Nostalgia refers to individuals' feeling of
longing for past periods and the emotional connection between people's past and
present. Nostalgia proneness is very important in consumer preferences; it is
seen that consumers who have nostalgia proneness reflect these characteristics
to their product and service preferences. Consumer-based brand equity is
defined as the differentiator brand perception resulting from the comparison of
the information of a brand with the information about other brands and the
customer response that occurs thereafter. In this study, it is aimed to reveal
the effect of the nostalgia proneness on consumer-based brand equity. The scale
of nostalgia proneness used in the research consists of one dimension and the
scale of consumer-based brand equity used in the research consists of four
sub-dimensions which are perceived the image, perceived quality, brand awareness,
and brand loyalty. The survey form developed for this purpose was applied to
the individuals traveling with eastern express. The study is conducted with
valid 415 survey forms. According to the analysis, nostalgia proneness affects
the perceived image, perceived quality, brand awareness and brand loyalty which
are sub-dimensions of consumer-based brand equity significantly. In addition,
nostalgia proneness varies according to age, but it does not differ according
to gender, occupation, and region.
Nostalgia Brand Nostalgia Proneness Consumer-Based Brand Equity Eastern Express
Nostalji, bireylerin geçmiş dönemlere olan özlem
duygusunu ve insanların geçmişi ile bugünü arasında duygusal anlamda bağ
kurmasını ifade etmektedir. Nos-talji eğilimi tüketici tercihlerinde oldukça
önemli olup; nostalji eğilimi olan tüketicilerin bu özelliklerini ürün ve
hizmet tercihlerine yansıttığı görülmektedir. Tüketici temelli marka değeri ise
bir markaya ait bilgilerin, diğer markalar hakkındaki bilgiler ile kıyaslanması
sonucunda oluşan farklılaştırıcı marka algısı ve sonrasında meydana gelen
müşteri tepkisi olarak tanımlanmaktadır. Çalışmada, nostalji eğiliminin
tüketici temelli marka değeri üzerinde-ki etkisinin ortaya çıkarılması
amaçlanmıştır. Araştırmada kullanılan nostalji eğilimi ölçeği tek boyuttan;
tüketici temelli marka değeri ölçeği ise algılanan imaj, algılanan kalite,
marka farkındalığı ve marka sadakati olmak üzere dört alt boyuttan
oluşmaktadır. Çalışma amaçları doğrul-tusunda oluşturulan anket formu doğu
ekspresi ile seyahat eden bireylere uygulanmıştır. Toplamda geçerli 415 anket
üzerinden çalışma gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizlerin sonuçlarına göre
nostalji eğilimi; tüketici temelli marka değerinin alt boyutları olan algılanan
imaj, algılanan kali-te, marka farkındalığı ve marka sadakatini anlamlı düzeyde
etkilemektedir. Nostalji eğiliminin yaşa göre farklılık gösterdiği cinsiyete,
mesleğe ve yaşanılan bölgeye göre ise farklılık göstermediği sonucuna
ulaşılmıştır.
Nostalji Marka Nostalji Eğilimi Tüketici Temelli Marka Değeri Doğu Ekspresi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |