Bilgi grafikleri
günümüzde gazetelerde yer alan haberlerin sunulması, yeni geliştirilen
projelerin tanıtılması, öğretim materyallerinin çeşitlendirilmesi, sağlık
konusunda bireylerin bilinçlendirilmesi gibi farklı alanlarda kullanılan yaygın
bir yöntemdir. Bu çalışmada fen öğretiminde bilgi grafikleri kullanımının
öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine ve fen öğrenmeye yönelik
motivasyonlarına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Ayrıca öğrencilerin
bilgi grafiklerinin fen öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşleri
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya 60 sekizinci sınıf öğrencisi
katılmıştır. Araştırmada ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırmanın verileri
“Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği”, “Kavramsal Anlama Testi” ve
“Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizleri ile deneysel
uygulamaya katılan gruplar karşılaştırıldığında fen öğrenmeye yönelik
motivasyonları ve kavramsal anlama seviyeleri arasında deney grubunu oluşturan
bireyler lehine anlamlı bir farklılık oluştuğu belirlenmiştir. Ayrıca deney
grubu öğrencileri ile gerçekleştirilen bilgi grafiklerinin etkilerine ilişkin
yarı yapılandırılmış görüşmelerin analizi sonucunda, öğrencilerin bilgi
grafiklerinin dersleri daha eğlenceli hale getirdiğini, derslerde yazı yazarak
not tutmanın olumsuz etkisini ortadan kaldırdığını ve konu ile ilgili önemli
bilgilere daha kolay ulaşılabilmelerini sağladığını düşündükleri belirlenmiştir.
Gerçekleştirilen bu araştırmanın bilgi grafikleri ile zenginleştirilmiş fen
öğretiminin etkilerine ilişkin literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 54 |