Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE LEGEND OF NINE BOYS FORMED AROUND TURKISH TREE CULT AND ITS SOCIAL FUNCTIONS

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 22, 69 - 76, 18.06.2018
https://doi.org/10.12981/motif.458

Öz

The legend of nine boys compiled from
Bulancak (Giresun) region exhibit a narrative feature formed around Turkish
tree cult. The tree cult that comes out in most of the folk literature based products,
is important in terms of revealing the Turks universe and God perceptions in
Pre-Islamic period. In the legend of nine boys compiled from Bulancak
(Giresun), a man who doesn’t have any children, prays for a long time to Allah
(God) under the tree in the center of the legend. God accepts his prayer and
after that date, he has nine children. One day, an old man carrying wood,
requests the father of children, permission for one of the boys to help him.
The father cannot favor his children and refuses the request of the old man.
After that, all of his children die. The father buries his children under the
tree under which he has prayed before. Later, the place where the tree is,
becomes a cult space where people pray, the place of acceptance of the prayer,
making vow, the organizations of the Hıdrellez celebrations. In this study, of
which data was determined by means of field research and utilization of written
sources, it was concluded that the legend of nine boys legend was emerged as
entered on the tree cult and fulfilled important social functions in terms of
cultural continuity.

Kaynakça

  • Arslan, Mustafa. (2005). “Türk Destanlarında Evren Tasarımı” Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. (Ed. Gürer Gülsevin, Metin Arıkan), 65-74, İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Bascom, William R. (2003). “Folklorun Biçimleri: Nesir Anlatılar” Halkbiliminde Kuramlar Ve Yaklaşımlar. (Ed.: Gülin Öğüt Eker, Metin Ekici ve diğerleri), (Çev.: R. Nur Aktaş, Banu Aktepe ve diğerleri), 468-505, Ankara: Milli Folklor Yayınları.
  • Bascom, William R. (2005). “Folklorun Dört İşlevi”, Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2. (Ed.: M. Öcal Oğuz, Selcan Gürçayır), (Çev.: Ferya Çalış), 125-151, Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • Boratav, P. Naili. (2014). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Çobanoğlu, Özkul. (2010). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Ekici, Metin. (2008). “Araştırma Yöntemleri” Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. (Ed. M. Öcal Oğuz), 43-94, Ankara: Grafiker Yayıncılık.
  • Ergun, Metin. (1997). Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi. C. 1, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ergun, Metin. (2000). “Türk Ağaç Kültü İnancının Dede Korkut Hikâyelerindeki Yansımaları”, Milli Folklor, 12 (47), 22-30.
  • Ergun, Pervin. (2004). Türk Kültüründe Ağaç Kültü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Gökşen, Cengiz. (1999). Giresun Efsaneleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı.
  • İnan, Abdülkadir. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Lvova, E. L. ve diğerleri (2013). Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri Simge ve Ritüel. Konya: Kömen Yayınları.
  • Ocak, Ahmet Yaşar. (2006). İslam-Türk İnançlarında Hızır yahut Hızır-İlyas Kültü. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Sakaoğlu, Saim. (1980). Anadolu-Türk Efsanelerinde Taş Kesilme Motifi ve Bu Efsanelerin Tip Kataloğu. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Sakaoğlu, Saim. (2009). Efsane Araştırmaları. Konya: Kömen Yayınları.
  • Seyidoğlu, Bilge. (1985). Erzurum Efsaneleri (Erzurum’da Belli Yerlere Bağlı Olarak Derlenmiş Efsaneler Üzerinde Bir İnceleme). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Türker, Ferah. (2017). “Türklerde Evren Tasavvurunun Dede Korkut’taki İzleri Üzerine” Türkologiya, 2, 109-117.
  • Yolcu, Mehmet Ali. (2017). “Halk Bilimi Araştırma Kuram ve Yöntemleri”, Halk Bilimi El Kitabı. (Ed.: Mustafa Aça), 150-205, İstanbul: Motif Vakfı Yayınları.
  • Sözlü Kaynaklar
  • KK-1: Rehber Alkan, Bulancak 1958, Ortaokul Mezunu, Bekçi (Görüşme: 23.02.2018)
  • KK-2: Hatice Alkan, Bulancak 1963, İlkokul Mezunu, Ev Hanımı (Görüşme: 23.02.2018)
  • KK-3: Zeytin Korkmaz, Bulancak 1940, Okuryazar, Ev Hanımı (Görüşme: 17.02.2018)
  • KK-4: Servet Aslan, Bulancak 1963, Ortaokul Mezunu, Emekli (Görüşme: 10.03.2018)

TÜRK AĞAÇ KÜLTÜ ETRAFINDA TEŞEKKÜL EDEN DOKUZ OĞUL EFSANESİ VE TOPLUMSAL İŞLEVLERİ

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 22, 69 - 76, 18.06.2018
https://doi.org/10.12981/motif.458

