Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EXISTENCE OF THE FOOL IN THE HUMOR CONTEXT: SAMPLING SHOR FOLKTALES

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 30, 555 - 565, 15.06.2020
https://doi.org/10.12981/mahder.732308

Öz

The Shoren are a community living in the
Kemorovo Region of Southern Siberia. The compilation activities that started in
the region at the beginning of the 20th century enable us to have information
about their cultures today. Compiled and published in five different books, the
fairy tales are important folklore products that shed light on the culture of
Shor. Shor folktales make use of many different types while presenting an image
of life. One of these types is “fool”. The type “fool” serves a specific
purpose with its features highlighted in the fairy tale and events that happen
in the fairy tale. While doing this, he takes advantage of humor. In the Shor
folktales, the fool often appears as the stupidest of the brothers. This type
sometimes appears as a more superficial type that does not provide information
about past and its surroundings. In the face of these types, we see the
characters that are either emphasized as smart or made to feel smart. The use
of the type “fool” leads to a humorous situation. This humor is more about
ridicule. Stupidity is emphasized so much that both the listener and the reader
smiles sarcastically. At the end of the tale, the fool gets victory. The
positions of the fool and smart are determined again. It is noticed that the
fool is actually smart by various methods. Until this point, the existence of
some supernatural powers along with the fool also prompts the reader to think
about the fool's real situation. "What is the underlying reality of the
stupid type?" With this question an inquiry begins on reality. What does
the stupid type want to accomplish in the narrative with this ambivalent
situation? In this study, the reality of stupid type will be analyzed in the
axis of Shor folktales and their function in narratives will be emphasized.
While doing this, the relationship between humor and stupidity will be
discussed and the effect of stupidity on the apparent truth will be explained
through the phenomenological approach.

Kaynakça

  • Aça, M. (2006). Tıva Destan ve Masallarının Araştırılmasında Tür Sorunu. Milli Folklor. S. 72. 85-94.
  • Arbaçakova, L.N. (2010). Pamyatniki Fol’klora Narodov Sibiri i Dalnego Vostoga “Şorskiy Folklor”. Rusya-Novosibirsk
  • Çudoyakov, A.İ. (2010). Şorskiy Skazki Legendı. Rusya-Kemerova.
  • Adler, A. (1983). Kişilik Bozuklukları ve Toplumsal Bütünleşme. (çev.: Belkıs Çorakçı), İstanbul: Say.
  • Bergson, H. (2017). Gülme Komiğin Anlamı Üzerine Deneme. (çev.: Mustafa Şekip Tunç). İstanbul: Dergah.
  • Davies, C. (1988) Stupidity and Rationality: Jokes From the Iron Cage. Humour in Society. London: The Macmillan Press. 1988.
  • Davis, M. (1993). What’s so Funny? The Comic Conception of Culture and Society. Chicago: University of Chicago Press.
  • Erasmus (2019). Deliliğe Övgü. (çev.: Yücel Sivri). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Feinberg, L. (2005). Mizahın Sırrı. Halkbilimde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2. (çev.: Ali Çelik, F. Gül Özyazıcıoğlu Koçsoy). Ankara: Geleneksel Yayıncılık. 
  • Fromm, E. (1995). Çağımızın Özgürlük Sorunu. (çev.: Bozkurt Güvenç). İstanbul: Gündoğan.
  • Husserl, E. (2003). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. (çev.: Harun Tepe). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Korkmaz, R. (2000). Tepegöz’ün Fenomenolojik Bir Yorumu. Dede Korkut Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Kuipers, G. (2016). Mizahın Sosyolojisi. Medya ve Mizah. (çev.: Nilgün Dungan). İstanbul: Nobel Akademik. 
  • Mulkay, M. (1988). On Humour. Its Nature and Place in Modern Society. Oxford: Polity Press.
  • Morreal, J. (1997). Gülmeyi Ciddiye Almak. İstanbul: İris. 
  • Musil, R. (2018). Aptallık Üzerine. çev: Ersan Üldes. İstanbul: Sel.
  • Powell, C. (1988). A Phenomenological analysis of humour in society. Humour in Society: Resistance and Control. London: Macmillan Press.
  • Sanders, B. (2001). Kahkahanın Zaferi. (çev.: Kemal Atakay). İstanbul: Ayrıntı. 
  • Smajda, E. (2013). Gülmek. (çev.: Sırma Naz Arım). İstanbul: Bağlam. 
  • Şentürk, R. (2016). Gülme Teorileri. İstanbul: Küre. 
  • Usta, Ç. (2005). Mizah Dilinin Gizemi. Ankara: Akçağ. 
  • Zijderveld, A. (1982). Reality in a Looking-glass: Rationality through an Analysis of Traditional Folly.

