Since man discovered music, musical instruments have evolved and diversified. This has led to the emergence of various instruments, such as the 'ıklığ' played with a bow and the 'kopuz' played with fingers or a plectrum. In addition, electronic devices are added to the Bağlama according to the needs and environment. The changes in the use of the bağlama on stage, such as the electro bağlama and sub-threshold bağlama, are the result and indicator of this. The aim of this study is to raise awareness about the use of effect/processor devices in the context of bağlama playing and to reflect the importance of traditional bağlama performance in Turkish culture. This study investigates the impact of using a processor/effect device on the traditional performance and sound of the bağlama. Personal interviews and literature review methods were used. The method of the study includes semi-structured personal interviews with experts in the field of bağlama education, as well as a literature review section that covers the history of bağlama and effects/processor devices. The data obtained through personal interviews using this method is the limitation of the study. Based on all these data and findings, a conclusion was made.
The conclusion includes an evaluation of the history of the processor/effects unit and the binding based on the findings obtained, excluding any personal opinion to maintain objectivity.
Çalgı kullanımı insanoğlunun müziği keşfettiği andan itibaren gelişerek ve değişerek günümüze kadar süregelmiştir. Bu kullanımların neticesinde farklı çalgılar ortaya çıkmıştır. Yay ile çalınanların “ıklığ”, parmak/tezene ile çalınanların ise “kopuz” olarak adlandırılması şeklinde olmuştur. Kopuz Asya kökenli bir çalgı olup bağlamanın atası olarak kabul edilmektedir. Bağlama, Asya kültüründen gelen ve Anadolu’ya yayılan bir çalgıdır. Türk kültüründe ve özellikle Türk halk müziğinin temel çalgısı olan bağlama, yapısal olarak geçmişten günümüze kadar birçok değişim ve gelişim geçirmiştir. Elektro bağlama, eşik altı bağlama vd. bağlamanın sahnede kullanımına dair geçirdiği değişimlerin sonucu ve göstergesidir. Son dönemlerde eşik altı, elektro vs. diye tabir edilen bağlamalar bulunmaktadır. Bunun yanı sıra ihtiyaca ve ortama göre bağlamaya eklenen elektronik cihazlar bulunmaktadır. Bu cihazlara efekt veya prosesör denilmektedir. Bu çalışma ile bağlamada efekt/prosesör cihazları kullanımı konusunda bir farkındalık yaratmak amaçlanmış ve bu bağlamda geleneksel bağlama icracılığının Türk kültüründe önemli olduğu yansıtılmaya çalışılmıştır. “Bağlamada Prosesör/Efekt cihazı Kullanımının Bağlamanın Geleneksel İcrasına Etkisi” başlığı altında, konuyla ilgili literatür taranmış, kişisel görüşme ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. Bağlamada prosesör/efekt cihazı kullanımının bağlamanın geleneksel icra ve tınısına olan etkisinin araştırılacağı bu çalışmada kişisel görüşme, literatür tarama yöntemleri kullanılmıştır. Bağlama icrası, bağlama eğitimi alanında “usta” sayılabilecek isimlerle yapılan yarı yapılandırılmış kişisel görüşmeler, bağlamanın ve efekt/prosesör tarihçesinin anlatıldığı tarama literatür kısmı çalışmanın yöntemidir. Bu yöntem dahilinde yapılan kişisel görüşmeler ile elde edilen veriler çalışmanın sınırlılığını oluşturmaktadır. Tüm bu veriler ve bulgular ışığında sonuca ulaşılmıştır.
Prosesör/efekt cihazının ve bağlamanın tarihçesinin ardından yapılan kişisel görüşlerde elde edilen bulgular ışığındaki değerlendirmeler sonuç kısmında yer almıştır.
Kopuz Bağlama Halk Müziği Efekt cihazları Prosesör cihazları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 45 |