Bu çalışmada, sekizinci sınıf öğrencilerinin geometriye yönelik
öz-yeterlik algıları ve geometrik akıl yürütme becerileri araştırılmış,
aralarındaki ilişki incelenmiş, cinsiyet ve okul başarı düzeyine göre anlamlı
bir farklılığın olup olmadığı tespit edilmiştir. Nicel araştırma yaklaşımının
benimsendiği bu çalışmada ilişkisel tarama modellerinden korelasyon model
kullanılmıştır. 2018-2019 eğitim öğretim yılında olasılık temelli örnekleme
çeşitlerinden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen okullarda öğrenim gören
346 sekizinci sınıf ortaokul öğrencisine “Geometriye yönelik öz-yeterlik
ölçeği” ve “Geometrik akıl yürütme testi” uygulanmıştır. Yapılan analizler
sonucunda öğrencilerin geometriye yönelik öz-yeterlik algıları için ölçeğinin
alt boyutları ile cinsiyet arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık
bulunmasa da; ölçeğin geneli ile cinsiyet arasında erkek öğrencilerin lehine
anlamlı bir farklık bulunmuştur. Öğrencilerin geometriye yönelik öz-yeterlik
algıları ve geometrik akıl yürütme beceri düzeyleri ile öğrenim gördükleri
okulların başarı düzeyleri arasında da her bir alt boyut ve ölçeğin geneli için
anlamlı bir farklılık görülmüştür. Geometrik akıl yürütme beceri düzeyleri için
“Neden gösterme” boyutu ile cinsiyet arasında kızların lehine farklılığın
olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin geometriye yönelik öz-yeterlik
algıları ile geometrik akıl yürütme becerileri arasında hem ölçeğin genelinde
hem de alt boyutlarında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür.
In this study, geometry self-efficacy
perceptions and geometric reasoning skills of eighth grade students were
investigated, the relationship between them was examined and it was determined
whether there was a significant difference according to gender and school
achievement level. In this study in which adopted a quantitative research
approach, the correlation model which is one of the relational screening
models, was used. In the 2018-2019 academic year, ”Geometry self-efficacy
scale” and "Geometric reasoning test” were administered to 346 eighth
grade secondary school students studying in schools selected by stratified
sampling method from probability based sampling types. As a result of analyzes,
although there is no statistically significant difference between the
sub-dimensions of the scale and gender for self-efficacy perceptions of
students; There was a significant difference between the scale and gender in
favor of male students. A significant difference was found between school
achievement levels and both the geometry self-efficacy perceptions and
geometric reasoning skills of students for each sub-dimension and overall
scale. For the geometric reasoning skill levels, it was determined that there
was a difference in favor of girls between "Show a reason" dimension
and gender. Moreover, it was found that there was a significant relationship
between geometry self-efficacy perceptions and geometric reasoning skills both
for the overall scale and for each sub-dimensions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 54 |