Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN LİDERLİĞİ EĞİTİM PROGRAMINA KATILAN YAYGIN EĞİTİM KURUMLARI USTA ÖĞRETİCİ VE ÖĞRETMENLERİNİN PROGRAM HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, Sayı: 53, 317 - 335, 31.01.2020
https://doi.org/10.21764/maeuefd.539751

Öz

Bu araştırmanın temel amacı “Öğretmen Liderliği”
eğitim programına katılan yaygın eğitim kurumları usta öğretici ve
öğretmenlerinin almış oldukları eğitim programına ilişkin görüşlerini
belirlemektedir. Araştırmada, deney grubunda yer alan 6’sı kadrolu, 6’sı usta
öğretici olmak üzere toplam 12 kişiyle yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
nitel araştırma yöntemlerinin doğasına uygun olarak görüşmeler yapılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel ve tema analizi gerçekleştirilmiştir.
Katılımcıların öğretmen liderliği beceri düzeylerini artırmak amacıyla
hazırlanan "Öğretmen Liderliği" eğitim programının, öğretmenlerin
öğretmen liderliği beceri düzeylerine etkisine ilişkin hazırlanmış olan
programa ait görüşleri incelendiğinde katılımcıların almış oldukları mesleki
eğitim programından memnuniyet duydukları, bu tür mesleki eğitim ve
programlardan tüm öğretmenlerin yararlanması gerektiğini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim okullarında öğretmenlerin sergiledikleri liderlik rollerine ilişkin bir değerlendirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Beycioglu, K., ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 64-775.
  • Beycioğlu, K., ve Aslan, B. (2012). Öğretmen ve yöneticilerin öğretmen liderliğine ilişkin görüşleri: Bir karma yöntem çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 191-223.
  • Burke, K. A. (2009). The principal’s role in supporting teacher leadership and building capacity: teacherand administrator perspectives, (Doktora Tezi, University of California, San Diego), ProQuest Dissertations and Theses, (UMI No. 3344566).
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 103-119.
  • Can, N. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 349-363.
  • Can, N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 263-288.
  • Can, N. (2009a). Öğretmen liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, N. (2009b). Öğretmenlerin sınıfta ve okulda liderlik davranışları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 385-399.
  • Can, N. (2010). Öğretmen liderliğinde müdürlerin etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 27, 57-66.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (3rd edition). USA: Sage.
  • Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2014). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (2. baskıdan çeviri). (Çeviri ed., Y. Dede ve S.B. Demir), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Harris, A. (2003). teacher leadership as distributed leadership: heresy, fantasy or possibility? School Leadershipand Management, 23, 313-324.
  • Harris, A. (2004). School leadership and school improvement: A simple and complex relationship. School Leadership & Management, 24(1), 3-5.
  • Harris, A. (2004b). Distributed leadership and school improvement, Educational Management Administration and Leadership, 32, 11-24.
  • Harris, A., Brown, D. ve Abbott, I. (2006). Executive leadership: Another lever in the system? School Leadership and Management, 26(4), 397-409.
  • Harris, A. (2008). Distributed Leadership: Accordingtotheevidence, Journal of Educational Administration, 46(2), 172-188.
  • Harris, A. & Spillane, J. (2008). Distributed leadership through the looking glass. Management in Education, 22(1), 31-34.
  • Harris, A. (2009). Distributed leadership: What we know. In Distributed leadership (pp. 11-21). Springer, Dordrecht.
  • Harris, A. & Lambert, L. (2003). Building leadership capacity for school, Berkshire: Open University Press.
  • Harris, A & Muijs, D. (2003). Improving schools through teacher leadership, Berkshire: Open University Press.
  • Harris, A & Muijs, D. (2005). teacher led school improvement: Teacherleadership in the UK, Teaching and Teacher Education, 22, 961-972.
  • Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2001). Awakening the sleeping giant. helping teachers develop as leaders, 2. Baskı, Thousand Oaks, CA: Corwin,.
  • Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2009). Awakening the sleeping giant. helping teachers develop as leaders, 3. Baskı, Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Kuş E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara; Anı Yayıncılık.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 363-374.
  • Leech, N.L. and Onwuegbuzie, A.J. (2007). An array of qualitative data analysis tools: A call for data analysis triangulation. School Psychology Quarterly, 22(4), 557-584..
  • Ngang, T. K.,Abdulla, Z.,Mey, C. (2010). Maldivler temel eğitim okullarında öğretmen liderliği ve okul etkililiği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 39, 255-270.
  • Morse, J. M., Barrett, M., Mayan, M., Olson, K., & Spiers, J. (2002). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International journal of qualitative methods, 1(2), 13-22.
  • Muijs, D. ve Harris, A. (2006). Teacher led school improvement: Teacher leadership in UK. Teaching and Teacher Education, 22, 961–972.
  • Murphy, J. (2005). Connecting teacher leadership and school improvement. Thousand Oaks, London,New Delhi: Corwin Press, Sage.
  • Scott, P. D. (2011). Teacher Leadership Development at the Second Career Stage: Influential Factors, Challenges, and Systems Implications (Doctoral dissertation, University of Washington).
  • Strauss, A. and Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Procedures and techniques for developing grounded theory (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Şimşek, M. S., Akgemci, T. S. ve Çelik, A. (2001). Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı: Etkili okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim liderliği, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Şişman, M. (2004). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • York-Barr, J. & Duke, K.(2004). What do we know about teacher leadership? findings from two decades of scholarship, Review of Educational Research, 74, 255-316.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Reyhan Şekerci 0000-0002-9348-2621

Süleyman Karataş 0000-0003-0002-2886

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Şekerci, R., & Karataş, S. (2020). ÖĞRETMEN LİDERLİĞİ EĞİTİM PROGRAMINA KATILAN YAYGIN EĞİTİM KURUMLARI USTA ÖĞRETİCİ VE ÖĞRETMENLERİNİN PROGRAM HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 317-335. https://doi.org/10.21764/maeuefd.539751

Cited By