Çocukların bireysel ve sosyal gelişimlerinde içinde
yaşadıkları fiziksel çevrenin etkisi giderek daha çok kabul edilmektedir. Bu
makale, Çocuk Dostu Kent yaklaşımı çerçevesinde çocuk ve kentsel mekân
ilişkisini, çocuk oyun alanları üzerinden tartışmaktadır. Bu amaçla Erzurum
kentinde farklı kentleşme dinamikleri ile öne çıkan üç mahalledeki çocuk oyun
alanlarının erişilebilirlikleri ve alansal büyüklük açısından yeterlilikleri
incelenmiştir. Erişilebilirlik analizleri için farklı yaş gruplarının değişen
ihtiyaçları dikkate alınmıştır. Ayrıca çocukların hem bu alanları hem de sokak
ve diğer kentsel boşlukları nasıl kullandıkları da gözlemlenmiştir. Bu analiz
ilk olarak tarihsel süreçte kentsel mekân oluşumunda gözlemlenen farklılıkların
çocuk oyun alanları açısından da farklı uygulamaları öne çıkardığını
göstermiştir. İkinci olarak, bu analize göre tüm
bölgelerde 11 yaş altı çocukların oyun alanlarına erişimi sorunlu, çocuk oyun
alanı varlığı alansal büyüklük bakımından yetersizdir. Üçüncü olarak, kentsel mekânların
çocuklar tarafından kullanımı sosyo-ekonomik yapıdan etkilenmektedir. Öncelikle
yasal mevzuatımızda çocuk oyun alanlarının büyüklüğü ve kentsel alan içindeki
dağılımına ilişkin bir standart belirlenmeli ve çocuk oyun alanları konusunda
bazı zorunluluklar tanımlanmalıdır. Diğer kentsel mekânlar çocukların kullanımı
açısından güvenliği artacak şekilde yeniden tasarlanmalıdır. Her ilde yoğun bir
şekilde devam eden kentsel dönüşüm projeleri, kentlerdeki bu gibi sorunları
çözmek ve herkes için daha yaşanılabilir kentsel mekânlar oluşturmak için bir
fırsata dönüştürülebilir.
Çocuk Dostu Kent Oyun Alanları Erişilebilirlik Alansal Yeterlilik Erzurum
Arazi kullanımı güncellemesi ve haritalama çalışmaları sırasında yaptıkları katkılardan dolayı Atatürk Üniversi-tesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü öğrencilerinden M. Emirhan Karaman ile Muhammed Ayık’a teşekkür ederiz.
The effect of physical environment on cognitive
and social development of children is highly admitted. Thus, this article
discusses the relation between child and urban space through playgrounds within
the perspective of Child Friendly Cities Approach. For this purpose,
accessibilities and areal efficiencies of playgrounds within three different regions
of Erzurum, selected due to their different urbanization processes, are
examined. Changing needs of different age groups are considered for the
accessibility analysis. Practices of children to use playgrounds, streets and
other urban spaces are also observed. This analysis, firstly, puts forward that
applications related to playgrounds varies due to the varieties of urban space
formation through time. Secondly, the
playgrounds are not accessible for children aged under 11 and have areal
efficiency problems within all regions. Thirdly, the usage of urban space by
children is affected by their socio-economic situations. Thus, it is a priority
to determine a legal obligation about the size and distribution of playgrounds
within urban space through regulations. Moreover, other urban spaces must be
redesigned to be more secure for their everyday usage by children. The ongoing
urban transformation projects at all cities should be used as an opportunity to
solve these issues and provide more liveable urban spaces for all.
Child friendly cities playgrounds accessibility areal efficiency Erzurum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 16 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 1 |