Sanatsal düzeyi daha yüksek olan toplumların oluşması için ilköğretim döneminde nitelikli bir müzik eğitiminin verilmesi büyük önem taşımaktadır. İlköğretim sürecinde öğrencilerin eğitim müziği ile ilk defa karşılaşmasından dolayı, bu karşılaşmanın niteliği, bireylerin yaşam boyunca müziğe olan ilgi ve sevgilerinin temelini oluşturmaktadır. Müzik dersinin amaçlarına uygun olarak yürütülebilmesi için fiziksel ortamların sağlanmasının gerekliliğinden yola çıkarak araştırma, ilköğretim okullarında müzik dersine ilişkin öğrenme ortamlarının fiziksel durumlarını tespit etmek ve bu konuda öneriler sunmak amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma, durum tespitine yönelik betimsel bir çalışmadır. Araştırma sonucunda ilköğretim okullarında müzik derslerine ilişkin öğrenme ortamlarının yeterince sağlanamadığı tespit edilmiş ve bu konuya ilişkin öneriler sunulmuştur.
Fiziksel mekan ilköğretim müzik dersi müzik müzik eğitimi öğrenme ortamı
Delivery of a quality music education within the elementary education age is of utmost importance for the constitution of a society with a significant level of artistic level. The quality of the initial concurrence of the elementary grade students with the education music sets ground for the individuals’ lifelong interest and sympathy towards music. Considering the formation of physical conditions for the music classes to be instructed with a purpose built scheme as a priority, the research is built so as to identify the physical conditions of the learning environments regarding music classes in elementary schools and put forward proposals in this respect. The research is a descriptive and circumstance detection oriented study. Within the context of research;
a questionnaire form, which determines whether there are enough physical conditions in order to carry out music courses healthfully in elementary schools, is prepared and applied to school principals. Research population comprises 2624 elementary schools located in the cities of Mediterranean Region. The sample group is composed of randomly selected 440 elementary schools also situated in Mediterranean Region. The number of elementary schools involved in the sample group is designed to be more than %10 of the total number of elementary schools for each city within the region in question. At the end of the research, it is clearly seen that elementary schools are not equipped with the adequate learning environments for music classes and proposals concerning the matter in question are put forward.
Learning environment music music classes in elementary schools music education physical place
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2012 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 22 |