Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE VE GELİŞMİŞ ÜLKELERİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ BENZER VE FARKLI ÖZELLİKLERİ

Yıl 2020, Sayı: 56, 292 - 325, 25.10.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından hazırlanan bilişim teknolojileri öğretim programı ile küresel ekonomide önemli yerleri olan, bilgiyi üreten ve teknolojiye aktaran gelişmiş ülkelerden; İngiltere, Avustralya ve Birleşik Devletler’in (Kaliforniya, Massachusetts ve Florida eyaletleri) bilişim teknolojilerine yönelik öğretim programlarının incelenmesi ve programlara ilişkin ortak özelliklerin, eğitim durumlarının, ölçme ve değerlendirme yollarının belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de ve gelişmiş ülkelerde uygulanan bilişim teknolojileri dersi öğretim programlarında öğrencilere kazandırılması hedeflenen ortak özellikler belirlenmiş olup farklılıklar analiz edilmiştir. Tarama modeli niteliğinde betimsel bir çalışma olan bu araştırmada veriler, belgesel tarama yönteminde doküman analizi tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, Türkiye ve gelişmiş ülkelerin bilişim teknolojileri dersi öğretim programlarında kazandırılması planlanan özelliklerin/ yeterliklerin/standartların/öğrenme çıktılarının, eğitim durumlarının, ölçme ve değerlendirme yollarının bazı açılardan benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Gelişmiş ülkelerin programlarında sarmallık ve aşamalılık ilkelerinin dikkate alındığı ve kazandırılmak istenen özelliklerin bilginin doğasına uygun olarak yapılandırıldığı tespit edilmiştir. Türkiye'de uygulanan programda ise gerek sarmallık gerekse aşamalılık bakımından eksiklikler olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • ACARA, (2010). Implications for teaching, assessing and reporting. www.australiancurriculum.edu.au/overview/implications-for-teaching-assessing-and-reporting adresinden 20.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • ACARA, (2018). Australian Curriculum, Assesment and Reporting Authority. https://australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/technologies/digital-technologies/ adresinden 20.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Appalanayudu, S. & Ismail, Z. (2005). Students’ Problem Solving Processes in LOGO Programming Environment Pengaturcaran LOGO. Reform, Revolution and Paradigm Shifts in Mathematics Education, Johor Bahru, Malaysia.
  • Buckingham, D. (2015) Do We Really Need Media Education 2.0? Teaching Media in the Age of Participatory Culture. In: Lin TB., Chen V., Chai C. (eds) New Media and Learning in the 21st Century. Education Innovation Series. Springer, Singapore.
  • Computer Science Teachers Association, (CSTA). (2011). CSTA K-12 Computer Science Standards, Revised 2011. https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/2593249 adresinden 15.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • CSTA & ISTE (2011). Computational Thinking in K–12 Education leadership toolkit. https://id.iste.org/docs/ct-documents/ct-leadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4 adresinden 17.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Daggett, W. R. (2010). Preparing students for their technological future. https://leadered.com/wp-content/uploads/PreparingStudentsforTheirTechnologicalFuture.pdf adresinden 19.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Deloura, M. (2013) “Don’t Just Play on Your Phone, Program It”. https://obamawhitehouse.archives.gov/blog/2013/12/09/don-t-just-play-your-phone-program-it adresinden 19.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Department for Education. (2013). The national curriculum in England: framework document. https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-framework-for-key-stages-1-to-4 adresinden 20.01.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Department for Education, (2014a). National curriculum and assessment: Information for schools. https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-and-assessment-information-for-schools adresinden 20.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Department for Education, (2014b). Assesment Principles. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/304602/Assessment_Principles.pdf adresinden 20.01.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Department for Education. (2015). Computer science GCSE subject content. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/397550/GCSE_subjec t_content_for_computer_science.pdf adresinden 18.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Department for Education. (2017). 2018 teacher assessment guidance: key stage 2. https://www.gov.uk/government/publications/2018-teacher-assessment-guidance-key-stage-2 adresinden 20.03.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Digital Technologies Hub, (2018a). Australian Government Department of Education and Training. http://www.digitaltechnologieshub.edu.au/teachers/assessment adresinden 23.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Digital Technologies Hub, (2018b). Lesson ideas. http://www.digitaltechnologieshub.edu.au/teachers/lesson-ideas/elemental-learning-design adresinden 12.03.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Fırat Durdukoca, Ş. ve Arıbaş, S. (2011). İlköğretim seçmeli bilişim teknolojileri dersi 5. basamak öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Malatya ili örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 140-168.
