Bu çalışmanın
amacı, ölçme ve değerlendirme sürecinde kullanılan sınav türleri bağlamında;
öğrencilerin sınava hazırlanma sürecinde benimsemiş oldukları öğrenme
yaklaşımlarının (derinlemesine, yüzeysel ve stratejik) ve bu yaklaşımların
benimsenmesine neden olan faktörlerin neler olduğu tespit etmektir. Çalışma
nitel bir araştırma olup, veri analizinde içerik analizi tekniği
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 yılı güz döneminde,
Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı’nda 3. ve 4. sınıfta okumakta ve gönüllü olan 121
(73 kız (%60,3), 48 erkek (%39,6)) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda
öğrencilerin; çoktan seçmeli sınavlarda ve klasik sınavlarda bilgi düzeyinde
soru sorulduğunda ezber ve tekrar odaklı olarak yüzeysel öğrenme yaklaşımını
kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, çoktan seçmeli sınavlarda, D-Y ve
eşleştirme türü sınavlarda cevapları gördüklerinde hatırladıkları ya da şans
başarısı nedeniyle soruları cevaplayabildikleri için yüzeysel öğrenme
yaklaşımını kullandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin yoruma dayalı soru
sorması ve sınavın sayısal bir derse ait olması durumunda ise öğrencilerin
konunun mantığını anlamak için derinlemesine öğrenme yaklaşımını kullandıkları
tespit edilmiştir. Sonuç olarak, öğretmenlerin sınav hazırlama ve değerlendirme
sürecindeki tutum ve davranışlarının, sınav türünün, dersin kapsamının ve
dersin sözel veya sayısal olmasının öğrencilerin sınava hazırlanma sürecinde
benimsedikleri öğrenme yaklaşımları üzerinde etkisi olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 46 |