The
death, which is the last basic incident of life in all over the world and all
religions, stands at the core of the life as biological,
sociological, anthropological, psychological fact. In this
regard, the separation ceremonies are within the important phases of life in
almost every society regardless of time and place and they are supported by
some rituals that take their origins from tradition. Whereas the societies
might have different attitudes towards the death, all of those societies’
common sense is deprivation. Various ceremonial practices and beliefs that are
based on archaic times and that can be counted as cultic are evolved around the
sense of deprivation towards a husband/wife, a friend or a relative. These
practices form the connective side of the society/ group by sustaining
emotional union to the individual with different religious/spiritual rituals.
This
research aims to identify the cultic beliefs preserving their nature in the
sense of death, from the viewpoint that the practices in the sense of death/the
dead are the connective sides of the society/ group in the village of Lala in
Sinop, with Georgian people. The obtained findings in this context will be for
clarifying the reflections of the sacred and cultural values of the people from
archaic period on today’s world and the connective side of the social practices
ongoing in this context.
The dead/death transitional periods ritual separation ceremonies cultic beliefs
Dünyanın
her yerinde ve bütün dinlerde yaşamın son temel olayı olan ölüm, sosyolojik bir
olgu olarak toplumsal yaşamın merkezinde durmaktadır. Bu anlamda, ayrılık törenleri zaman ve zemin
fark etmeksizin hemen hemen her toplumda hayatın önemli aşamalarından olup
kökenini gelenekten alan birtakım ritüellerle desteklenmektedir. Toplumların
ölüm karşısında farklı tutumları var olabileceği gibi bütün toplumların ortak
duygusu “yoksunluk” tur. Bir dosta, eşe, yakın akrabaya karşı duyulan yoksunluk
hissi etrafında, çeşitli törensel uygulamalar ve temeli kadim zamanlara dayanan
kült sayılabilecek inançlar gelişmiştir. Bu uygulamalar, farklı dinsel- büyüsel
ritüellerle bireye duygu birlikteliği yaşatarak grubun/toplumun birleştirici
yönünü oluşturmaktadır.
Bu
çalışma, ölü/ölüm etrafında gelişen uygulamaların toplumun/grubun birleştirici yönü
olduğu savından hareketle Sinop ili Lala köyü, Gürcü halkı özelinde, ölüm
algısı etrafında varlığını koruyan kült inançları tespit etmeyi amaçlamaktadır.
Bu kapsamda elde edilen bulgular, arkaik dönem insanının kutsal, kültürel değerlerinin
günümüze yansımalarını ve bu kapsamda devam eden toplumsal uygulamaların
birleştirici yönünü açıklamaya yönelik olacaktır.
Ölü/ölüm Geçiş dönemleri ritüel ayrılık törenleri kült inançlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 27 |