  • Gal-Ezer, J., & Stephenson, C. (2009). The current state of computer science in US high schools: a report from two national surveys. Journal for Computing Teachers, Spring: 1- 5.
  • Gander, W., Petit, A., Berry, G., Demo, B., Vahrenhold, J., McGettrick, A., Boyle, R., Drechsler, M., Mendelson, A., Stephenson, C., Ghezzi, C. & Meyer, B. (2013): Informatics education: Europe cannot afford to miss the boat ACM Europe: Informatics Education Report. New York.
  • Howland, J. L., Jonassen, D., ve Marra, R. M. (2012). Meaningful Learning with Technology (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • International Society for Technology in Education (2016). ISTE standards for students. https://www.iste.org/standards/standards/for-students2016 adresinden 20.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Karakuş, M., Çimen Çoşğun, Ü., ve Lal, İ. (2015). Ortaokul bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 10(11), 461-486.
  • Karal, H., Reisoğlu, İ. ve Günaydın, E. (2010). İlköğretim bilişim teknolojileri dersi öğretim programinin değerlendirilmesi. Cukurova University Faculty of Education Journal, 38(3), 46-64.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Linn, M. & Dalbey, J. (2013). Cognitive Consequence of Programming Instruction. In Soloway, E., and Spohrer, J. C. (Eds.), Studying the novice programmer (pp. 57-81). Psychology Press.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2018). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5 ve 6. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=374 adresinden 20.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2018). Bilgisayar Bilimi Öğretim Programı (Lise Düzeyi). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=335 adresinden 20.03.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • National Research Council, (NRC). (2010). Committee for the Workshops on Computational Thinking: Report of a workshop on the scope and nature of computational thinking. Washington, DC: National Academies Press.
  • Passey, D. (2015). Computer science (CS) or information and communication technologies (ICT): the curriculum needs both. In A. Brodnik & C. Lewin (Eds.).
  • Sarıkoz, A ve Bangir Alpan, G. (2019). Öğrenci ve Öğretmen Bakış Açısıyla Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (4) , 1595-1607. DOI: 10.24106/kefdergi.3159.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya (23. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Senemoğlu, N. (2016). Beyin Dostu Öğrenme Ortamları. 16 Mart, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Senemoğlu, N. (2019). Nuray Senemoğlu’na ait 2018-19 Güz Yarıyılı doktora ders notları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Bölümü, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2020). Nuray Senemoğlu’na ait 2018-19 Güz Yarıyılı doktora ders notları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Bölümü, Ankara.
  • School Curriculum and Standards Authority, (2017). Digital Technologies Curriculum - Pre-Primary to Year 10. https://k10outline.scsa.wa.edu.au/__data/assets/pdf_file/0005/364550/Digital-Technologies-Curriculum-Pre-primary-to-Year-10.PDF adresinden 20.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • The Royal Society, (2017). After the reboot: computing education in UK schools. https://royalsociety.org/~/media/policy/projects/computing-education/computing educationreport.pdf adresinden 17.01.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Thomson, S. (2015). Australian Students in a Digital World. Australian Council for Educational Research.
  • Uzgur, B.Ç. ve Aykaç, N. (2016) Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ege bölgesi örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 273-297.
  • Wilson, C., Sudol, L. A., Stephenson, C., & Stehlik, M. (2010). Running on empty: The failure to teach K-12 computer science in the digital age. New York, NY: The Association for Computing Machinery and the Computer Science Teachers Association.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Beyza Tarım 0000-0003-4137-0633

Nuray Senemoğlu 0000-0001-9657-0339

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Tarım, B., & Senemoğlu, N. (2020). TÜRKİYE VE GELİŞMİŞ ÜLKELERİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ BENZER VE FARKLI ÖZELLİKLERİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(56), 292-325.