The overall purpose of this study is to reveal
the education unions’ current role in the preparation of the training programs,
their point of view on the current educational programs, and the role of them
while preparing educational schedules. It is a qualitative study based on
the phenomenology pattern and the data are collected through interview and
document analysis. The working group consists of the 7 Vice Chairpersons
responsible for the educational programs of the four educational unions with
the highest number of members, and the documents containing the opinions,
suggestions and expectations of them. With these data, it is concluded that
none of the interviewed educational unions are invited to the process of
preparing educational programs, they are just formally called
to the national educational councils and their opinions on the target subjects
are mostly ignored. It is understood that conclusion that they want to be
active in the process of trade unions' training programs. The Educational
Unions have attributed their positive views on the current training
programs to the fact that educational programs are scientific,
student-centered, positivist and progressive. The ones, which have negative
point of view on the current educational programs, have attributed their
opinions to the fact that training programs are prepared mostly with political
objectives, and are not national enough and they do not have a
national characteristics.To them, they try to preserve status quo and
have an imitation of western structure.They are composed of a
prototype of a uniformist man and cannot follow the age and wear out the students with unnecessary and
intensive information. They remove from the basic aims of national education
and have a higher political content. They criticize the current education
schedules because of the fact that they are beyond the student levels.
Bu araştırmanın genel amacı; eğitim sendikalarının
eğitim programlarının hazırlanma sürecindeki mevcut işlevini, sendikaların
mevcut eğitim programlarına bakışlarını ortaya çıkarmaktır. Çalışma fenomonoloji (olgu bilim) desenine dayalı
nitel bir çalışma olup veriler görüşme ve doküman analizi yoluyla toplanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, en çok üyeye sahip 4 sendikanın eğitim
programlarından sorumlu 7 Genel Başkan Yardımcıları ve bu 4 sendikanın eğitim
programlarına yönelik görüş, öneri ve beklentilerini içeren dokümanları
oluşturur. Elde edilen veriler
ışığında; görüşülen sendikaların tamamının eğitim programları hazırlık
süreçlerine davet edilmedikleri, sadece milli eğitim şuralarına usulen
çağrıldıkları ve görüşlerinin çoğunlukla dikkate alınmadığı sonucuna
ulaşılmıştır. Sendikaların eğitim programları hazırlık süreçlerine katılmak
istedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Mevcut eğitim programlarına yönelik
olumlu görüşlere sahip sendikalar bu görüşlerini eğitim programlarının
bilimsel, öğrenci merkezli, pozitivist, ilerlemeci olmasına bağlamışlardır.
Mevcut eğitim programlarına yönelik olumsuz görüşlere sahip sendikalar ise bu
görüşlerini; eğitim programlarının siyasi hedefler doğrultusunda hazırlanmış
olması, yerli ve milli özellikleri yeterince taşımaması, statükoyu koruma
reflekslerini taşıması, batı taklitçisi bir yapısının olması, tek tipçi insan
prototipi oluşturuyor olması, çağın gerisinde kalması, gereksiz ve yoğun
bilgilerle öğrenciyi yorması, milli eğitimin temel amaçlarından uzaklaştırması,
siyasi içerikler taşıması, öğrenci seviyelerinin üzerinde olmasına
bağlamışlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ağustos 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 59 |