Bu çalışma Türk Eğitim Sistemi’nde meritokrasi,
liyakat esaslı yönetici yetiştirme, atama ve değerlendirme sistemi ile
liyakatlı yönetici niteliklerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerini
belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma bütüncül çoklu durum çalışması olarak
desenlemiştir. Beş ilkokul ve beş ortaokul olmak üzere toplam 10 farklı
ilköğretim kurumunda çalışan farklı görevdeki 13 yönetici ile farklı
branşlardan 13 öğretmen çalışma grubuna alınmıştır. Nitel araştırmanın çalışma
grubu belirlenirken seçkisiz olmayan amaçsal örnekleme yöntemlerinden maksimum
çeşitlilik örneklem yöntemi kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında açık
uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır.
Nitel verilerin analizinde hem betimsel hem de içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, eğitim yönetiminde mevcut mevzuatta yetiştirme sürecinin
olmadığı, yetiştirmenin mevzuata girmesi ve bu sürecin liyakatlı bir şekilde
gerçekleştirilmesi gerekliliği vurgulanmıştır. Liyakatlı eğitim yöneticisinin
sahip olması gereken en önemli niteliklerin başında iyi iletişim becerisi, alan
uzmanlığı ve liderlik vasfı ile adaletli davranma olduğu ortaya çıkmıştır.
Niteliklere ilişkin elde edilen boyutlar gruplandırıldığında ise liderlik
becerileri, iletişim becerileri, eğitsel-sanatsal beceriler ve mesleki
yeterlilik ve uzmanlığın vurgulanması araştırmanın öne çıkan sonuçlardandır. Yönetici
atama, yetiştirme ve değerlendirme sistemleri üzerine yeni, farklı ve özgün
modeller geliştirilerek durağan yönetim süreçlerinin geliştirilmesi
sağlanabilir. Eğitim işgörenlerinde meritokrasi ve liyakat kavramlarına ilişkin
farkındalık oluşturmak ve olumlu algı geliştirmek amacıyla seminer ve hizmet
içi eğitimler düzenlenebilir.
Liyakat Yönetici Yetiştirme Yönetici Atama Yönetici Değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 52 |