Bu çalışmada 2006 ve 2018 Sosyal Bilgiler
öğretmenliği lisans programlarının farklı yönleriyle incelenmesi,
karşılaştırılması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde 2018
programının getirdiği yenilikler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmada,
nitel analiz yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Doküman
incelemesi, araştırılması hedeflenen olgu ve olaylar hakkında bilgi içeren
yazılı materyallerin analizini kapsar. Araştırmada 2006 ve 2018 yıllarında
Yükseköğretim Kurulu tarafından hazırlanan “Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans
Programları” temel veri kaynakları
olarak kabul edilmiş ve incelenmiştir. Çalışma kapsamında, meslek bilgisi, alan
eğitimi ve genel kültür dersleri, ders saatleri, sayıları, kredileri, teori ve uygulamadaki oranları,
zorunlu ve seçmeli derslerin dağılımları karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir.
Ayrıca yeni Sosyal Bilgiler Öğretmen Yetiştirme Lisans Programı’nın güçlü ve
zayıf yönlerine ilişkin bulgulara dayalı olarak tartışma ve öneriler sunulmuştur.
Araştırma sonucunda 2006
programı kuramsal bilgiyi ve genel kültürü, 2018 programı ise alan bilgisini ve
daha çok öğretmenlik meslek bilgisini önceleyen bir yaklaşımla hazırlandığı
yorumuna ulaşılmıştır. Yeni programda uygulama dersleri yarı yarıya azalırken,
alan eğitimi ve genel kültür derslerinin yüzdelik oranları düşürülmüş, meslek
bilgisi derslerinin yüzdelik oranları ise arttırılmıştır. Ayrıca derslerin
gerek sayıları gerek kredileri gerekse ders saatleri azaltılmış, bunların yanı
sıra seçmeli ders sayıları arttırılıp, çeşitlendirilmiştir. İsmi değiştirilen
zorunlu derslerin içeriklerinde büyük kısmı aynı olmakla birlikte kısmi
değişiklikler yapıldığı görülmektedir.
Sosyal Bilgiler öğretmenliği öğretmen yetiştirme lisans programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 56 |