Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF MIGHTY HANDFUL ON ORIENTALISM AND THE INVESTIGATION OF M. BALAKIREV'S SONG OF SELİM

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 33, 333 - 347, 15.03.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.833149

Öz

Eastern music always attracted Russian composers, as Russia, which settled between the West and the East from geographical point of view, remained at the distinction of these two cultures. Glinka, who laid the foundations of the Russian opera, and the pioneering Russian composers of the eastern motifs Aliabyev and Dargomozhsky, are ethnographically striking. Then, in the 19th century, the The Five formed a school by the movement of Orientalism in the works of the national composing school, and it was able to reveal Russian classical music in the context of traditional music understanding. The spiritual value given to “The Mighty Five” "Russian Orientalism" and other cultures and folklore of other peoples, which entered the musical history as a national trend, could also be foregrounded. Russian Five; In this study, the Mighty Five (Moguchaya Kuchka) were examined and Balakirev's work named Selim's Song was examined and its connection with orientalism was revealed. “Selim's Song”, one of the first examples of Balakirev's oriental-themed song, was composed in 1858, four years before Balakirev's trip to the Caucasus, and on Lermontov's poem which is Ismail Bey.

Kaynakça

  • Abraham, G. (1933). Balakirev's symphonies. Music & Letters, 14 (4), 355.
  • Abraham, G. (1939). On Russian music. Reprint Services Corp.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (ed: Orhan Kılıç ve Mustafa Cinoğlu), İstanbul: Lisans.
  • Calvocoressi, M. D. (1938). Music in the foreign press. The Musical Times, Vol. 79, No. 1147 (Sep.,),671-678.
  • Campbell, S. (1994). Russians on Russian music, 1830-1880. Cambridge University Press.
  • Çevik, M. (2015). Doğu ile batı arasında zarif bir köprü: Türk ve Rus edebiyatları. St. Petersburg Devlet Üniversitesi. Petersburg Yazarlar Birliği, KIBATEK [Kıbrıs Balkanlar Avrasya Türk Edebiyatları Kurumu].
  • Dmitriadi, N. (1974). Stilevye osobennosti russkoi muzyki o Vostoke. Voprosy teorii i estetiki muzyki.
  • Ertekin, S. (2007). Türk operasının gelişim süreci. Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Figes, O. (2009). Nataşa’nın dansı-Rusya’nın kültürel tarihi. (Çev.: Figen Dereli), İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Garden, E. (1967). Balakirev: A critical study of his life and music. London: Faber and Faber.
  • Garden, E. (1969). Classic and romantic in Russian music. Music & Letters, 50 (1).
  • Grankina, A. O. (2015). Transcultural representation of Circassian music in Mily Balakirev's Islamey: Oriental fantasy (1869), University of Ottowa Master Thesis, Canada.
  • Gündoğdu, A. O. (2016). Osmanlı/Türk müzik kültüründe Avrupa müziğinin yaygınlaşması süreci ve Levanten müzikçiler. Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Issiyeva, A. (2013). Russian orientalism. From Ethnography to Art Song in Nineteenth-. Century Music. Montreal: PhD Dissertation, McGill University.
  • Kalpana, S. (1997). Crucifying the orient. Russian orientalism and the colonization of Caucasus and Central Asia. Bangkok and Oslo: White Orchid Press.
  • Kapıcı, Ö. (2019). 19. yüzyıl Rus oryantalizminde şarklı bir müşteşrik: Konstantin M. Bazili’nin İstanbul izlenimleri. VI. Uluslararası Osmanlı İstanbul’u Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 323-373.
  • Kaptan, N. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Köse, M. - Küçük, M. (2015). Oryantalizm ve “öteki” algısı. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 107-127.
  • Leurence R. R. (2005). Selected nineteenth century Russian song texts New York: Leyerle Publication.
  • Maes, F. (2002). A history of Russian music: From Kamarinskaya to Babi Yar. Berkeley: University of California Press.
  • Malkoç, T. (2020). Rus romanslarında oryantalizm etkisi. Güzel Sanatlar Alanında Akademik çalışmalar, Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Montagu-Nathan, M. (1914). A history of Russian music - Being an account of the rise and progress of the Russian school of composers, With a survey of their lives and a description of their works. New York: Charles Scribner's Sons.
  • Niymet, U. (2019). Rus beşlisinin klasik müzik tarihine katkıları ve eserlerinin incelenmesi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Okuyan, S. (2011). Doğu kültürünün batıda yansımaları. Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, (2), 99-122.
  • Osipovich Zetlin, M., (1975). The five: The evolution of the Russian school of music. Greenwood Pub Group.
  • Schimmelpennick vander Oye, D. (2010). Russian orientalism: Asia in the Russian mind from Peter the great to the emigration. New Haven: Yale University Press.
  • Sultanova, A. (2012). Rus bestecilerinin eserlerinde oryantalizm akımı. İdil Dergisi, 1 (5), 189-197.
  • Taruskin, R. (1992). ‘Entoiling the Falconet': Russian musical orientalism in context. Cambridge Opera Journal, 4(3), 81-84.
  • Taruskin, R. (2010). Music in the early twentieth century: The Oxford history of western music. Oxford University Press.
  • Taruskin, R. - Weiss, P. (1984). Music in the western world. Schirmer Books.
  • Turan, N. S. (2014). Şark’ın oryantalleştirilmesinde müziğin araçsallığı. Evrensel Kültür, 17-22.
  • Umetsu, N. (2013) Oriental elements in Russian music and the reception in Western Europe: Nationalism, orientalism, and Russianness. images of Asia in Eurasian countries. Hokkaido University Slavic Eurasian Research Center.
  • Said, E. (1998). Oryantalizm. (Çev. Nezih Uzel), İstanbul: İrfan.
  • Said, E. W. - Bayoumi, M. - Rubin, A. (2000). The Edward Said reader. New York: Vintage Books.
  • Sergay, T. (2014). Sergei Rachmaninov and Russian musical orientalism. Close Encounters with Music, Playbill (Great Barrington, MA: Close Encounters with Music, 2014), 22.
  • Yıldırım, A. - Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 9. b., Ankara: Seçkin.

