Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE UNESCO GEÇİCİ LİSTESİNDEKİ MİRASLARIN BELEDİYE STRATEJİK PLANLARINDA YERİ

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 897 - 916, 29.07.2022
https://doi.org/10.30798/makuiibf.913293

Abstract

Türkiye kültürel mirası açısından zengin bir ülkedir. Türkiye’nin UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde 18, geçici listesinde 83 tane miras bulunmaktadır. Bu evrensel değerlere sahip olmak aynı zamanda herkes adına koruma sorumluluğunu da üstlenmektir. Kültürel miraslarımızın korunması ve evrensel boyutta tanıtılması gerekmektedir. Mirasa dair farkındalık kullanıcılar, ziyaretçiler ve yerel yönetimlerden başlayarak en üst düzeye kadar herkes tarafından oluşturulmalıdır. Bu da miras yönetim planlamalarının yapılmasıyla mümkündür. Bu çalışmada UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi'nde bulunan mirasların yönetimlerinden sorumlu belediyelerin, UNESCO ve kültürel miras farkındalığının stratejik plan üzerinden değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Geçici listede bulunan 77 miras toplam 104 adet belediyenin sınırları içinde yer almaktadır. Bu miraslara sahip 42 belediyenin stratejik planına ulaşılamamış ve önceki dönemlere ait 8 stratejik plan kapsam dışında tutularak 2020-2024 dönemine ait 54 adet plan çalışma kapsamında incelenmiştir. Amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen stratejik planlar içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Belirlenen dört başlık içinde “kültür”,” tarih”, “UNESCO”, “turizm” ve “koruma” anahtar kelimeleriyle miras adları analiz edilmiştir. İncelenen belediyelerin stratejik planlarında bu miraslara yönelik farkındalığ yeterince olmadığı ve gelecek stratejileri arasında gerekli yeri almadığı tespit edilmiştir.

References

  • 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu. (2003). T.C. Resmi Gazete (25326, 10 Aralık 2003).
  • Akçay, A. (2009). Kamuda stratejik plan amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik değerlendirme ve denetim modeli. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 2(1), 82-98.
  • Altunbaş, H. (2007). Pazarlama iletişimi ve şehir pazarlaması şehirlerin markalaşması. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4(4), 156-162.
  • Arca, D., Bayık, Ç., Acar, H., Alkan, M. ve Şeker, D.Z. (2011). Tarihi kentlere yönelik web cbs uygulaması; Safranbolu örneği. Jeodezi, Jeoinformasyon ve Arazi Yönetimi Dergisi, 3 Özel Sayı, 26-29.
  • Baykan, B.G. ve Özer, B.Y. (2016). Belediyelerin stratejik planlarında çevre: İstanbul ölçeğinde bir değerlendirme. Strategic Public Management Journal, 4, 95-102.
  • Bayraktar, B.B. ve Yıldız, A.K. (2007). Kurumsal bilginin stratejik planlama sürecinde kullanılması: bir ilçe belediyesi örneği. Bilgi Dünyası Dergisi, 8(2), 280-296.
  • Duc, N. ve Barbey, V. (2006). Le processus d’elaboration de la strategie dans les collectivites publiques. Revue Economique et Social, 1, 91-100.
  • İri, R., İnal, M.E. ve Türkmen, H.H. (2011). Şehir pazarlamasında bilinirliğin önemi: Niğde yöresinin bilinirliğinin ölçülmesine yönelik bir araştırma. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(1), 81-96.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2018). Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu. Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/VrllQ+Kamu_Idareleri_Icin_Stratejik_Planlama_Kilavuzu.pdf
  • Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında yönetmelik. (2018). T.C. Resmi Gazete (30344, 26 Şubat 2018).
  • Karasu, M.A. (2012). Büyükşehir belediyelerinde stratejik planlama: karşılaştırmalı bir analiz. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(16), 159-180.
  • Kaypak, Ş. (2013). Küreselleşme sürecinde kentlerin markalaşması ve marka kentler. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 335-355.
  • Morgan, N., Pritchard, A. ve Pride, R. (2011). Destination brands: managing place reputation (3rd edition). Place Branding and Public Diplomacy, 7, 316 – 320.
  • Narinoğlu, A. (2006). Yerel idarelerde stratejik planlama modeli.(Yüksek lisans tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin). Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Sezer, Ö. ve Kırnapçı, A. (2018). Belediyelerde stratejik planlamanın bir unsuru olarak performans denetimi: Zonguldak belediyesi stratejik planları üzerine bir değerlendirme. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 1(2), 54-78.
  • Sürücü, O. ve Başar, M. E. (2016). Kültürel mirası korumada bir farkındalık aracı olarak sanal gerçeklik. ARTİUM, 4(1), 13-26.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2019). Belediyeler için strateji planlama rehberi. Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/2nABM+Belediyeler_Icin_Stratejik_Planlama_Rehberi.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Aksu Belediye Stratejik Planı (t.y). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/5ikSG+Aksu_Belediye_Baskanligi_2020-2024_Stratejik_Plan.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Antalya Büyükşehir Belediye Stratejik Planı (2019). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/IyIEK+Antalya_Buyuksehir_Belediyesi_2020-2024_Stratejik_Plani.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Beyşehir Belediye Stratejik Planı (t.y.). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/9Au3c+Beysehir_Belediyesi_Stratejik_Plan.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: İzmir Büyükşehir Belediye Stratejik Planı (t.y.). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/D6l8q+IZMIR_SP.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Kuşadası Belediye Stratejik Planı (t.y.). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/s6rtg+KUSADASI_SP_2020-2024.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Milas Belediye Stratejik Planı (t.y.). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/eLkvY+STRATEJIK_PLAN_2020-20241576135698_MILAS.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Salihli Belediye Stratejik Planı (2019). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/nuzDM+Stratejik_Plan.pdf
  • Türk Dil Kurumu: Miras (t.y.). 17 Eylül 2021 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • UNESCO (t.y.). 16 Eylül 2021 tarihinde https://whc.unesco.org/ adresinden erişildi.
  • UNESCO Türkiye Milli Komisyonu (t.y.). 16 Eylül 2021 tarihinde https://www.unesco.org.tr/ adresinden erişildi.
  • Usta, A. (2014). Kamu kurumlarında stratejik planlama: önemi, bileşenleri, evreleri ve uygulanabilirliği. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 1 (2) , 31-53.

