Puppetry is a deep-rooted tradition that dates back to Central Asia as a tool that educates and entertains the society on various subjects. While puppets were initially a part of children's plays, over time they were moved to the theater stage and played an important role in telling stories based on humorous criticism. However, this tradition has lost its critical nature over time and has been accepted as an educational element for children. However, thanks to various social and political developments over the years, the puppet tradition has moved beyond the theater stage and continues to be kept alive in different performance environments to appeal to people of all ages. In this study, media programs, theater groups and festivals where puppetry is used as educational and entertaining content, as well as workshops that provide training in puppet making and performance are examined. In this regard, the study aims to determine the role of these performance environments and methods in the continuation of the puppet tradition and to make an evaluation of the role of the puppet tradition in Turkish sociocultural life.
Puppet Turkish Puppet Tradition Cultural Shift Media Festival
Kuklacılık, kökeni Orta Asya’ya dayanan köklü bir gelenek olarak toplumu çeşitli konularda eğiten ve eğlendiren bir araç olarak günümüze kadar süregelen bir gelenektir. Kuklalar başta çocuk oyunlarının bir parçası iken zamanla tiyatro sahnesine taşınmış ve mizahi eleştiriye dayanan hikâyelerin anlatılmasında önemli bir rol oynamıştır. Ancak bu gelenek, zaman içinde eleştirel yapısını kaybederek çocuklara yönelik eğitici bir unsur olarak kabul edilmiştir. Bununla birlikte, yıllar içinde yaşanan çeşitli sosyal ve politik gelişmeler sayesinde, kukla geleneği tiyatro perdesinin dışına çıkarak her yaştan insana hitap edecek şekilde farklı icra ortamlarında yaşatılmaya devam etmektedir. Bu çalışmada, kuklanın eğitici ve eğlendirici içerik olarak kullanıldığı medya programları, tiyatro grupları ve festivaller ile kukla yapımı ve icrasına yönelik eğitim veren atölye çalışmaları incelenmiştir. Bununla ilgili olarak çalışmada, söz konusu icra ortam ve yöntemlerinin kukla geleneğinin sürdürülmesindeki rolünün belirlenmesi ve kukla geleneğinin Türk sosyokültürel yaşamındaki rolüne ilişkin bir değerlendirme yapılması amaçlanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 47 |