In this study, it is aimed to be determined the results of inspection according to the first, median and last countries in PISA, 2015 the field of science and the state of education in Turkey by
comparison. According to PISA results, in the field of science, the first country is Singapore, the median country is Lithuania, and the last country is Dominican Republic. According to the results of this research, it is aimed to examine the supervision system, which is one of the factors that may cause the countries that have success or failure in the education to be in advanced or low level in education. The countries concerned and Turkey's education and supervision systems were compared by the purpose of the audit, its structure and the duties and powers of the inspectors. A descriptive research model was used as an appropriate type of research for presenting the situation in the research and for making cross-country comparisons. This research is a comparative education research because the comparison of the educational supervision systems of the selected countries is made in this study. While collecting data on the subject in the research, criteria have been established and in line with these criteria Singapore, Lithuania, Turkey, the Dominican Republic and related educational supervision were utilized by the books, dissertations, articles, institutions and institutions responsible for educational supervision of countries, legal documents, public records, written by people and institutions resources. The update of the obtained resources has been taken into consideration. Document analysis was used in the research. The documents which are accepted as data for research are descriptively analyzed and arranged according to the developed framework and classified according to sub-objectives. Then similarities and differences between the systems were determined and suggestions were developed by interpreting findings obtained after the comparison.
Educational Supervision Supervision PISA Comparative Analysis
Bu
araştırmada, PISA 2015 sonuçlarına göre; fen alanında birinci, ortanca ve
sonuncu olan ülkelerin eğitim denetimi ile Türkiye’deki eğitim denetiminin
durumunun karşılaştırma yapılarak tespit edilmesi amaçlanmıştır. PISA (2015)
sonuçlarına göre, fen alanında, birinci ülke Singapur, ortanca ülke Litvanya,
sonuncu ülke ise Dominik Cumhuriyeti’dir. Bu araştırma ile PISA sonuçlarında
başarı ve başarısızlık gösteren ülkelerin eğitimde ileri ya da düşük seviyede
olmalarına neden olabileceği düşünülen etkenlerden biri olan denetim
sistemlerinin incelenmesi ve denetim sistemlerinde farklılıklar varsa ortaya
konması hedeflenmektedir. Söz konusu ülkelerin ve Türkiye’nin eğitim denetimi
sistemleri; denetimin amacı, yapısı ve denetmenlerin görev ve yetkileri
açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmada var olan durumu ortaya koymak ve
ülkeler arası karşılaştırma yapmak amacına uygun bir araştırma türü olarak
betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Belirlenen ülkelerin eğitim denetim
sistemlerinin karşılaştırılması yapıldığı için bu araştırma karşılaştırmalı
eğitim araştırmasıdır. Araştırmada konu ile ilgili veri toplarken, ölçütler
oluşturulmuştur ve bu ölçütler doğrultusunda Singapur, Litvanya, Dominik
Cumhuriyeti ve Türkiye’nin eğitim denetimi ile ilgili kitap, tez, makale, ülkelerin
eğitim denetiminden sorumlu kurumlarının internet sitelerindeki bilgilerden ve
yasal dokümanlardan, kamu kayıtlarından, kişi ve kurumlar tarafından yazılmış
yazılı kaynaklardan yararlanılmıştır. Elde edilen kaynakların güncelliği
dikkate alınmıştır. Araştırmada doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma için
veri olarak kabul edilen dokümanlar, betimsel olarak incelenerek, geliştirilen
çerçeveye göre çalışılarak ve alt amaçlara göre sınıflanarak düzenlenmiştir.
Daha sonra sistemler arası benzerlikler ve farklılıklar belirlenerek,
karşılaştırma sonucu elde edilen bulgular yorumlanarak öneriler
geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 49 |