PROVISIONAL LIST IN THE UNESCO HERITAGE PLACE IN TURKEY MUNICIPAL STRATEGIC PLAN

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 897 - 916, 29.07.2022
https://doi.org/10.30798/makuiibf.913293

Abstract

Turkey is a country rich in cultural heritage. Turkey's 18 UNESCO World Heritage List, there are 83 units in the temporary heritage list. Having these universal values is also undertaking the responsibility of protection for everyone. Our cultural heritage needs to be protected and promoted on a universal scale. Heritage awareness should be created by everyone, starting with users, visitors, and local governments, right up to the top. This is possible with heritage management planning. This study, it is aimed to evaluate the awareness of UNESCO and cultural heritage of the municipalities responsible for the management of heritages included in the UNESCO World Heritage Temporary List through the strategic plan. 77 heritages included in the temporary list are within the boundaries of 104 municipalities in total. The strategic plans of 42 municipalities with this heritage could not be reached and 8 strategic plans from previous periods were excluded and 54 plans for the period 2020-2024 were examined within the scope of the study. The strategic plans selected with the purposeful sampling method were analyzed using the content analysis method. Under the fourtitles determined, heritage names were analyzed with the keywords "culture", "history", "UNESCO", "tourism" and "protection". It was determined that the awareness of these heritages in the strategic plans of the analyzed municipalities was not sufficient and did not take the necessary place among the future strategies.

