Bakım hizmeti verenlerde yaşlı ve yaşlanmaya ilişkin olumsuz algıların ortaya çıkması, yaşlıların bakım ihtiyacının karşılanmasında sorunlara neden olmaktadır. Yaşlılara bakım hizmeti sunanların algılarının tanımlanması, yaşlılara yönelik olumlu algıları teşvik eden yeni eğitim stratejilerinin düzenlenmesi ve yaşlılara sunulan bakım kalitesinin artırılması için önemlidir. Araştırmanın amacı yaşlı bakım istihdamında yer almak maksadıyla eğitim alan bireylerin yaşlanmaya ve yaşlılara yönelik algılarını betimlemek ve araştırmanın bulguları ile literatürdeki benzer çalışmaları dikkate alarak yaşlı bakımıyla ilgili davranışların toplumsal nedenlerini belirlemek ve anlamsal içeriklerini tanımlamaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma “Öz bakıma destek elemanı kursu”nu tamamlayıp sertifika alan 26 bireyden oluşmaktadır. Araştırmada, katılımcıların “yaşlı hissetme, yaşlanmaktan korkma, dış görünüşlerinde ortaya çıkan değişikliklerden rahatsız olma” temaları çerçevesinde kendi yaşlanmalarına yönelik algıları değerlendirilmiştir. Aynı zamanda katılımcıların genel yaşlılık algıları “yaşlılık kelimesinin anlamı, yaşlılık yaşı, yaşlıların giyim tarzı, yaşlıların sosyal yaşamı, yaşlıların üretkenlikleri, bakıma muhtaçlık ve yaşlılara saygı gösterme” temaları kapsamında ele alınmıştır. Katılımcıların büyük bir kısmının yaşlılıktan korkmadıkları, görece ileri yaşta olanların yaşın ilerlemesiyle birlikte dış görünüşlerinde ortaya çıkan değişikliklerden rahatsızlık duydukları, “emeklilik, düşkünlük, muhtaçlık, yalnızlık, ömrün bitmesi” gibi kavramlara yer vererek yaşlı kelimesine ve yaşlılık dönemine olumsuz anlamlar yükledikleri tespit edilmiştir.
The fact that negative perceptions of elderly and aging occur in those providing care services causes problems in meeting the elderly's need for care. Defining the perceptions of those who provide care services to the elderly is important for organizing new educational strategies that encourage positive perceptions for the elderly and increasing the quality of care offered to the elderly.The aim of the research; To describe the perceptions of individuals who are trained to take part in elderly care employment towards aging and elderly individuals, to identify the social reasons of elderly care-related behaviors by considering the findings of the research and similar studies in the literature, and to define their semantic content. Qualitative research method was used in the research.The research consists of 26 individuals who have completed the "Self-care support staff course". In the research, participants' perceptions of their own aging were evaluated within the framework of the themes of "feeling old, afraid of aging, being uncomfortable with changes in their appearance". At the same time, the participants' general perceptions of old age were discussed within the scope of the themes of “the meaning of the word old age, old age, clothing style of the elderly, social life of the elderly, productivity of the elderly, need for care and respect for the elderly”. It was determined that the majority of the participants were not afraid of old age, those who were of relatively advanced age were disturbed by the changes in their external appearance with the advancement of age, and they gave negative meanings to the word “old age” and “old age” by including concepts such as retirement, indulgence, neediness, loneliness.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2021 |
Submission Date | September 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.