REACT Stratejisinin Kavramsal Anlama Üzerine Etkisi: Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesi
Yıl 2019,
Sayı: 52, 550 - 572, 27.10.2019
Arzu Kirman Bilgin
,
Nevzat Yiğit
Öz
Bu araştırma,
maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi çerçevesinde REACT stratejisine yönelik
geliştirilen öğretim materyallerinin öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerine
etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma deneysel araştırma yönteminin ön
test - son test kontrol gruplu deseni ile yürütülmüştür. Deney grubu 50,
kontrol grubu 51 olmak üzere 101, 6. sınıf öğrencisi araştırmaya katılmıştır.
Öğretim materyali sıcak hava balonu ve
çalışma prensibi ana bağlamı çerçevesinde geliştirilmiştir. Araştırma verileri,
iki aşamalı sorulardan oluşan kavram testi ile toplanmıştır. Kavram testinden
elde edilen veriler Mann Whitney-U testine tabi tutulmuştur. Bulgular deney
grubunda yürütülen öğretim materyalinin kontrol grubunda yürütülen öğretim
materyaline göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Araştırmadan elde edilen
bulgular maddenin tanecikli yapısı konusunda öğrencilerin maddelerin
gözlenebilir özelliklerini taneciklere yükleyerek, fiziksel-kimyasal değişme
konusunda genellemelere giderek, yoğunluk konusunda günlük hayatta
öğrendiklerinin etkisinde kalarak alternatif kavramalar oluşturduklarını
göstermektedir. REACT stratejisi temel alınarak geliştirilen öğretim
materyallerinin kavramsal değişim üzerinde etkili olmuş olsa da bilimsel
bilgilerle değiştirilemeyen alternatif kavramaların olduğu belirlenmiştir. Bu
alternatif kavramalar için farklı kavramsal değişim pedagojileri mevcut öğretim
materyallerine eklenerek öğretim zenginleştirilebilir.
Kaynakça
- Abraham, M. R., Williamson, V. M. and Westbrook, S. L. (1994). A cross‐age study of the understanding of five chemistry concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147-165.
- Adadan, E., Irving, K. E. and Trundle, K. C. (2009). Impacts of multi‐representational ınstruction on high school students’ conceptual understandings of the particulate nature of matter, International Journal of Science Education, 31(13), 1743-1775.
- Adadan, E., Trundle, K. C. and Irving, K. E. (2010). Exploring grade 11 students' conceptual pathways of the particulate nature of matter in the context of multirepresentational instruction. Journal of Research in Science Teaching, 47(8), 1004-1035.
- Adbo, K. and Taber, K. S. (2009). Learners’ mental models of the particle nature of matter: A study of 16‐year‐old Swedish science students. International Journal of Science Education, 31(6), 757-786.
- Ayvacı, H. Ş., Er Nas, S. ve Dilber, Y. (2016). Bağlam temelli rehber materyallerin öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerine etkisi: “İletken ve Yalıtkan Maddeler” Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 51-78.
- Barker, V. and Millar, R. (1999). Students’ reasoning about basic chemical reactions: what changes occur during a context-based post-16 chemistry course? International Journal of Science Education, 21(6), 645-665.
- Boz, Y. (2006). Turkish pupils’ conceptions of the particulate nature of matter. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 203-213.
- CORD, (1999). Teaching mathematics contextually. Waco, Texas, USA: CORD Communications, Inc.
- Crawford, M. L. (2001). Teaching contextually: research, rationale, and techniques for ımproving student motivation and achievement in mathematics and science, CCI Publishing, Waco, Texas.
- Çalık, M, ve Ayas, A. (2005). 7.-10. sınıf öğrencilerinin seçilen çözelti kavramlarıyla ilgili anlamalarının farklı karışımlar üzerinde incelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 329-349.
- Çökelez, A. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin tanecik kavramı hakkındaki görüşleri: Bilgi dönüşümü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 64-75.
- Demircioğlu, H. ve Demircioğlu, G. (2005). Lise 1 öğrencilerinin öğrendikleri kimya kavramlarını değerlendirmeleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 401-414.
- Demircioğlu, G., Özmen, H. ve Demircioğlu, H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fiziksel ve kimyasal değişme kavramlarını anlama düzeyleri ve yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 170(35), 260-273.
- Duit, R. and Treagust, D. F. (2003). Conceptual change: A powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal of Science Education, 25(6), 671–688.
- Eilks, I., Moellering, J. and Valanides, N. (2007). Seventh-grade students' understanding of chemical reactions–Reflections from an action research interview study. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(4), 271-286.
- Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T. and Kirman Bilgin, A. (2016). The effect of fire context on the conceptual understanding of students: expansion-contraction. Educational Research and Reviews, 11(21), 1973-1985.
- Gilbert, J. K. (2008). Science communication: towards a proper emphasis on the social aspects of Science and Technology. Alexandria-Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1(1), 3-25.
