Sınıf içi iletişimde başarılı bir öğretmenin,
sınıfta iyi ilişkiler kurulmasını, verimli bir öğrenme-öğretme ortamını,
öğrencilerin yüksek düzeyde öğrenmelerini ve olumlu davranışlar kazanmalarını
sağlayacak en önemli faktör olduğu söylenebilir. Sınıfta etkili bir iletişimci
olmak isteyen öğretmenin bazı iletişim becerilerini haiz olması gerekmektedir. Bu
çalışmayla, öğretmenlerin sınıf içi etkili iletişim becerilerini nasıl
algıladıklarını ortaya koyacak bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır. Hazırlanan 5’li likert tipi denemelik
ifadeler, açımlayıcı faktör analizi için 250 kişilik bir öğretmen grubuna,
doğrulayıcı faktör analizi için ise 235 kişilik farklı bir öğretmen grubuna
uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Faktör analiziyle, “Etkili
Konuşma”, “Etkin Dinleme”, “Empati Kurma”, “Beden Dilini Etkili Kullanma” olarak
adlandırılan dört alt faktörden ve 23 maddeden oluşan bir ölçek
geliştirilmiştir. Madde-toplam korelasyonuna dayalı madde analizleri
sonuçlarına göre deneme uygulamasına giren 29 maddeden 23’ünün nihai ölçekte
yer alabilecek nitelikte olduğu, maddelerin korelasyon değerlerinin ,33 ile
,70 aralığında değiştiği ve 0,05
düzeyinde manidar olduğu tespit edilmiştir. Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayı değeri
,91 olan ölçeğin çok yüksek düzeyde iç
tutarlığa sahip olduğu anlaşılmıştır. Bu koşulları sağlayan “Sınıf İçi Etkili
İletişim Becerileri Algı Ölçeği (SİEİBAÖ)”nin öğretmenlerin sınıf içi etkili
iletişim becerilerinin ölçülmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek
olduğu düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 48 |