Psikolojik dayanıklılık, bireyin yaşadığı zorluklar karşısında istenilen/beklenen olumlu davranışı sergileyebilmesi durumudur. Emek yoğun sektör olan turizm sektöründe hizmeti müşteriye doğrudan sunan çalışanların yoğun çalışma şartları karşısındaki psikolojik dayanıklılıkları önemlidir. Bu araştırmanın amacı konaklama işletmesi çalışanlarının psikolojik dayanıklılık düzeylerinin demografik özelliklere ve iş özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini Antalya faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmelerinin çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmada, çalışanların bireysel özelliklerini belirlemeye yönelik sorular ile yetişkinler için psikolojik dayanıklılık ölçeği (YPDÖ) olmak üzere iki bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır. 570 anket üzerinden yapılan değerlendirmeler için SPSS 22.00 programında yüzde ve frekans analizi, t testi, Anova testlerinden faydalanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda medeni durum, sektör tecrübesi, statü, eğitim seviyesi ve gelir düzeyi algılarının çalışanların psikolojik dayanıklılık düzeyleri üzerinde belirleyici olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Psychological resilience is the state of being able to exhibit the demanded/expected positive behaviour when the individual is faced with difficulties. In the tourism sector where intensive labour is involved, the psychological resilience of the employees who provide the service directly to the customer against the intensive working conditions remains crucial. The aim of this study is to determine whether psychological resilience levels of accommodation workers differ according to demographic characteristics and job characteristics. The population of the research consists of the employees of five-star hotel businesses in Antalya. In the research, two-part questionnaire was used to determine the individual characteristics of the employees and psychological resilience scale for adults (PRSA). For the evaluations made on 570 questionnaires, percentage and frequency analysis, t test, Anova tests were applied. As a result of the analysis, it was concluded that perceptions of marital status, sector experience, status, education level and income level were determinant on psychological resilience levels of employees. The contribution of this paper is that understanding the psychological state of the personnel working in tourism sector. Thereby, it will be possible to understand the importance of the human factor in tourism as a labor-intensive sector.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | August 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.