Etkili ve verimli bir sınıf ortamının oluşturulması, bilimsel
sınıf yönetimi öğretilerinin uygulanmasına bağlıdır. Bu çalışmanın amacı, Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretmenlik Uygulaması dersi alan
eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin uygulamada hangi disiplin modellerini
tercih ettiklerini saptamaktır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın
evrenini, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretmenlik
uygulaması dersi alan 717 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama
aracı olarak Cemaloğlu ve Kayabaşı (2007), tarafından geliştirilen “Disiplin
Modelleri Ölçeği” kullanılmıştır. Geri dönen 529 anketden
419 anket değerlendirme kapsamına
alınmıştır. Araştırmada elde edilen
verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel teknikler; frekans, yüzde,
ortalama, standart sapma ve ayrıca Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda: Son sınıf öğrencileri sırasıyla Akıl-Sonuç Modeli, Öğretmen
Etkililiği Eğitimi Modeli, Davranış Değişikliği Modeli, Glasser Modeli, Canter
Modeli ve Kounin Modelini tercih etmektedir. Öğretmen adaylarının görüşleri Cinsiyetlerine
göre; Canter Modeli Boyutunda, bölümlerine göre; Canter Modeli, Davranış
Değişikliği Modeli ve Akıl-Sonuç Modeli boyutlarında anlamlı farklılık göstermektedir. Araştırma
sonuçları, Sınıf Yönetimi dersinin uygulamadaki sonuçlarının görülmesi açısından
önem taşımaktadır.
Establishing an effective and efficient classroom
environment depends on the application of classroom management models. The aim
of this study was to determine which discipline models preferred by Abant Izzet
Baysal University Faculty of Education senior students who took the course of
teaching practice. In the study, a survey method in a quantitative research
approach was adopted. The population of the study consists of 717 senior
students. "Disciplinary Model Scale" developed by Cemaloğlu and
Kayabaşı (2007) was used as data collection tool. 529 questionnaires had
returned and 419 were included in the evaluation. For the analysis of the data frequency,
percentage, mean, standard deviation, Kruskal Wallis and Mann Whitney U tests
were used. Results of the research indicated that prospective teachers prefer Mind-result
model, Teacher effectiveness training model, Behavior change model, Glasser
model, Canter model and Kounin model respectively. Prospective teachers’ views
on Canter Model demonstrated significant difference in terms of gender. Their
views on Canter Model, Behavioral Change Model and Mind-Result Model showed
significant differences with regard to department variable. The results of the
study is important in terms of showing Classroom management course outcomes in
practice.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 50 |