This study was conducted
as two sessions. In the first session the aim was to develop a reliable and valid
measurement scale that determines high school students’ experienced
developmental problems. In the second session, using Developmental Problem Areas Scale (DPAS), it was aimed to
investigate the developmental problems that high school students experience in
terms of some demographic varibles. 1136 high school students were included in
the study. Exploratory and confirmatory factor analysis were used in order to
determine the scale’s construct validity. After the Exploratory factor analysis,
27 items and 7 subdimensions generated. Total variance rate and total eigenvalue
that the scale explains are %70.4 and %19 respectively. Factor loadings of items
in the scale vary between .57 and .88. Construction’s /sd rate that was obtained using factor analysis was determined to be
sufficient for modal conformity, after evaluating CFI,
GFI, RMR/SRMR, RMSEA fit indeces. Cronbach’s Alpha coefficients that were used
to determine scale’s subdimensions’ reliability, coefficients vary between .70
and .86. As a result, DPAS was
assessed to be a valid and reliable measurement scale to determine high school
students’ developmental problems. Therefore the first session was completed. In
the second session, anger expression, test anxiety and academic
success/unsuccess problems were found to be in the first place, and women
experienced developmental problems more than men.
Developmental problems High school High school students Development of scale
İki aşamalı olarak yürütülen bu çalışmanın ilk
aşamasında, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunları
belirleyebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır;
ikinci aşamasında ise geliştirilen Gelişimsel
Sorun Alanları Ölçeği kullanılarak, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel
sorunlar bazı demografik değişkenler açısından incelenmiştir. Çalışmaya 1136
lise öğrencisi dâhil edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğinin saptanmasında
açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri kullanılmıştır. AFA sonrasında 27
madde ve 7 alt boyut oluşmuştur.
Ölçeğin açıkladığı toplam varyans oranı %70.4 ve toplam öz değeri %19’dur.
Ölçekteki maddelerin faktör yükleri .57 ile .88 arasında değişim
göstermektedir. DFA sonrası elde edilen yapının /sd oranı, CFI, GFI, RMR / SRMR, RMSEA uyum
indeksleri değerlendirildikten sonra değerlerin model uyumu için yeterli
seviyede oldukları saptanmıştır. Ölçeğin alt boyutlarının güvenirlik
katsayılarını belirlemek için hesaplanan Cronbach
Alpha katsayıları .70 ile .86 arasında değişim göstermektedir. Sonuç olarak, Gelişimsel Sorun Alanları Ölçeği’nin
lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunların saptanmasında
kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuş ve
ilk aşama tamamlanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise lise
öğrencilerinin yaşadıkları; öfke dışavurumu, sınav kaygısı ve akademik
başarı/sızlık sorunlarının ilk sıralarda yer aldığı ve kadınların, gelişimsel
sorunları erkeklere oranla daha fazla yaşadığı bulgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Şubat 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 45 |