Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının FATİH Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü ve Beklentiler

Yıl 2016, Sayı: 37, 28 - 46, 01.04.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının FATİH projesine yönelik farkındalıklarının, öngörülerinin ve beklentilerinin belirlenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karal ve diğ. (2013) tarafından geliştirilen “FATİH Projesine Yönelik Görüşleri Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma ve frekans değerlerinden yararlanılmıştır. Gruplar arasında anlamlı farklılıkların tespiti için ilişkisiz t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının FATİH projesine yönelik farkındalıklarının ve projeden beklentilerinin yüksek, projeye yönelik öngörülerinin ise olumsuz yönde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adayları özellikle uyum sağlama, sınıf yönetimi, teknik destek, altyapı gibi konularda olumsuzluklar yaşanacağını öngördüklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmen adaylarının etkili ve verimli hizmet içi eğitimler, teknik destek, projeye yönelik tanıtıcı eğitimler, temel bilgisayar eğitimleri konusunda beklentilerinin olduğu görülmüştür. Araştırma sonunda, öğretmen adaylarının öngörülerinin olumsuz olmasından ve FATİH projesinden beklentilerinin yüksek olmasından yola çıkarak adayların projeye yönelik olumsuz öngörülerinin giderilmesi ve projeden beklentilerinin karşılanması adına öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. ve Yüksel, İ. (2012). Öğretmenlerin Öğretim Teknolojileri Entegrasyon Becerilerinin Değerlendirilmesi: Yeni Pedagojik Yaklaşımlar İçin Nitel Bir Gereksinim Analizi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 265-286.
  • Akgün, Ö. E. (2008). Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı. D. Deryakulu (Ed.), Bilişim Teknolojileri Eğitiminde Sosyo-Psikolojik Değişkenler (1-32). Ankara: Maya Akademi.
  • Akıncı, A. ve Seferoğlu, S.S. (2010). Bilişim Şuraları, Teknoloji Politikaları ve Eğitim. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 10-12 Şubat 2010, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Aktaş, İ., Gökoğlu, S., Turgut, Y.E. ve Karal, H. (2014). Teachers’ Opinions about FATIH Project: Awareness, Foresight and Expectations. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 8(1), 257-286.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş. ve Dede, A. (2014) FATİH Projesine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Eskişehir İli Örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 39-58.
  • BECTA (2004). Enabling Teachers to Make Successful Use of ICT. http://dera.ioe.ac.uk/ 1604/1/becta_2004_enablingsuccessfuluse_litrev.pdf 20.06.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (17.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (13.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakır, R. (2012). Technology Integration and Technology Leadership in Schools As Learning Organizations. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(4), 273-282.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S.M. ve Alemdar, M. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin FATİH Projesine İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 12(1), 227‐240. [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr.
  • Çoklar, A. N. (2012). Evaluations of Students on Facebook As An Educational Environment. Online Submission.
  • Davis, F.D., Bagozzi, R. & Warshaw, P. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  • Delen, E., & Bulut, O. (2011). The Relationship Between Students’ Exposure to Technology and Their Achievement in Science and Math. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 10(3), 311–317. Fourgous, J.-M. (2010). Réussir L’école Numérique. /0000.pdf http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/104000080 adresinden 09.07. 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Gateway. (2004). One-to-One Laptop Initiatives: Providing Tools for 21st Century Learners. Folsom, CA: Center for Digital Education
  • Genç, M. ve Genç, T. (2013). Öğretmenlerin Mesleki Gelişmeleri Takip Etme Durumları: Fatih Projesi Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),14(2), 61-78.
  • Gökdaş, İ. (2008). Bilgisayara Yönelik Tutumlar. D. Deryakulu (Ed.), Bilişim Teknolojileri Eğitiminde Sosyo- Psikolojik Değişkenler (33-54). Ankara: Maya Akademi.
  • Göktaş, Y., Yildirim, S. & Yildirim, Z. (2009). Main Barriers And Possible Enablers Of ICT’s Integration İnto Pre-Service Teacher Education Programs. Educational Technology & Society, 12(1), 193-204.
  • Green, S. B. ve Salkind, N. J. (2008). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and Understanding Data. Upper Saddle River: Pearson; Prentice Hall.
  • Günbayı, İ. ve Yörük, T. (2014). Yönetici ve Öğretmenlerin Eğitimde Fatih Projesinin Uygulanma Düzeyine İlişkin Görüşleri (Antalya İli Muratpaşa İlçesi Örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 189-211. http://ebad-jesr.com/
  • Gürol, M., Donmuş, V. ve Arslan, M. (2012). İlköğretim Kademesinde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Fatih Projesi İle İlgili Görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3). http://www.et- ad.net/dergi/index.php?journal=etad.
  • ISTE, (2008). National Educational Standards for Teachers. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-t- standards.pdf?sfvrsn=2 adresinden 23.08.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Karal, H., Aktaş, İ., Turgut, Y.E., Gökoğlu, S., Aksoy, N. ve Çakır, Ö. (2013). FATİH Projesine Yönelik Görüşleri Değerlendirme Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 325-348.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S.S. (2011) Eğitimde FATİH Projesinin Öğretmenlerin Yeterlik Durumları Açısından İncelenmesi. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kurt, A.A., Kuzu, A., Dursun, Ö.Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). FATİH Projesinin Pilot Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi: Öğretmen Görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 1-23.
  • Lesardoises. (2012). Les tablettes dans l’éducation la Thaïlande. http://lesardoises.com/11123/les-tablettes- dans-leducation-la-thailande-franchit-lepas-pour-328-millions-de-dollars.html 2014 tarihinde erişilmiştir. adresinden 09.08.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). Milli Eğitim Bakanlığı FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr adresinden 10 Nisan 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Newton, L., & Rogers, L. (2003). Thinking frameworks for planning ICT in science lessons. School Science Review. 84(309), 113-119.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H.B., ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve Öğrenci Bakış Açısıyla Tablet Pc ve Etkileşimli Tahta Kullanımı; FATİH Projesi Değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,13(3), 1799-1822.
  • Rogers, E. (2003). Diffusion of Innovation (5th Ed.), New York: Free Press.
  • Simpson, A. (2010). Integrating Technology With Literacy: Using Teacher-Guided Collaborative Online Learning to Encourage Critical Thinking. ALT-J: Research in Learning Technology, 18(2), 119–131.
  • Spiezia, V. (2010). Does Computer Use İncrease Educational Achievements? Student-Level Evidence From PISA. OECD Journal: Economic Studies, 127–148.
  • Tosun, N., Samancı, O., Sezgin, C. ve Öner. İ. (2013). Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi Hakkındaki Görüşleri. XVIII. Türkiye'de İnternet Konferansı, 9-11 Aralık 2013, İstanbul Üniversitesi Kongre Merkezi Merkez Kampus, Beyazıt, İstanbul.
  • Usluel-Koçak, Y., Kuşkaya-Mumcu, F. ve Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-Öğretme Sürecinde Bilgi ve

