BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ SOMUT MATERYALLERİ TANIMA-KULLANMA DURUMLARI VE MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KULLANMALARINA YÖNELİK ÖZ-YETERLİKLERİ

Yıl 2016, Sayı: 39, 1 - 15, 04.10.2016
https://doi.org/10.21764/efd.29539

Öz

Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmeni adaylarının matematik öğretiminde kullanılabilecek somut materyallerden haberdar olma ve öğrenme sürecindeki kullanım seviyelerini belirleme ile bu somut materyalleri kullanmalarına yönelik öz-yeterliklerini ortaya koymaktır. Ayrıca, öğretmen adaylarının somut materyali tanıma ve kullanma seviyeleri ile öz-yeterlikleri arasında bir ilişki olup-olmadığı da araştırılacaktır. Bu amaçla tarama modeli kullanılmış olan bu çalışmada üçüncü sınıfa devam etmekte olan toplam 83 ilköğretim matematik öğretmen adayına “Somut Materyallerin Matematik Öğretiminde Kullanımına Yönelik Öz-Yeterlik Ölçeği” ile bilgi formunun uygulanması sonucunda araştırma verileri elde edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, öğretmen adaylarının somut materyalleri matematik öğretiminde kullanma konusunda kendilerini yeterli buldukları, somut materyalleri genellikle tanıdıkları ancak bu materyalleri genellikle kullanmadıkları anlaşılmıştır. Ayrıca, öğretmen adaylarının somut materyalleri matematik öğretiminde kullanmaya yönelik öz-yeterlikleri ile somut materyalleri tanıma ve kullanmaları arasında çok zayıf, negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar sözcükler: İlköğretim, matematik, öğretmen adayı, somut materyal, öz-yeterlik.

Kaynakça

  • Akkaya, R., Durmuş, S. ve Pişkin-Tunç, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının somut materyalleri ve sanal öğrenme nesnelerini öğretim süreçleri boyunca kullanabilme durumlarının belirlenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Altun, M. (2002). Sayı Doğrusunun Öğretiminde Yeni Bir Yaklaşım. İlköğretim-Online, 1(2), 33-39.
  • Bakkaloğlu, E. (2007). Pre-service elementary mathematics teachers’ efficacy beliefs about using manipulatives in teaching mathematics (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Bozkurt, A. ve Polat, M. (2011). Sayma Pullarıyla Modellemenin Tam Sayılar Konusunu Öğrenmeye Etkisi Üzerine Öğretmen Görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 787 -801.
  • Brencht, L.J. (2000). The relative effects of cooperative learning, manipulatives and the combination of cooperative learning and manipulative on fourth graders’ conceptual knowledge, computation knowledge and problem solving skills in multiplication (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Indiana Üniversitesi, Pennsylvania.
  • Bulut, S. (2004). İlköğretim Programı Yeni Yaklaşımlar Matematik (1-5 Sınıf). Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Bulut, S., Çömlekoğlu, G., Seçil, S.Ö., Yıldırım, H. ve Yıldız, B.T. (2002). Matematik öğretiminde somut materyallerin kullanılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Clements, D.H. ve McMillen, S. (1996). Rethinking Concrete Manipulatives. Teaching Children Educational Studies in Mathematics, 47, 175-197.
  • Fuson, K. C. ve Briars, D. J. (1990). Using A Base-Ten Blocks Learning/Teaching Approach for First and Second Grade Place-Value and Multidigit Addition and Subtraction. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 180-206.
  • Gökmen, A. (2012). İlköğretim matematik ve sınıf öğretmenlerinin matematik eğitiminde materyal (manipülatif) kullanmaya yönelik inançları ile kullanım düzeyleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Gürbüz, R. (2007). Olasılık Konusunda Geliştirilen Materyallere Dayalı Öğretime İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 259-270.
  • Hacıömeroğlu, G., ve Apaydın, S. (2009). Tangram Etkinliği ile Çevre ve Alan Hesabı. İlköğretim Online, 8(2), 1-6.
  • Kami, C. ve Lewis, B.A. (1990). Constructivism and First Grade Arithmetics. Arithmetic Teacher, 38(1), 34- 35.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (20. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kelly, A.C. (2006). Using Manipulatives in Mathematical Problem Solving: A Performance-Based Analysis. The Montana Mathematics Enthuasiast, 3(2), 184-193.
  • Kıyıcı, G., Erdoğmuş, E. ve Sevinç, Ö.S. (2007). Sınıf Ortamında Materyal Kullanımının Eğitim-Öğretime Katkısı İle İlgili Öğretmen Adaylarının Görüşleri. The 7th International Educational Technology Conference sunulmuş bildiri. Near East University, North Cyprus.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8 Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Moyer, P.S. (2001). Are We Having Fun Yet? How Teachers Use Manipulatives To Teach Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 47(2),175-197.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM. Mathematics, 2(85), 270-279.
  • Özdemir, İ.E.Y. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımına İlişkin Bilişsel Becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 362-373.
  • Skemp, R. R. (1987). The Psychology of Learning Mathematics, NJ: Lawrence Erlbaum, Hillsdale.
  • Swan, P. ve Marshall, L. (2010). Revisiting Mathematics Manipulative Materials. Australian Primary Mathematics Classroom, 15(2), 13-20.
  • Thompson, P.W. (1994). Concrete Materials and Teaching for Mathematical Understanding. Arithmetic Teacher, 41(9), 556-558.
  • Ünal, Z.A. ve İpek, A.S. (2009). Gerçekçi Matematik Eğitiminin İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Tam Sayılarla Çarpma Konusundaki Başarılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 34(152), 60-70.
  • Van de Walle, J. A. (2007). Elementary and Middle School Mathematics: Teaching Developmentally (6th ed.). Boston: MA: Pearson /Allyn and Bacon.
  • Williams, C.K. ve Kamii, C. (1986). How Do Children Learn By Handling Objects? Young Children, 42(1) 23-46.
  • Yolcu, B. ve Kurtuluş, A. (2010). 6. Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Görselleştirme Yeteneklerini Geliştirme Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim Online, 9(1), 256-274.
  • Yalın, H. İ. (1997). Eğitim Teknolojisi Öğretim Tasarımı. Ankara: Pegem Yayınevi.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Aydoğdu İskenderoğlu

Yasemin Türk

Metin İskenderoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Aydoğdu İskenderoğlu, T., Türk, Y., & İskenderoğlu, M. (2016). İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ SOMUT MATERYALLERİ TANIMA-KULLANMA DURUMLARI VE MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KULLANMALARINA YÖNELİK ÖZ-YETERLİKLERİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(39), 1-15. https://doi.org/10.21764/efd.29539