Bu araştırmada Gaziantep’te kamu okullarında görev yapan Suriyeli gönüllü eğiticilerin algılarına göre okul müdürlerinin sergiledikleri sosyal adalet liderliği davranışlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemi devlet okullarında görev yapan ve basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 182 Suriyeli gönüllü eğiticiden oluşmaktadır. Veriler Bozkurt (2017) tarafından geliştirilen “Sosyal Adalet Liderliği Ölçeği” ile toplanmıştır. Katılımcıların sosyal adalet liderliği algı düzeylerini ortaya çıkarmak için aritmetik ortalama ve standart sapma gibi testler kullanılmıştır. Gruplar arasındaki farkın anlamlılık testi için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmış, varyans homojenliği Levene testi ile anlamlı farkın kaynağı ise Scheffe testi ile belirlenmiştir. Araştırma sonucunda Suriyeli gönüllü eğiticilerin sosyal adalet liderliğinin geneli ile paydaş desteği, katılım ve dağıtıcı adalet boyutlarında yüksek düzeyde, eleştirel bilinç boyutunda ise orta düzeyde algıya sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Demografik özellikler bağlamında ise cinsiyet, medeni durum, okul türü, eğitim durumu ve yaş değişkenine göre anlamlı farklılıklar görülürken; kıdem Türkiye’de çalışma süresi ve Türkiye’de yaşama süresine göre anlamlı farklılığa ulaşılamamıştır. Araştırmanın sonucuna göre önerilerde bulunulmuştur.
Sosyal Adalet Sosyal Adalet liderliği Suriyeli Gönüllü Eğiticiler Tarama Modeli
In this study, it is aimed to examine the social justice leadership behaviors of school principals according to the perceptions of Syrian volunteer educators working in public schools in Gaziantep. The research was designed with the descriptive survey model, one of the quantitative research methods. The sample of the research consists of 200 Syrian volunteer educators who work in public schools, determined by simple random sampling method. The data were collected with the 'Social Justice Leadership Scale' developed by Bozkurt (2017). Tests such as arithmetic mean and standard deviation were used to determine the social justice leadership levels of the participants. t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to test the significance of the difference between the groups, homogeneity of variance was determined by Levene test and the source of significant difference was determined by Scheffe test. As a result of the research, it was concluded that the Syrian volunteer trainers have a high level of perception in general social justice leadership, stakeholder support, participation and distributive justice dimensions, and a moderate perception in the dimension of critical awareness. In the context of demographic characteristics, there are significant differences according to gender, marital status, school type, education level and age; there was no significant difference in terms of seniority, working time in Turkey and life expectancy in Turkey. Suggestions were made according to the results of the research.
Social Justice Social Jusitce Leadership Syrian Volunteer Educators Survey Model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 63 |