Opinions of Teacher Candidates about FATIH Project: Awareness, Foresight and Expectations

Yıl 2016, Sayı: 37, 28 - 46, 01.04.2016

Öz

The purpose of this study is to determine teacher candidates’ awareness, foresight, and expectations of FATIH project. The study was carried out via descriptive survey model which is one of the quantitative research methods. The study group was consisted of teacher candidates from last graders out of Sakarya University Education Faculty. As a data collection tool, “Evaluation Scale of Thoughts about FATIH Project”, developed by Karal at al. (2013), was used. While analyzing the data, frequency, percentage, and mean scores were calculated, and to determine whether the teacher candidates’ awareness, foresight, and expectations about FATIH project differ according to the various variables, Independent sample t test and ANOVA test were applied. In conclusion, it was identified that while teacher candidates’ level of awareness and expectations about FATIH project was high, their foresights for this project were negative. Especially, teacher candidates stated that problems such as adaptation to project, classroom management, technical support, and infrastructure could be experienced. Furthermore, teacher candidates had expectations about effective and efficient in-service training, technical support, introductory training regarding the project, and computer training. At the end of the study, based on negative foresights and high expectations of teacher candidates, suggestions were provided for resolving negative foresights and meeting high expectations about FATIH project.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. ve Yüksel, İ. (2012). Öğretmenlerin Öğretim Teknolojileri Entegrasyon Becerilerinin Değerlendirilmesi: Yeni Pedagojik Yaklaşımlar İçin Nitel Bir Gereksinim Analizi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 265-286.
  • Akgün, Ö. E. (2008). Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı. D. Deryakulu (Ed.), Bilişim Teknolojileri Eğitiminde Sosyo-Psikolojik Değişkenler (1-32). Ankara: Maya Akademi.
  • Akıncı, A. ve Seferoğlu, S.S. (2010). Bilişim Şuraları, Teknoloji Politikaları ve Eğitim. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 10-12 Şubat 2010, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Aktaş, İ., Gökoğlu, S., Turgut, Y.E. ve Karal, H. (2014). Teachers’ Opinions about FATIH Project: Awareness, Foresight and Expectations. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 8(1), 257-286.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş. ve Dede, A. (2014) FATİH Projesine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Eskişehir İli Örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 39-58.
  • BECTA (2004). Enabling Teachers to Make Successful Use of ICT. http://dera.ioe.ac.uk/ 1604/1/becta_2004_enablingsuccessfuluse_litrev.pdf 20.06.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (17.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (13.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakır, R. (2012). Technology Integration and Technology Leadership in Schools As Learning Organizations. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(4), 273-282.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S.M. ve Alemdar, M. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin FATİH Projesine İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 12(1), 227‐240. [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr.
  • Çoklar, A. N. (2012). Evaluations of Students on Facebook As An Educational Environment. Online Submission.
  • Davis, F.D., Bagozzi, R. & Warshaw, P. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  • Delen, E., & Bulut, O. (2011). The Relationship Between Students’ Exposure to Technology and Their Achievement in Science and Math. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 10(3), 311–317. Fourgous, J.-M. (2010). Réussir L’école Numérique. /0000.pdf http://www.ladocumentationfrancaise.fr/var/storage/rapports-publics/104000080 adresinden 09.07. 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Gateway. (2004). One-to-One Laptop Initiatives: Providing Tools for 21st Century Learners. Folsom, CA: Center for Digital Education