RUS BEŞLERİ’NİN ORYANTALİZME ETKİSİ VE M. BALAKİREV’İN “SELİMİN ŞARKISI”NIN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 33, 333 - 347, 15.03.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.833149

Öz

Batı ve Doğu arasında bulunan Rusya dolayısıyla Rus bestecileri her zaman "Doğu" kültürüne merakları ile ilgi çekmekteydi. Rus operasının temellerini atan Glinka ve buna öncülük eden, doğu motiflerini kullanan bestecilerden Aliabyev ve Dargomozhsky ile başlayan sözlü eserlerdeki (romans) egzotizm, etnografik olarak gözümüze çarpmaktadır. Akabinde de 19. yüzyılda “Rus beşleri” ulusal bestecilik akımının eserlerinde “Oryantalizm” akımıyla bir ekol oluşturmuş, Rus klasik müziğini geleneksel müzik anlayışı bağlamında ortaya koyabilmiştir. Ulusal akım oluşturarak müzik tarihine giren “Rus beşleri”, “Rus Oryantalizmi”yle diğer halkların kültürüne ve folkloruna verdiği manevi değeri de ön plana çıkarabilmiştir. Rus Beşleri; liderleri olan Balakirev’in yanında Cui, Borodin, Musorgsky ve Rimsky-Korsakov’dan oluşuyordu. Bu çalışmada, “Rus beşleri” (Moguchaya Kuchka) ele alınarak, Balakirev’in Selim’in Şarkısı isimli eseri incelenmiş ve oryantalizm ile ilgili bağlantısı ortaya konulmuştur. Balakirev’in oryantal konulu bir şarkının ilk örneklerinden biri olan “Selim’in Şarkısı” Balakirev’in Kafkasya gezisinden dört yıl önce 1858’de bestelenmiş ve Lermontov’un şiiri İsmail Bey üzerine yazılmıştır.

