The purpose of this study is to examine the teachers'
perceptions of the quality of life in schools and their level of professional
motivation. These two variables considered in the study were examined in terms
of the gender and seniority of the teachers, and the type of school they
graduated from. Then statistical relations between teachers' perceptions of
school quality of life and levels of professional motivation were examined.
Participants are 134 teachers who work in five primary schools located
in the city center of Adana. Descriptive statistics were analyzed in the data
collected using the Quality of School Life Scale and Primary School Teacher
Motivation Scale, and t-test, one-way variance, correlation and regression
analyzes were performed. As a result of the analyses, it was determined that
teachers' school life quality perceptions were moderate and their motivation
levels were slightly above median. Significant differences were found in the
teachers' school life quality perceptions compared to the seniority, while no
significant difference was found in the study by sex. It was also found that
there was a significant positive correlation between teachers' perceptions of
school quality of life and levels of professional motivation, and QSLS scores
significantly predicted teacher motivation
Quality of school life motivation professional motivation teacher
Bu çalışmanın amacı
öğretmenlerin okullarındaki yaşam kalitesine ilişkin algıları ile mesleki
motivasyon düzeylerinin incelenmesidir. Çalışmada ele alınan bu iki değişken
öğretmenlerin cinsiyeti, kıdemi ve mezun olduğu okul türü bakımından
incelenmiştir. Daha sonra öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile
mesleki motivasyon düzeyleri arasındaki istatistiksel ilişkiler
irdelenmiştir.
Katılımcılar Adana il
merkezinde yer alan beş ilkokulda görev yapan 134 öğretmendir. Okul Yaşam
Kalitesi Ölçeği ile İlkokul Öğretmeni Motivasyon Ölçeği kullanılarak toplanan
verilerin analizinde betimsel istatistikler incelenmiş, t-testi, tek yönlü
varyans, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda,
öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algılarının orta düzeyde, motivasyon
düzeylerinin ise ortanın hafif üzerinde olduğu belirlenmiştir. Çalışmada cinsiyete
göre anlamlı fark bulunmamışken, öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algılarında
kıdeme göre anlamlı farklar bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin okul yaşam
kalitesi algıları ile mesleki motivasyon düzeyleri arasında pozitif yönde
anlamlı ilişkiler bulunduğu ve OYKÖ puanlarının öğretmen motivasyonunu anlamlı
bir şekilde yordadığı belirlenmiştir
Okul yaşam kalitesi motivasyon mesleki motivasyon öğretmen yaşam kalitesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 47 |