İslâm medeniyeti dairesinde gelişen klasik Türk şiirinde gam kavramı birçok şair tarafından farklı hayallere konu edilmiştir.
“Keder, üzüntü, acı ve sıkıntı” anlamlarına gelen gam genellikle aşk kavramı ile iç içe geçmiş bir duygudur. Bu iki kavram arasındaki ilişki, divan şiirinin merkezinde yer alır. Aşkın yoğunluğu, gamı da beraberinde getirir. Gam, âşık için âdeta bir mihenk taşıdır; âşığın aşk yolunda ne derece arzulu, hevesli ve dayanıklı olduğunu gösterir. Gam, bazen âşığın sevgiliye duyduğu hasreti, özlemi ve onunla bir araya gelememenin verdiği hüznü dile getirirken bazen de manevî bir arayışın ifadesi olarak ele alınır. Gam, bir tür içsel aydınlanma ve kendini keşfetme aracı olarak da görülebilir. İnsan hayatının geçiciliği, aşkın ilahi boyutu ve varoluşsal sorgulamalar, gamın anlamını derinleştirir. Gamın şiirde işleniş biçimi ve gam etrafında oluşturulan hayallerde kullanılan dil, dîvân şiirinde bu duyguların ifade edilmesinde belirleyici bir rol oynar.
XIX. Yüzyılın ilk yarısında yaşamış ve İstanbul dışında yetişmiş güçlü şairlerden biri olarak kabul edilen Kilisli Zihnî (d. 1251/1835- ö. 1309/1891) Dîvân’ında gam kavramına özellikle gazellerinde sıkça yer vermiştir. Bu çalışmada, Kilisli Zihnî’nin hayatı ve edebî şahsiyeti hakkında kısaca bilgi verildikten sonra onun Dîvân’ında gam kavramının kullanıldığı bağlamlar ve anlamlar tespit edilip incelenmiş ve beyitler üzerinden açıklanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Sahası Klasik Türk Edebiyatı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 4 |