Kaynakça

  • Abraham, G. (1933). Balakirev's symphonies. Music & Letters, 14 (4), 355.
  • Abraham, G. (1939). On Russian music. Reprint Services Corp.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (ed: Orhan Kılıç ve Mustafa Cinoğlu), İstanbul: Lisans.
  • Calvocoressi, M. D. (1938). Music in the foreign press. The Musical Times, Vol. 79, No. 1147 (Sep.,),671-678.
  • Campbell, S. (1994). Russians on Russian music, 1830-1880. Cambridge University Press.
  • Çevik, M. (2015). Doğu ile batı arasında zarif bir köprü: Türk ve Rus edebiyatları. St. Petersburg Devlet Üniversitesi. Petersburg Yazarlar Birliği, KIBATEK [Kıbrıs Balkanlar Avrasya Türk Edebiyatları Kurumu].
  • Dmitriadi, N. (1974). Stilevye osobennosti russkoi muzyki o Vostoke. Voprosy teorii i estetiki muzyki.
  • Ertekin, S. (2007). Türk operasının gelişim süreci. Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Figes, O. (2009). Nataşa’nın dansı-Rusya’nın kültürel tarihi. (Çev.: Figen Dereli), İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Garden, E. (1967). Balakirev: A critical study of his life and music. London: Faber and Faber.
  • Garden, E. (1969). Classic and romantic in Russian music. Music & Letters, 50 (1).
  • Grankina, A. O. (2015). Transcultural representation of Circassian music in Mily Balakirev's Islamey: Oriental fantasy (1869), University of Ottowa Master Thesis, Canada.
  • Gündoğdu, A. O. (2016). Osmanlı/Türk müzik kültüründe Avrupa müziğinin yaygınlaşması süreci ve Levanten müzikçiler. Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Issiyeva, A. (2013). Russian orientalism. From Ethnography to Art Song in Nineteenth-. Century Music. Montreal: PhD Dissertation, McGill University.
  • Kalpana, S. (1997). Crucifying the orient. Russian orientalism and the colonization of Caucasus and Central Asia. Bangkok and Oslo: White Orchid Press.
  • Kapıcı, Ö. (2019). 19. yüzyıl Rus oryantalizminde şarklı bir müşteşrik: Konstantin M. Bazili’nin İstanbul izlenimleri. VI. Uluslararası Osmanlı İstanbul’u Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 323-373.
  • Kaptan, N. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Köse, M. - Küçük, M. (2015). Oryantalizm ve “öteki” algısı. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 107-127.
  • Leurence R. R. (2005). Selected nineteenth century Russian song texts New York: Leyerle Publication.
  • Maes, F. (2002). A history of Russian music: From Kamarinskaya to Babi Yar. Berkeley: University of California Press.
  • Malkoç, T. (2020). Rus romanslarında oryantalizm etkisi. Güzel Sanatlar Alanında Akademik çalışmalar, Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Montagu-Nathan, M. (1914). A history of Russian music - Being an account of the rise and progress of the Russian school of composers, With a survey of their lives and a description of their works. New York: Charles Scribner's Sons.
  • Niymet, U. (2019). Rus beşlisinin klasik müzik tarihine katkıları ve eserlerinin incelenmesi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Okuyan, S. (2011). Doğu kültürünün batıda yansımaları. Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, (2), 99-122.
  • Osipovich Zetlin, M., (1975). The five: The evolution of the Russian school of music. Greenwood Pub Group.
  • Schimmelpennick vander Oye, D. (2010). Russian orientalism: Asia in the Russian mind from Peter the great to the emigration. New Haven: Yale University Press.
  • Sultanova, A. (2012). Rus bestecilerinin eserlerinde oryantalizm akımı. İdil Dergisi, 1 (5), 189-197.
  • Taruskin, R. (1992). ‘Entoiling the Falconet': Russian musical orientalism in context. Cambridge Opera Journal, 4(3), 81-84.
  • Taruskin, R. (2010). Music in the early twentieth century: The Oxford history of western music. Oxford University Press.
  • Taruskin, R. - Weiss, P. (1984). Music in the western world. Schirmer Books.
  • Turan, N. S. (2014). Şark’ın oryantalleştirilmesinde müziğin araçsallığı. Evrensel Kültür, 17-22.
  • Umetsu, N. (2013) Oriental elements in Russian music and the reception in Western Europe: Nationalism, orientalism, and Russianness. images of Asia in Eurasian countries. Hokkaido University Slavic Eurasian Research Center.
  • Said, E. (1998). Oryantalizm. (Çev. Nezih Uzel), İstanbul: İrfan.
  • Said, E. W. - Bayoumi, M. - Rubin, A. (2000). The Edward Said reader. New York: Vintage Books.
  • Sergay, T. (2014). Sergei Rachmaninov and Russian musical orientalism. Close Encounters with Music, Playbill (Great Barrington, MA: Close Encounters with Music, 2014), 22.
  • Yıldırım, A. - Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 9. b., Ankara: Seçkin.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülün Malkoç 0000-0002-4276-8574

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Malkoç, T. (2021). RUS BEŞLERİ’NİN ORYANTALİZME ETKİSİ VE M. BALAKİREV’İN “SELİMİN ŞARKISI”NIN İNCELENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(33), 333-347. https://doi.org/10.12981/mahder.833149