This study examined the relationship between test anxiety levels and attitudes toward the physical education course among 8th-grade students preparing for the LGS. The research is a descriptive study based on the technique of relational analysis. In this study, the population consists of students taking the LGS (High School Transition Exam) and currently studying in Burdur City Center, affiliated with the Ministry of National Education, during the 2022-2023 academic year. The study sample consists of 445 students. "Westside Test Anxiety Scale" and "Physical Education Attitude Scale" were used as data collection tools. The data collected in the study was analyzed using the SPSS 21.0 program. According to the study findings, there were statistically significant differences found between students' test anxiety levels and their attitudes towards physical education based on variables such as gender, being an active licensed athlete, and family monthly income level. As a result of the correlation analysis, no significant relationship was observed between students' test anxiety levels and their attitudes towards physical education lessons. As a result, it can be said that some demographic variables of students affect their test anxiety levels and physical education course attitudes positively or negatively.
Bu araştırmada LGS’ye hazırlanan 8. Sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı düzeyleri ile beden eğitimi dersi tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel analiz tekniğine dayalı betimsel bir araştırmadır. Bu kapsamda 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılında MEB’e bağlı Burdur İl merkezinde öğrenim görmekte olan Lgs’na girecek öğrenciler bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise 445 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Westside Sınav Kaygısı Ölçeği” ve “Beden Eğitimi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizi için SPSS 21.0 programından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, cinsiyet, aktif lisanslı sporcu olma, aile aylık gelir düzeyi değişkenleri ile öğrencilerin sınav kaygısı düzeyleri ve beden eğitimi dersi tutum düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Yapılan korelasyon analizi sonucunda ise, öğrencilerin sınav kaygı düzeyleri ile beden eğitim dersine olan tutumları arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin bazı demografik değişkenlerinin, sınav kaygısı düzeylerini ve beden eğitimi dersi tutumlarını olumlu-olumsuz etkilediği söylenebilir.
Liselere Geçiş Sınavı Sınav Kaygısı Beden Eğitimi Dersi Tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Eğitim Programlarının Geliştirilmesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 70 |