İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Profilleri İle Okuma Becerileri Arasındaki İlişki
Yıl 2011,
Cilt: 1 Sayı: 21, 92 - 109, 13.05.2011
Servet Demir
Sevim Camuzcu
,
Celal Yiğit
Öz
İlkokuma öğretimi, ilköğretimin en önemli eğitim etkinliğidir. İlkokumayı etkileyen birçok zihinsel, psikolojik ve sosyoekonomik değişken vardır. Howard Gardner her bireyin zeka düzeylerinin özerk yetenekler tarafından oluştuğunu ve sekiz zeka gücünün var olduğunu savunmaktadır. Bu araştırma ise ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin çoklu zeka profillerinin ilkokumaya etkisini araştırmayı amaçlamıştır. İlköğretim birinci sınıf öğrencilerine 2008-2009 Öğretim Yılı başlangıcında Teele Çoklu Zeka Envanteri uygulanmıştır. İlkokuma yazma konusunda hazırbulunuşluluğu yüksek olan öğrenciler elenerek, örnekleme Gaziantep Özel Sanko İlköğretim okulundaki 46 ilköğretim birinci sınıf öğrencisi alınmıştır. Teele Çoklu Zekâ Envanteri uygulandıktan sonra gözlem formu ve okuma testi aracılığı ile öğretmenler tarafından öğrencilerin ilkokuma becerileri takip edilmiştir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmaktadır. Teele Çoklu Zekâ Envanteri sonucu elde edilen çoklu zekâ profilleri ve ilkokuma düzeyi alınan veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Araştımanın sonucuna göre dilsel zekâsı yüksek olan öğrenciler daha erken okumaktadır. Görsel zekâsı yüksek olan öğrencileri ise daha az sayıda yanlış okumaktadır.
Kaynakça
- Açıkgöz, K. Ü (2008). Aktif Öğrenme(8. Baskı). Ġzmir: BiliĢ Yayıncılık.
- Akyol, H. ve Temur, T. (2008). Ses Temelli Cümle Yöntemi Ve Cümle Yöntemi Ġle Okuma Yazma Öğrenen Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Öğretmen GörüĢlerine Göre Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (9), 79-95
- Akyol, H. ve Yıldız, M. (2010). Okuma bozukluğu olan bir öğrencinin okuma yazma becerisinin geliĢtirilmesine yönelik bir durum çalıĢması. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs 2010 (s.128-132), Elazığ: Fırat Üniversitesi.
- Armstrong, T. (2003). The multiple intelligences of reading and writing : making the words come alive. USA, ASCD
- Bedel, A. (2003). Ġlköğretim 1. Devre programlarındaki okuma-yazma etkinliklerinde akranlarından geri kalan çocukların geri kalmalarına neden olan faktörler ve bunu önlemede stratejik yaklaĢımlar. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Büyüköztürk ġ. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık. Çelenk S. (2003). Ġlkokuma yazma öğretimin kuluçka dönemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 1-2.
- Demirel, Ö. ve ġahinel, S. (1999). Çoklu zekâ kuramı ve DüĢünme Becerileri ilköğretim 4. sınıf Türkçe dersinde dil becerilerinin geliĢtirilmesi. Dil Dergisi, 80, 20-21.
- Doğan, B. (2002). Strateji öğretiminin işbirlikli ve geleneksel sınıflarda okuduğunu anlama becerileri, güdü ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. YayınlanmamıĢ Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Ġzmir.
- Gardner, H. (2004). Zihin çerçeveleri çoklu zeka kuramı. Ġstanbul: Alfa Yayıncılık.
- Karakelle, S. (1998). İlkokuma becerisinin kazanılmasını etkileyen bilişsel faktörler. YayınlanmamıĢ doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Kılınç, S. (2008). İlköğretim 8. sınıf Türkçe dersi uygulamalarında çoklu zekâ ile sunuş yönteminin öğrenci başarısındaki etkisi. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans tezi, Ġzmir.
- Köksal K. (2001). Okuma yazmanın öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık.
- Simplicio, S. C. J. (2003). Effectively Utilizing Group Reading Strategies to Enhance Comprehension. Reading Improvement. 40 (3), 110-112.
