The airline industry is one of the fastest
growing industries in our country and worldwide and is one of the industries
that make significant contributions to the global economy as well as to tourism
and the Gross Domestic Product of the countries. In recent years, there has
been an improvement over the estimates of international organizations. This
situation has made it mandatory for firms, which want to survive in a highly
competitive environment and obtain sustainable competitive advantage, to offer
high-quality services and retain existing customers and attract potential
customers. However, customer’s perceptions of service quality can affect their
level of satisfaction. In addition, customer characteristics, life experiences,
consumption behaviors and habits can affect their perceptions of service. For
this reason, in this study it was aimed to investigate the effect of Generation
X and Generation Y customers’perceived level of service quality on their satisfaction
levels. Independent-Samples T Test and Multiple Regression Analysis were
performed in the study. As a result, it was found that perceptions of the
Generation Y about the dimension of “Reliability” and the perceptions of the
Generation X about the dimension of “Physical Appearance” had a statistically
significant and positive effect (biggest impact) on their satisfaction level.
Airline Industry Service Quality Customer Satisfaction Generation Generation X Generation Y
Havayolu endüstrisi, ülkemizde
ve dünya genelinde en hızlı büyüyen ve küresel ekonominin yanı sıra turizme ve
ülkelerin Gayri Safi Yurtiçi Hâsılalarına önemli katkılar yapan endüstrilerden
birisidir. Son yıllarda söz konusu endüstride, uluslararası kuruluşların
tahminlerinin üzerinde gelişmeler yaşanmaktadır. Bu durum, yoğun rekabet
ortamında ayakta kalmak ve sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmek isteyen
firmalar için kaliteli hizmetler sunarak mevcut müşterileri elde tutmalarını ve
potansiyel müşterileri kendilerine çekmelerini zorunlu kılmaktadır. Bununla
birlikte müşterilerin aldıkları hizmete ilişkin kalite algılamaları, onların
tatmin düzeylerini etkileyebilmektedir. Ayrıca, müşterilerin karakteristik
özellikleri, hayat deneyimleri, tüketim davranışları ve alışkanlıkları da onların
hizmete ilişkin algılarını etkileyebilmektedir. Bu nedenle bu çalışmada; X ve Y
kuşağı müşterilerin hizmet kalitesine ilişkin algılamalarının onların tatmin
düzeyleri üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada; Bağımsız İki
Örneklem T Test ve Çoklu Regresyon Analizi yapılmıştır. Sonuç olarak; Y kuşağı
müşterilerin “Güvenilirlik” boyutuna ilişkin algılamalarının, X kuşağı
müşterilerin ise “Fiziksel Görünüm” boyutuna ilişkin algılamalarının onların
tatmin düzeyleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif bir etki (en
büyük etki) yaptığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2019 |
Submission Date | July 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.