Teknolojik gelişmelerin insanların günlük yaşamlarının neredeyse tüm yönleri üzerinde önemli bir etkiye sahip olmasıyla birlikte giyilebilir teknolojik cihazlar daha fazla tercih edilir hale gelmiştir. Giyilebilir ürünler olarak da bilinen giyilebilir teknolojiler, aksesuar olarak takılabilen, giysiye gömülebilen, kullanıcının vücuduna takılabilen ve hatta cilde dövme olarak yapılabilen bir elektronik cihaz kategorisi olarak ifade edilebilir. Akıllı telefonların icadından sonra giyilebilir cihazlar, teknoloji dünyasındaki bir sonraki büyük yeniliktir. Aynı zamanda mobil ağların büyümesi, yüksek hızlı veri aktarımı ve minyatürleştirilmiş mikroişlemciler bu teknolojinin gelişmesini sağlamıştır. İnsanlar giyilebilir cihazlarla hayatlarını önemli decerecede kolaylaştırırken şirketler de giyilebilir cihazların büyük pazar ve iş değerlerinin öneminin farkına varmışlardır. Dolayısıyla bu çalışmada, insanların hayatında çok önemli bir yere sahip olan giyilebilir teknolojiler ele alınmış ve teknoloji kabul modeli bağlamında giyilebilir teknolojilere yönelik tutumun satın alma niyetine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında 353 veri çevrimiçi anket tekniği ile elde edilmiştir. Verilere ilk olarak AMOS programıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmış, daha sonra da Yol Analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; algılanan fayda ve algılanan parasal değerin giyilebilir teknolojilere yönelik tutum ve satın alma niyeti üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Wearable technological devices have become more preferred since technological advances having a significant impact on almost all aspects of people's daily lives. Wearable technologies, also known as wearable products, can be defined as a category of electronic devices that can be worn as an accessory, embedded in clothing, worn on the user's body and even tattooed on the skin. After the invention of smartphones, wearable technologies are the next big innovation in the world of technology. At the same time, the growth of mobile networks, high-speed data transfer and microprocessors have enabled the development of this technology. While people make their lives significantly easier with wearable technologies, companies have recognized the importance of wearable devices' huge market and their business values. Therefore, in this study wearable technologies, which have a very important place in people's lives, were discussed and it was aimed to examine the effect of attitude towards wearable technologies on purchase intention in the context of technology acceptance model. Within the scope of the research, 353 data were obtained by online survey technique. Confirmatory Factor Analysis was applied to the data first with the AMOS program, and then Path Analysis was performed. According to the analysis results; It was concluded that perceived usefulness and perceived monetary value have a positive and significant effect on attitude towards wearable technologies and purchase intention.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2022 |
Submission Date | November 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.