- ġahin, Ġ. , Ġnci, S. , Turan, H. ve Apak Ö. (2006). Ġlkokuma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yöntemin karĢılaĢtırılması. Milli Eğitim Dergisi, 171 (35), 109-129.
- Richardson, V. M., Sacks K. M. and Ayers N. S. (2003). Paths to reading and writing though the visual arts. Reading Improvement, 40 (3), 113-116.
- Teele, S. (1995). The multiple intelligences school-A place for all students to succeed. Redlands, CA: Citrograph Printing.
- Tilbe, S. (2006). Çoklu zeka kuramına göre hazırlanan Türkçe öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Tuğrul B. ve Esra D. (2003). Her çocuk baĢarılı olmak için bir Ģansa sahiptir: zekânın çok boyutluluğu çoklu zekâ kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 224-233.
- Yıldırım, A. ve ġimĢek H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2011,
Cilt: 1 Sayı: 21, 92 - 109, 13.05.2011
Servet Demir
Sevim Camuzcu
,
Celal Yiğit
Kaynakça
- Açıkgöz, K. Ü (2008). Aktif Öğrenme(8. Baskı). Ġzmir: BiliĢ Yayıncılık.
- Akyol, H. ve Temur, T. (2008). Ses Temelli Cümle Yöntemi Ve Cümle Yöntemi Ġle Okuma Yazma Öğrenen Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Öğretmen GörüĢlerine Göre Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (9), 79-95
- Akyol, H. ve Yıldız, M. (2010). Okuma bozukluğu olan bir öğrencinin okuma yazma becerisinin geliĢtirilmesine yönelik bir durum çalıĢması. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs 2010 (s.128-132), Elazığ: Fırat Üniversitesi.
- Armstrong, T. (2003). The multiple intelligences of reading and writing : making the words come alive. USA, ASCD
- Bedel, A. (2003). Ġlköğretim 1. Devre programlarındaki okuma-yazma etkinliklerinde akranlarından geri kalan çocukların geri kalmalarına neden olan faktörler ve bunu önlemede stratejik yaklaĢımlar. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Büyüköztürk ġ. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık. Çelenk S. (2003). Ġlkokuma yazma öğretimin kuluçka dönemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 1-2.
- Demirel, Ö. ve ġahinel, S. (1999). Çoklu zekâ kuramı ve DüĢünme Becerileri ilköğretim 4. sınıf Türkçe dersinde dil becerilerinin geliĢtirilmesi. Dil Dergisi, 80, 20-21.
- Doğan, B. (2002). Strateji öğretiminin işbirlikli ve geleneksel sınıflarda okuduğunu anlama becerileri, güdü ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. YayınlanmamıĢ Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Ġzmir.
- Gardner, H. (2004). Zihin çerçeveleri çoklu zeka kuramı. Ġstanbul: Alfa Yayıncılık.
- Karakelle, S. (1998). İlkokuma becerisinin kazanılmasını etkileyen bilişsel faktörler. YayınlanmamıĢ doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Kılınç, S. (2008). İlköğretim 8. sınıf Türkçe dersi uygulamalarında çoklu zekâ ile sunuş yönteminin öğrenci başarısındaki etkisi. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans tezi, Ġzmir.
- Köksal K. (2001). Okuma yazmanın öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık.
- Simplicio, S. C. J. (2003). Effectively Utilizing Group Reading Strategies to Enhance Comprehension. Reading Improvement. 40 (3), 110-112.
- ġahin, Ġ. , Ġnci, S. , Turan, H. ve Apak Ö. (2006). Ġlkokuma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yöntemin karĢılaĢtırılması. Milli Eğitim Dergisi, 171 (35), 109-129.
- Richardson, V. M., Sacks K. M. and Ayers N. S. (2003). Paths to reading and writing though the visual arts. Reading Improvement, 40 (3), 113-116.
- Teele, S. (1995). The multiple intelligences school-A place for all students to succeed. Redlands, CA: Citrograph Printing.
- Tilbe, S. (2006). Çoklu zeka kuramına göre hazırlanan Türkçe öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Tuğrul B. ve Esra D. (2003). Her çocuk baĢarılı olmak için bir Ģansa sahiptir: zekânın çok boyutluluğu çoklu zekâ kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 224-233.
- Yıldırım, A. ve ġimĢek H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.