- Gilbert, J. K., Bulte, A. M. and Pilot, A. (2011). Concept development and transfer in context‐based science education. International Journal of Science Education, 33(6), 817-837.
- Havu‐Nuutinen, S. (2005). Examining young children’s conceptual change process in floating and sinking from a social constructivist perspective. International Journal Of Science Education, 27(3), 259-279.
- Henriques, L. (2002). Children's ideas about weather: A review of the literature. School Science and Mathematics, 102(5), 202-215.
- Hull, D. (1999). Teaching mathematics contextually, The Cornerstone of Tech Prep. CORD Communications, Inc., Waco, Texas.
- Jasien, P. G. and Oberem, G. E. (2002). Understanding of elementary concepts in heat and temperature among college students and K-12 teachers. Journal of Chemical Education, 79(7), 889-895.
- Johnson, P. (2000). Children's understanding of substances, part 1: recognizing chemical change. International Journal of Science Education, 22(7), 719-737.
- Kalın, B. ve Arıkıl, G. (2010). Çözeltiler konusunda üniversite öğrencilerinin sahip olduğu kavram yanılgıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 177-206.
- King, D., Bellocchi, A. and Ritchie, S. M. (2008). Making connections: Learning and teaching chemistry in context. Research in Science Education, 38(3), 365-384.
- Kirman Bilgin, A. ve Yiğit, N. (2017). Öğrencilerin Fiziksel ve Kimyasal Değişme Kavramları İle Bağlamları İlişkilendirme Durumlarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 289-319.
- Kirman Bilgin, A. (2015). “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesi kapsamında REACT stratejisine yönelik tasarlanan öğretim materyallerinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Kirman Bilgin, A., Er Nas, S. ve Şenel Çoruhlu, T. (2017). The Effect Of Fıre Context On The Conceptual Understandıng Of Students: “The Heat-Temperature. European Journal of Education Studies, 3(5), 339-359.
- Krnel, D., Watson, R. and Glažar, S. A. (1998). Survey of research related to the development of the concept of ‘matter’. International Journal of Science Education, 20(3), 257-289.
- Marek, E. A. (1986). They misunderstand, but they’ll pass. The Science Teacher, 32–35.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara.
- Navarra, A. (2006). Achieving pedagogical equity in the classroom. CORD Publishing. Waco, Texas, USA.
- Othman, J., Treagust, D. F. and Chandrasegaran, A. L. (2008). An investigation into the relationship between students’ conceptions of the particulate nature of matter and their understanding of chemical bonding. International Journal of Science Education, 30(11), 1531-1550.
- Öcal, C. (2014). Ortaokul Fen Bilimleri 6. Sınıf Ders Kitabı, s, 85-96. (Ed: Hülya Özdoğan). Fenbil Yayıncılık, İstanbul.
- Özmen H. (2011). Effect of animation enhanced conceptual change texts on 6th grade students’ understanding of the particulate nature of matter and transformation during phase changes. Computers & Education, 57, 1114-1126.
- Özsevgeç, T. ve Çepni, S. (2006). Farklı sınıflardaki öğrencilerin yüzme ve batma kavramlarını anlama düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, 172, 297-311.
- Pozo, J. I. and Gomez Crespo, M. A. (2005). The embodied nature of implicit theories: The consistency of ideas about the nature of matter. Cognition and Instruction, 23(3), 351-387.
- Sökmen, N., Bayram, H. ve Yılmaz, A. (2000). 5., 8. ve 9. sınıf öğrencilerinin fiziksel değişim ve kimyasal değişim kavramlarını anlama seviyeleri. M. Ü. Atatürk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 261-266.
- Stavridou, H. and Solomonidou, C. (1998). Conceptual reorganization and the construction of the chemical reaction concept during secondary education. International Journal of Science Education, 20(2), 205-221.
- Şahin, Ç. ve Çepni, S. (2011). Yüzme-batma, kaldırma kuvveti ve basınç. kavramları ile ilgili iki aşamalı kavramsal yapılardaki farklılaşmayı belirleme testi geliştirilmesi. Journal of Turkish Science Education,8(1), 79-110.
- Tsitsipis, G., Stamovlasis, D. and Papageorgiou, G. (2010). The effect of three cognitive variables on students’ understanding of the particulate nature of matter and its changes of state. International Journal of Science Education, 32(8), 987-1016.
- Ültay, E. (2012a). Implementing REACT strategy in a context-based physics class: Impulse and momentum example. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(1), 233-240.
- Ültay, N. (2012b). Asit ve baz konusuyla ilgili REACT stratejisine ve 5E modeline göre etkinliklerin geliştirilmesi, uygulanması ve karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Ültay, N., Durukan, Ü. G. and Ültay, E. (2015). Evaluation of the effectiveness of conceptual change texts in the REACT strategy. Chemistry Education Research and Practice, 16(1), 22-38.