Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ATSIZ'IN OTANTİK TOPLUM ÜTOPYASI: BOZKURTLARIN ÖLÜMÜ

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 38, 576 - 590, 12.06.2022
https://doi.org/10.12981/mahder.1115078

Öz

Edebî eserleriyle siyasi fikirlerini aktarma ve yaşatma çabasında olan Hüseyin Nihal Atsız’ın siyasi görüşleri Türk siyasi hayatında önemli bir tartışma konusu olmuştur. Bu çalışmada Bozkurtların Ölümü romanından hareketle Atsız’ın ütopist karakteri vurgulanmakta ve bu eserinde modernizm karşıtı bir milliyetçi olarak bir otantik toplum ütopyası kurduğu fikri savunulmaktadır. Bozkurtların Ölümü’nde detayları tespit edilebilecek olan bu ütopik toplum, mevcut siyasi ortamın eleştirisi olan Dalkavuklar Gecesi’nde hicvettiği insan tiplerinin zıddı olarak yüksek ahlâkî özellikleri ile öne çıkan, doğa ve hayvanlarla barışık, sadece yaşamını sürdürmek için avlanan ve savaşan otantik insanlardan oluşmaktadır. Bu kapsamda romanda, Türkler içindeki fikir ayrılıklarının gayet objektif bir şekilde canlandırılmış olmasına rağmen, romanda tarafsızlığı bozacak şekilde ve ısrarla neden Türklerin mutlak haklı, Çinlilerin mutlak haksız olarak gösterildikleri sorusunun cevabı aranmış ve sonuç olarak Çinlilerin modern olanı temsil ettiği Türklerin ise otantik, iyi ve doğru olana karşılık geldiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu husus Atsız’ın Türkçülüğünün, diğer milliyetçi düşüncelerden farklılaşacak şekilde, modern olana karşıtlık temelinde yükseldiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Akün, Ö. F. (1987). Hüseyin Nihal Atsız. Türkiye Diyanet Vakfı içinde, TDV İslâm Ansiklopedisi (s. 87-91). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Aktaş, Ş. (2011). Edebiyat ve Edebi Metinler Üzerine Yazılar. Ankara: Kurgan Edebiyat- Berikan Yayınevi.
  • Armstrong, J. A. (2018). Milliyetçilikten Önce Milletler. (çev. S. Erdem Türközü) İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Atsız, N. (1997). Makaleler III. İstanbul: İrfan Yayınevi.
  • Atsız, N. (2000). Atsız'dan Seçmeler: Türkçü Kimdir?, https://www.kavgamiz.com/orkun-dergisi/atsizdan-secmeler-turkcu-kimdir-101/ [E.T.: 15.1.2022]
  • Atsız, N. (2011). Turancılık Romantik Bir Hayal Değildir. N. Atsız içinde, Turancılık, Millî Değerler ve Gençlik (Makaleler-1). 12. Basım, (s. 20-28). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Atsız, N. (2018a). Bozkurtlar (Birinci Kitap: Bozkurtların Ölümü), 133. Basım, Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Atsız, N. (2018b). Turancılık, Millî Değerler ve Gençlik (Makaleler-1). 12. Basım. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Atsız, N. (2019). Dalkavuklar Gecesi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Atsız, N. (2020). Ruh Adam. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Bölükbaşı, Y. Z. (2018). Türkçü-Turancı Milliyetçiliğin Düşünsel Temelleri Üzerine Bir İnceleme. Akademik Hassasiyetler, 5(10), 45-60.
  • Bakırezer, G. (2008). Nihal Atsız. Tanıl Bora (ed.) içinde, Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Cilt 4: Milliyetçilik. 3. Baskı, (s. 352-357). İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Baykuzu, T. D. (2016). Son Bilgiler Işığında Kür Şad İsyanı. Konya: Kömen Yayınları.
  • Çakır, G. Ö. (2010). Kürşad’ın Gerçekliği Hakkında. Orkun Dergisi(147).
  • Enginün, İ. (1986). Halide Edib Adıvar. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Ercilasun, A. B. (2020). Prof Dr. Ahmet Bican Ercilasun ile Atsız'ın Edebiyatı Üzerine. 14-22. (G. Ö. Çakır, & A. Erdoğan, Röportajı Yapanlar), Söğüt (03), Mayıs-Haziran.
  • Güntürk, S., & Berber, Ş. (2019). Hüseyin Nihal Atsız'ın Eğitim Görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 8(23), 313-324.
  • Gellner, E. (1992). Uluslar ve Ulusçuluk. (çev. Büşra Ersanlı Behar; Günay Göksu Özdoğan) İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Goodwin, B. (1999). Liberallere Karşı Ütopya Düşüncesi. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi(1), 115-134.
  • İnan, A. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm: Materyaller ve Araştırmalar. Üçüncü Basım. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Kırmızı Kedi Yayınları. (2021). Bozkurtlar (Kitap Açıklaması). Kırmızı Kedi: https://www.kirmizikedi.com/kitap/urun/ecbbbbaa2893446f8e8e3476ea65bab1
  • Küçüktepe, F. (2016). Dalkavuklar Gecesi - Z Vitamini. Tarih Kritik(4), Temmuz, 83-88.
  • Kılıç, E. (2004). Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Edebi Ütopyalara Bir Bakış. Kitaplık(76), Ekim, 73-77.
  • Kapusuzoğlu, G. (2017). Tarihî Bir Kişilik Olarak Kür Şad ve 639 Yılı. Gazi Türkiyat(21), Güz, 121-136.
  • Koç, S. (2011). Türklerde Kadın ve Hüseyin Nihal Atsız’ın Tarihî Romanlarında Kadın Motifi. Erdem İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi(60).
  • Kumar, K. (2005). Ütopyacılık. (çev. Ali Somel) Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Mannheim, K. (2016). İdeoloji ve Ütopya (çev. Mehmet Okyayuz). Ankara: Nika Yayınevi.
  • Özdemir, C. (2007). Atsız Bey: Hüseyin Nihal Atsız'ın Hayatı, Fikirleri ve Romanları Üzerine Bir İnceleme. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Özkırımlı, U. (1999). Milliyetçilik Kuramları. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Özkırımlı, U. (2010). Milliyetçilik Üzerine Güncel Tartışmalar: Eleştirel Bir Müdahale. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Sertkaya, O. F. (1987). Hüseyin Nihâl Atsız. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Sertkaya, O. F. (2014). Kür Şad Adının Etimolojisi veya Türk Tarihinde Kür Şad Adlı Bir Kişi Var Mıdır? Gazi Türkiyat, Bahar, 1-10.
  • Smith, A. (2017). Etno-Sembolizm ve Milliyetçilik. (çev. Bilge Firuze Çallı) İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Tümtürk, İ. (1956). Atsız Hakkında Birkaç Söz. İstanbul: Burhan.
  • Ünser, H. İ. (2019). Türk Edebiyatında Siyasi Roman (1890-1940). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı.
  • Yılmaz, M. (2015). Nihal Atsız'ın Târih Algısı ve Türk Târihi Hakkındaki Görüşleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(9), Summer, 469-484.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil İbrahim Ünser 0000-0001-5456-0837

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Ünser, H. İ. (2022). ATSIZ’IN OTANTİK TOPLUM ÜTOPYASI: BOZKURTLARIN ÖLÜMÜ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(38), 576-590. https://doi.org/10.12981/mahder.1115078