  • Genç, M. ve Genç, T. (2013). Öğretmenlerin Mesleki Gelişmeleri Takip Etme Durumları: Fatih Projesi Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),14(2), 61-78.
  • Gökdaş, İ. (2008). Bilgisayara Yönelik Tutumlar. D. Deryakulu (Ed.), Bilişim Teknolojileri Eğitiminde Sosyo- Psikolojik Değişkenler (33-54). Ankara: Maya Akademi.
  • Göktaş, Y., Yildirim, S. & Yildirim, Z. (2009). Main Barriers And Possible Enablers Of ICT’s Integration İnto Pre-Service Teacher Education Programs. Educational Technology & Society, 12(1), 193-204.
  • Green, S. B. ve Salkind, N. J. (2008). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and Understanding Data. Upper Saddle River: Pearson; Prentice Hall.
  • Günbayı, İ. ve Yörük, T. (2014). Yönetici ve Öğretmenlerin Eğitimde Fatih Projesinin Uygulanma Düzeyine İlişkin Görüşleri (Antalya İli Muratpaşa İlçesi Örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 189-211. http://ebad-jesr.com/
  • Gürol, M., Donmuş, V. ve Arslan, M. (2012). İlköğretim Kademesinde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Fatih Projesi İle İlgili Görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3). http://www.et- ad.net/dergi/index.php?journal=etad.
  • ISTE, (2008). National Educational Standards for Teachers. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-t- standards.pdf?sfvrsn=2 adresinden 23.08.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Karal, H., Aktaş, İ., Turgut, Y.E., Gökoğlu, S., Aksoy, N. ve Çakır, Ö. (2013). FATİH Projesine Yönelik Görüşleri Değerlendirme Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 325-348.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S.S. (2011) Eğitimde FATİH Projesinin Öğretmenlerin Yeterlik Durumları Açısından İncelenmesi. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kurt, A.A., Kuzu, A., Dursun, Ö.Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). FATİH Projesinin Pilot Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi: Öğretmen Görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 1-23.
  • Lesardoises. (2012). Les tablettes dans l’éducation la Thaïlande. http://lesardoises.com/11123/les-tablettes- dans-leducation-la-thailande-franchit-lepas-pour-328-millions-de-dollars.html 2014 tarihinde erişilmiştir. adresinden 09.08.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). Milli Eğitim Bakanlığı FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr adresinden 10 Nisan 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Newton, L., & Rogers, L. (2003). Thinking frameworks for planning ICT in science lessons. School Science Review. 84(309), 113-119.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H.B., ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve Öğrenci Bakış Açısıyla Tablet Pc ve Etkileşimli Tahta Kullanımı; FATİH Projesi Değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,13(3), 1799-1822.
  • Rogers, E. (2003). Diffusion of Innovation (5th Ed.), New York: Free Press.
  • Simpson, A. (2010). Integrating Technology With Literacy: Using Teacher-Guided Collaborative Online Learning to Encourage Critical Thinking. ALT-J: Research in Learning Technology, 18(2), 119–131.
  • Spiezia, V. (2010). Does Computer Use İncrease Educational Achievements? Student-Level Evidence From PISA. OECD Journal: Economic Studies, 127–148.
  • Tosun, N., Samancı, O., Sezgin, C. ve Öner. İ. (2013). Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi Hakkındaki Görüşleri. XVIII. Türkiye'de İnternet Konferansı, 9-11 Aralık 2013, İstanbul Üniversitesi Kongre Merkezi Merkez Kampus, Beyazıt, İstanbul.
  • Usluel-Koçak, Y., Kuşkaya-Mumcu, F. ve Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-Öğretme Sürecinde Bilgi ve
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Faruk Gökmen Bu kişi benim

Özcan Erkan Akgün

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Gökmen, Ö. F., & Akgün, Ö. E. (2016). Öğretmen Adaylarının FATİH Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü ve Beklentiler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 28-46.