“APTAL OĞLAN” IN MİZAH BAĞLAMINDA VAROLUŞU: ŞOR MASALLARI ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 30, 555 - 565, 15.06.2020
https://doi.org/10.12981/mahder.732308

Öz

Şor Türkleri, Güney Sibirya’nın Kemorovo
Bölgesi’nde yaşayan bir topluluktur. Bölgede 20. yüzyılın başlarında başlayan
derleme faaliyetleri bugün onların kültürleri hakkında bilgi sahibi olmamızı
sağlamaktadır. Beş farklı kitapta derlenip yayımlanan Şor masalları, Şor
kültürüne ışık tutan önemli folklor ürünleridir.  Şor masalları yaşamın bir görüntüsünü
sunarken birçok farklı tipten yararlanır. Bu tiplerden biri de aptal tipidir.
Aptal tipi, masalda vurgulanan özellikleriyle ve masalda başından geçen olaylarla
belirli bir amaca hizmet eder. Bunu yaparken mizahtan faydalanır. Şor
masallarında aptal tipi, çoğunlukla aile ortamında üç kardeşten en küçüğü veya
en büyüğüdür. Bu tip bazen de geçmişi ve çevresi hakkında bilgi verilmeyen daha
yüzeysel bir biçimde olarak karşımıza çıkar. Bu tiplerin karşısında ise ya
akıllı olduğu vurgulanan veya akıllı olduğu davranışlar yoluyla hissettirilen
karakterleri görürüz. Aptal tipinin kullanılması mizahi bir duruma yol açar. Bu
mizah daha çok alaya yöneliktir. Aptalın aptallığı o kadar vurgulanır ki
dinleyicide veya okuyucuda alayla karışık bir gülümseme meydana getirir.
Masalın sonunda ise aptalı bir zafer beklemektedir. Aptal ve akıllının
konumları yeniden belirlenir. Aptalın aslında akıllı olduğu çeşitli yöntemlerle
fark ettirilir. Bu noktaya gelene kadar aptalın yanında birtakım doğaüstü
güçlerin olması da aptalın gerçek durumuyla ilgili okuyucuyu düşünmeye sevk
eder. “Aptal tipinin altında yatan gerçeklik nedir?” sorusuyla beraber
gerçeklik üzerine bir sorgulama başlar. 
Aptal tipinin bu ikircikli durumuyla anlatıda gerçekleştirmek istediği
nedir?  Bu çalışmada Şor masalları
ekseninde bu soruya cevap aranacak ve aptal tipinin gerçekliği analiz edilerek
bunların anlatılardaki işlevi üzerinde durulacaktır. Bunu yaparken mizah ve
aptallık ilişkisine değinilecek ve fenomenolojik yaklaşım yoluyla aptallığın
görünen hakikate etkisi açıklanmaya çalışılacaktır. 

Kaynakça

  • Aça, M. (2006). Tıva Destan ve Masallarının Araştırılmasında Tür Sorunu. Milli Folklor. S. 72. 85-94.
  • Arbaçakova, L.N. (2010). Pamyatniki Fol’klora Narodov Sibiri i Dalnego Vostoga “Şorskiy Folklor”. Rusya-Novosibirsk
  • Çudoyakov, A.İ. (2010). Şorskiy Skazki Legendı. Rusya-Kemerova.
  • Adler, A. (1983). Kişilik Bozuklukları ve Toplumsal Bütünleşme. (çev.: Belkıs Çorakçı), İstanbul: Say.
  • Bergson, H. (2017). Gülme Komiğin Anlamı Üzerine Deneme. (çev.: Mustafa Şekip Tunç). İstanbul: Dergah.
  • Davies, C. (1988) Stupidity and Rationality: Jokes From the Iron Cage. Humour in Society. London: The Macmillan Press. 1988.
  • Davis, M. (1993). What’s so Funny? The Comic Conception of Culture and Society. Chicago: University of Chicago Press.
  • Erasmus (2019). Deliliğe Övgü. (çev.: Yücel Sivri). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Feinberg, L. (2005). Mizahın Sırrı. Halkbilimde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2. (çev.: Ali Çelik, F. Gül Özyazıcıoğlu Koçsoy). Ankara: Geleneksel Yayıncılık. 
  • Fromm, E. (1995). Çağımızın Özgürlük Sorunu. (çev.: Bozkurt Güvenç). İstanbul: Gündoğan.
  • Husserl, E. (2003). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. (çev.: Harun Tepe). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Korkmaz, R. (2000). Tepegöz’ün Fenomenolojik Bir Yorumu. Dede Korkut Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Kuipers, G. (2016). Mizahın Sosyolojisi. Medya ve Mizah. (çev.: Nilgün Dungan). İstanbul: Nobel Akademik. 
  • Mulkay, M. (1988). On Humour. Its Nature and Place in Modern Society. Oxford: Polity Press.
  • Morreal, J. (1997). Gülmeyi Ciddiye Almak. İstanbul: İris. 
  • Musil, R. (2018). Aptallık Üzerine. çev: Ersan Üldes. İstanbul: Sel.
  • Powell, C. (1988). A Phenomenological analysis of humour in society. Humour in Society: Resistance and Control. London: Macmillan Press.
  • Sanders, B. (2001). Kahkahanın Zaferi. (çev.: Kemal Atakay). İstanbul: Ayrıntı. 
  • Smajda, E. (2013). Gülmek. (çev.: Sırma Naz Arım). İstanbul: Bağlam. 
  • Şentürk, R. (2016). Gülme Teorileri. İstanbul: Küre. 
  • Usta, Ç. (2005). Mizah Dilinin Gizemi. Ankara: Akçağ. 
  • Zijderveld, A. (1982). Reality in a Looking-glass: Rationality through an Analysis of Traditional Folly.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi, Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Zehra Uğurcan 0000-0003-0079-7219

Aynur Koçak 0000-0002-9555-1088

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Uğurcan, F. Z., & Koçak, A. (2020). “APTAL OĞLAN” IN MİZAH BAĞLAMINDA VAROLUŞU: ŞOR MASALLARI ÖRNEĞİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(30), 555-565. https://doi.org/10.12981/mahder.732308