In the sects based on self-discipline, it was
accepted that the self had seven levels, these levels are called “etvâr-ı
seb‘a”. According to Sufism, a dervish can only complete its repen after
passing these seven orders. Many sufi poets and writers, who see literature as
a tool in Sufi ideas and knowledge, have produced treatises and verses about
"etvâr-ı seb‘a". One of the works about the exquisite levels in
Turkish literature is the Kenzü’l-etvâr by Himmetzâde’s Grandson Seyyid
Ahmed Cezbî. The date of writing of this work which is not mentioned in the
references and not mentioned in the library catalogs is not known. Kenzü’l-etvâr,
written in mathnawi verse, is composed of 183 couplets. In the mathnawi where
the aruz's fe‘ilâtün / fe‘iletâtün / fe‘ilün pattern is used, there are
many meter defects. In Kenzü’l-etvâr, etvâr-ı seb‘a is briefly
discussed, only the esmâullâh, color, state and course of the seven ranks are
explained. Literary arts and Turkish idioms are rarely used. Kenzü’l-etvâr,
which has a burdensome and heavy language in the verses where Sufism is given,
is poor in terms of Turkish archaic words. In this article, Seyyid Ahmed
Cezbî's mathnawi named Kenzü’l-etvâr was introduced, The findings
obtained by examining Kenzü’l-etvâr in terms of form and content were
listed and the translation written text established on a single copy was shared
with the scientific world.
Nefsânî terbiyeyi esas alan tarikatlarda nefsin
yedi mertebesi olduğu kabul edilmiş, bu mertebelere “etvâr-ı seb‘a adı
verilmiştir. Tasavvufçulara göre bir derviş, ancak bu yedi mertebeyi geçtikten
sonra sülûkünü tamamlamış olur. Edebiyatı tasavvufî fikir ve bilgilerini
tebliğde bir araç olarak gören pek çok mutasavvıf şair ve yazar etvâr-ı seb‘a
konulu risale ve manzumeler meydana getirmiştir. Türk edebiyatında nefis
mertebelerini ele alan eserden biri Himmetzâde Torunu Seyyid Ahmed Cezbî’nin Kenzü’l-etvâr
adlı manzumesidir. Kaynaklarda zikredilmeyen, kütüphane kataloglarında adı
geçmeyen bu eserin yazılış tarihi belli değildir. Mesnevi nazım şekliyle
yazılan Kenzü’l-etvâr 183 beyitten meydana gelmiştir. Aruzun fe‘ilâtün
/ fe‘iletâtün / fe‘ilün kalıbının kullanıldığı mesnevide pek çok vezin
kusuru görülmektedir. Kenzü’l-etvâr’da etvâr-ı seb‘a kısaca ele alınmış,
yedi mertebenin sadece esmâullâh, renk, hâl ve seyri izah edilmiştir. Edebî
sanatlar ve Türkçe deyimler ender kullanılmıştır. Tasavvufi bilgilerin
verildiği dizelerde külfetli ve ağır bir dili olan Kenzü’l-etvâr Türkçe
arkaik sözcükler bakımından yoksuldur. Bu makalede Seyyid Ahmed Cezbî’nin Kenzü’l-etvâr
adlı mesnevisi tanıtılmış, Kenzü’l-etvâr’ın şekil ve muhteva açısından
incelenmesiyle elde edilen bulgular sıralanmış, tek nüsha üzerinden kurulan
çeviri yazılı metni ilim âlemiyle paylaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 4 |