Öz

Bulancak
(Giresun) yöresinden derlenen Dokuz Oğul Efsanesi, Türk ağaç kültü etrafında
teşekkül etmiş bir anlatıdır. Halk edebiyatı merkezli ürünlerin birçoğunda
karşımıza çıkan ağaç kültü, Türklerin İslamiyet öncesi dönemdeki Tanrı ve evren
algılarını ortaya koyması açısından önem arz etmektedir. Bulancak (Giresun)
yöresinden derlenen Dokuz Oğul Efsanesinde, çocuğu olmayan bir adam, efsanenin
merkezinde yer alan ağacın altında Allah'a uzun yıllar dua eder. Allah
dualarını kabul eder ve bu tarihten sonra dokuz oğlu olur. Bir gün odun taşıyan
yaşlı bir adam, çocukların babasından dokuz oğuldan birinin kendisine yardım
etmesi için izin ister. Baba çocuklarına kıyamaz ve yaşlı adamın talebini geri
çevirir. Bu hadiseden sonra çocukların dokuzu da ölür. Baba, çocuklarını daha
önce altında dua ettiği ağacın altına defneder. Bu tarihten sonra ağacın olduğu
yer insanların dua ettiği, dualarının kabul olduğu, adak adadığı, Hıdrellez
kutlamaları düzenlediği bir kült mekân özelliği kazanır. Verileri alan
araştırması ve yazılı kaynaklardan yararlanma yöntemleriyle tespit edilen bu
çalışmada, Dokuz Oğul Efsanesinin ağaç kültü merkezli bir şekilde ortaya
çıktığı ve kültürün devamlılığı açısından önemli toplumsal işlevleri yerine
getirdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, Mustafa. (2005). “Türk Destanlarında Evren Tasarımı” Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. (Ed. Gürer Gülsevin, Metin Arıkan), 65-74, İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Bascom, William R. (2003). “Folklorun Biçimleri: Nesir Anlatılar” Halkbiliminde Kuramlar Ve Yaklaşımlar. (Ed.: Gülin Öğüt Eker, Metin Ekici ve diğerleri), (Çev.: R. Nur Aktaş, Banu Aktepe ve diğerleri), 468-505, Ankara: Milli Folklor Yayınları.
  • Bascom, William R. (2005). “Folklorun Dört İşlevi”, Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2. (Ed.: M. Öcal Oğuz, Selcan Gürçayır), (Çev.: Ferya Çalış), 125-151, Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • Boratav, P. Naili. (2014). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Çobanoğlu, Özkul. (2010). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Ekici, Metin. (2008). “Araştırma Yöntemleri” Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. (Ed. M. Öcal Oğuz), 43-94, Ankara: Grafiker Yayıncılık.
  • Ergun, Metin. (1997). Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi. C. 1, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ergun, Metin. (2000). “Türk Ağaç Kültü İnancının Dede Korkut Hikâyelerindeki Yansımaları”, Milli Folklor, 12 (47), 22-30.
  • Ergun, Pervin. (2004). Türk Kültüründe Ağaç Kültü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Gökşen, Cengiz. (1999). Giresun Efsaneleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı.
  • İnan, Abdülkadir. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Lvova, E. L. ve diğerleri (2013). Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri Simge ve Ritüel. Konya: Kömen Yayınları.
  • Ocak, Ahmet Yaşar. (2006). İslam-Türk İnançlarında Hızır yahut Hızır-İlyas Kültü. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Sakaoğlu, Saim. (1980). Anadolu-Türk Efsanelerinde Taş Kesilme Motifi ve Bu Efsanelerin Tip Kataloğu. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Sakaoğlu, Saim. (2009). Efsane Araştırmaları. Konya: Kömen Yayınları.
  • Seyidoğlu, Bilge. (1985). Erzurum Efsaneleri (Erzurum’da Belli Yerlere Bağlı Olarak Derlenmiş Efsaneler Üzerinde Bir İnceleme). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Türker, Ferah. (2017). “Türklerde Evren Tasavvurunun Dede Korkut’taki İzleri Üzerine” Türkologiya, 2, 109-117.
  • Yolcu, Mehmet Ali. (2017). “Halk Bilimi Araştırma Kuram ve Yöntemleri”, Halk Bilimi El Kitabı. (Ed.: Mustafa Aça), 150-205, İstanbul: Motif Vakfı Yayınları.
  • Sözlü Kaynaklar
  • KK-1: Rehber Alkan, Bulancak 1958, Ortaokul Mezunu, Bekçi (Görüşme: 23.02.2018)
  • KK-2: Hatice Alkan, Bulancak 1963, İlkokul Mezunu, Ev Hanımı (Görüşme: 23.02.2018)
  • KK-3: Zeytin Korkmaz, Bulancak 1940, Okuryazar, Ev Hanımı (Görüşme: 17.02.2018)
  • KK-4: Servet Aslan, Bulancak 1963, Ortaokul Mezunu, Emekli (Görüşme: 10.03.2018)
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abonoz Küçük 0000-0002-7151-416X

Yayımlanma Tarihi 18 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Küçük, A. (2018). TÜRK AĞAÇ KÜLTÜ ETRAFINDA TEŞEKKÜL EDEN DOKUZ OĞUL EFSANESİ VE TOPLUMSAL İŞLEVLERİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(22), 69-76. https://doi.org/10.12981/motif.458

Cited By

Batman İli Efsaneleri
Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.55143/alkad.1445881

ANIT AĞAÇLARIN HUKUKİ REJİMİ
Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.33717/deuhfd.998247