References

  • 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu. (2003). T.C. Resmi Gazete (25326, 10 Aralık 2003).
  • Akçay, A. (2009). Kamuda stratejik plan amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik değerlendirme ve denetim modeli. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 2(1), 82-98.
  • Altunbaş, H. (2007). Pazarlama iletişimi ve şehir pazarlaması şehirlerin markalaşması. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4(4), 156-162.
  • Arca, D., Bayık, Ç., Acar, H., Alkan, M. ve Şeker, D.Z. (2011). Tarihi kentlere yönelik web cbs uygulaması; Safranbolu örneği. Jeodezi, Jeoinformasyon ve Arazi Yönetimi Dergisi, 3 Özel Sayı, 26-29.
  • Baykan, B.G. ve Özer, B.Y. (2016). Belediyelerin stratejik planlarında çevre: İstanbul ölçeğinde bir değerlendirme. Strategic Public Management Journal, 4, 95-102.
  • Bayraktar, B.B. ve Yıldız, A.K. (2007). Kurumsal bilginin stratejik planlama sürecinde kullanılması: bir ilçe belediyesi örneği. Bilgi Dünyası Dergisi, 8(2), 280-296.
  • Duc, N. ve Barbey, V. (2006). Le processus d’elaboration de la strategie dans les collectivites publiques. Revue Economique et Social, 1, 91-100.
  • İri, R., İnal, M.E. ve Türkmen, H.H. (2011). Şehir pazarlamasında bilinirliğin önemi: Niğde yöresinin bilinirliğinin ölçülmesine yönelik bir araştırma. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(1), 81-96.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2018). Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu. Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/VrllQ+Kamu_Idareleri_Icin_Stratejik_Planlama_Kilavuzu.pdf
  • Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında yönetmelik. (2018). T.C. Resmi Gazete (30344, 26 Şubat 2018).
  • Karasu, M.A. (2012). Büyükşehir belediyelerinde stratejik planlama: karşılaştırmalı bir analiz. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(16), 159-180.
  • Kaypak, Ş. (2013). Küreselleşme sürecinde kentlerin markalaşması ve marka kentler. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 335-355.
  • Morgan, N., Pritchard, A. ve Pride, R. (2011). Destination brands: managing place reputation (3rd edition). Place Branding and Public Diplomacy, 7, 316 – 320.
  • Narinoğlu, A. (2006). Yerel idarelerde stratejik planlama modeli.(Yüksek lisans tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin). Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Sezer, Ö. ve Kırnapçı, A. (2018). Belediyelerde stratejik planlamanın bir unsuru olarak performans denetimi: Zonguldak belediyesi stratejik planları üzerine bir değerlendirme. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 1(2), 54-78.
  • Sürücü, O. ve Başar, M. E. (2016). Kültürel mirası korumada bir farkındalık aracı olarak sanal gerçeklik. ARTİUM, 4(1), 13-26.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2019). Belediyeler için strateji planlama rehberi. Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSpKutuphane/files/2nABM+Belediyeler_Icin_Stratejik_Planlama_Rehberi.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Aksu Belediye Stratejik Planı (t.y). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/5ikSG+Aksu_Belediye_Baskanligi_2020-2024_Stratejik_Plan.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Antalya Büyükşehir Belediye Stratejik Planı (2019). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/IyIEK+Antalya_Buyuksehir_Belediyesi_2020-2024_Stratejik_Plani.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Beyşehir Belediye Stratejik Planı (t.y.). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/9Au3c+Beysehir_Belediyesi_Stratejik_Plan.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: İzmir Büyükşehir Belediye Stratejik Planı (t.y.). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/D6l8q+IZMIR_SP.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Kuşadası Belediye Stratejik Planı (t.y.). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/s6rtg+KUSADASI_SP_2020-2024.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Milas Belediye Stratejik Planı (t.y.). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/eLkvY+STRATEJIK_PLAN_2020-20241576135698_MILAS.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı: Salihli Belediye Stratejik Planı (2019). Erişim adresi http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/nuzDM+Stratejik_Plan.pdf
  • Türk Dil Kurumu: Miras (t.y.). 17 Eylül 2021 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • UNESCO (t.y.). 16 Eylül 2021 tarihinde https://whc.unesco.org/ adresinden erişildi.
  • UNESCO Türkiye Milli Komisyonu (t.y.). 16 Eylül 2021 tarihinde https://www.unesco.org.tr/ adresinden erişildi.
  • Usta, A. (2014). Kamu kurumlarında stratejik planlama: önemi, bileşenleri, evreleri ve uygulanabilirliği. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 1 (2) , 31-53.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Hicran Hanım Halaç 0000-0001-8046-9914

Büşra Saatci İzci 0000-0003-2478-5597

Hilal Dağlı 0000-0001-6145-7803

Merve Gülşen 0000-0002-1078-9389

Publication Date July 29, 2022
Submission Date April 11, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Halaç, H. H., Saatci İzci, B., Dağlı, H., Gülşen, M. (2022). TÜRKİYE UNESCO GEÇİCİ LİSTESİNDEKİ MİRASLARIN BELEDİYE STRATEJİK PLANLARINDA YERİ. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 9(2), 897-916. https://doi.org/10.30798/makuiibf.913293

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.