The aim of this study is to determine the predictive power of students’ perception of alienation (weakness, anomy, meaninglessness, isolation) over students’ learned resourcefulness perception. The participants of this research are 820 university students at Bozok University in Turkey during 2013-2014 school years. In the research, Student Alienation Scale and Learned Resourcefulness Scale were used. Student Alienation Scale has four sub scales which are weakness, anomy, meaninglessness and isolation. Learned Resourcefulness Scale has one dimension. A simple linear regression analysis was carried out to identify how the perception of alienation of students affects (predicts) the learned resourcefulness perception of the students. It is concluded that there is a significant positive and low-level relationship between students’ alienation perception and learned resourcefulness perception. According to the results, it can be said that, 7% of the total variance in the students’ perception of learned resourcefulness results from their weakness perception. Also 1% of the total variance in the students’ perception of learned resourcefulness results from their anomy perception. And 2% of the total variance in the students’ perception of learned resourcefulness results from their meaninglessness
perception. Finally 2% of the total variance in the students’ perception of learned resourcefulness results from their isolation perception.
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin yabancılaşma algısının (güçsüzlük, kuralsızlık, soyutlanma, anlamsızlık) öğrenilmiş güçlülük algısı üzerine yordayıcı gücünü belirlemektir. Araştırmada 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Bozok Üniversitesi'nde öğrenim gören 820 üniversite öğrencisine anket uygulanmıştır. Araştırmada, Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği ve Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği kullanılmıştır. Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği, güçsüzlük, kuralsızlık, soyutlanma ve anlamsızlık olmak üzere dört alt boyuta sahiptir. Öğrenilmiş güçlülük ölçeği ise tek boyutludur. Araştırmada öğrencilerin yabancılaşma algılarının öğrenilmiş güçlülük algısına etkisini belirlemek için basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerin yabancılaşma algısı ve öğrenilmiş güçlülük algısı arasında pozitif ve düşük düzeyli bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük algılarındaki toplam varyansın % 7'sinin zayıflık algısından kaynaklandığı söylenebilir. Ayrıca, öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük algısındaki toplam varyansın % 1'i kuralsızlık algısından kaynaklanmaktadır. Öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük algılamasındaki toplam varyansın % 2'si anlamsızlık algılarından kaynaklanmaktadır. Son olarak, öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük algılarındaki toplam varyansın % 2'si, soyutlanma algılarından kaynaklanmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 48 |