice”. English Language Teaching, 2(4), 199-206.
  • Martinez, I. M. P. (1996). “The importance of language learning strategies in foreign language teaching”. Cuadernos de Filologia Inglesa, 5(1), 103-120.
  • O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. New York: Cambridge University Press.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
  • Oxford, R. L. (2001). Language learning styles and strategies, (Editör: M. Celce-Murcia). Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle & Heinle, 359-366.
  • Oxford, R. L. (2003). “Language learning styles and strategies: concepts and relationships”. IRAL, 41(4), 271-278.
  • Rubin, J. (1975). “What the “good language learner” can teach us?”. TESOL Quarterly, 9(1), 41-51.
  • Skehan, P. (1989). Individual differences in second-language learning. London: Edward Arnold.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
  • Oxford, R. L. (2001). Language learning styles and strategies, (Editör: M. Celce-Murcia). Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle & Heinle, 359-366.
  • Oxford, R. L. (2003). “Language learning styles and strategies: concepts and relationships”. IRAL, 41(4), 271-278.
  • Rubin, J. (1975). “What the “good language learner” can teach us?”. TESOL Quarterly, 9(1), 41-51.
  • Skehan, P. (1989). Individual differences in second-language learning. London: Edward Arnold.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
  • Ün Açıkgöz, K. (2009). Etkili öğrenme ve öğretme (8. Baskı). İzmir: Biliş Yayınları.
  • Ünal, D.Ç., Ayırır, İ.O., & Arıoğul, S. (2011). “İngilizce, Almanca ve Fransızca öğrenen üniversite öğrencilerinde yabancı dil öğrenme stratejilerinin kullanımı”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 473-484.
  • Vann, R. J., & Abraham, R. G. (1990). “Strategies of unsuccessful language learners”. TESOL Quarterly, 24(2), 177-198.
  • Yang, N.-D. (1999). “The relationship between EFL learners’ beliefs and learning strategy use”. System, 27, 515-535.
  • Stern, H. H. (1975). “What can we learn from the good language learner?”. Canadian Modern Language Review, 31(4), 304-318.
  • Ün Açıkgöz, K. (2009). Etkili öğrenme ve öğretme (8. Baskı). İzmir: Biliş Yayınları.
  • Ünal, D.Ç., Ayırır, İ.O., & Arıoğul, S. (2011). “İngilizce, Almanca ve Fransızca öğrenen üniversite öğrencilerinde yabancı dil öğrenme stratejilerinin kullanımı”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 473-484.
  • Vann, R. J., & Abraham, R. G. (1990). “Strategies of unsuccessful language learners”. TESOL Quarterly, 24(2), 177-198.
  • Yang, N.-D. (1999). “The relationship between EFL learners’ beliefs and learning strategy use”. System, 27, 515-535.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgül Balcı

Selma Durak Üğüten

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Balcı, Ö., & Durak Üğüten, S. (2017). ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 3(2), 41-54.
AMA Balcı Ö, Durak Üğüten S. ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. Mayıs 2017;3(2):41-54.
Chicago Balcı, Özgül, ve Selma Durak Üğüten. “ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 3, sy. 2 (Mayıs 2017): 41-54.
EndNote Balcı Ö, Durak Üğüten S (01 Mayıs 2017) ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 3 2 41–54.
IEEE Ö. Balcı ve S. Durak Üğüten, “ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ”, Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, c. 3, sy. 2, ss. 41–54, 2017.
ISNAD Balcı, Özgül - Durak Üğüten, Selma. “ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 3/2 (Mayıs 2017), 41-54.
JAMA Balcı Ö, Durak Üğüten S. ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2017;3:41–54.
MLA Balcı, Özgül ve Selma Durak Üğüten. “ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, c. 3, sy. 2, 2017, ss. 41-54.
Vancouver Balcı Ö, Durak Üğüten S. ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI DİL ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2017;3(2):41-54.
Makaleler sisteme yüklenmeden önce intihal yazılımı aracılığıyla taranıp intihal raporu ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Rapordaki benzerlik indeksinin %20'nin altında olması gerekmektedir.

İlgi, katkı ve desteğiniz için teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.