Research Article
BibTex RIS Cite

METAVERSE AS A FUTURISTIC PUBLIC SPHERE ALTERNATIVE

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 509 - 529, 29.03.2023
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1218913

Abstract

The public sphere, in its simplest form, refers to the space where rational, equal and free individuals communicate independently of any authority on a political issue.From Ancient Greek to present, the content of pubcil sphere has changed depending on the socio-economic conditions and technological developments.Especially the internet technology that emerged at the end of the 20th century has opened a new topic for public sphere discussions.Some digital platforms which called new media, are defined as public sphere because they open the independent public communication to everyone.However, because of the deficiencies of new media platforms about space and action, the idea of these platforms cannot be defined as public sphere has also revealed.In this study, the potential of metaverse which is the one of the most popular new generation internet platforms, to create a public sphere has been examined and it has been evaluated that this space can create an alternative to the deficiencies of classical new media platforms in terms of space and action.

References

  • Arendt, H. (1994). İnsanlık Durumu. (B. S. Şener, Çev.) İletişim.
  • Arendt, H. (1996). Geçmişle Gelecek Arasında. (B. S. Şener, Çev.) İletişim.
  • Avcil, C. (2021). Kamusal Alanı Dijitalleşme Çerçevesinde Yeniden Okumak. Liberal Düşünce Dergisi (103), s. 81-100.
  • Aydın, M. (2002). Bir Siyasal Mahremiyet Alanı Olarak Kamusal ve Kılık Kıyafet Sorunu. Umran, s. 77-81.
  • Badel, F., ve Baeza, J. L. (2021). Digital public space for a digital society: a review. ArtGRID-Journal of Architecture, Engineering & Fine Arts, 3(2), 127-137.
  • Berktay, F. (2004). Hannah Arendt: 'Çoğulluk, Yeryüzünün Yasasıdır'. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Bozkurt, Ö., ve Gümüş, İ. H. (2022). Metaverse ve Metagirişimcilik: Kavramsal Bir Çerçeve. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 17(1), 75-85.
  • Buchstein, H. (1997). Bytes that Bite: The Internet and Deliberative Democracy. Constellations, 4(2), 248-263.
  • Budak, H. (2016). Kamusal Alanda Dönüşen Yapılar: Agoradan Sanal Uzama. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 36, 507-530.
  • Büyükbaykal, A. C., ve Sönmezer, Z. (2022). Metaverse ile Toplumsal Yaşam Arasındaki İlişki. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 139-148.
  • Castells, M. (2008). The New Public Sphere: Global Civil Society, Communication Networks and Global Governance. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 116(1), 78-93.
  • Collins, C. (2008). Looking to the future: Higher education in the Metaverse. Educause Review, 43(5), 51-63.
  • Curan, J. (2014). Medya ve Demokrasi: Yeniden Değer Biçme. Medya kültür siyaset. içinde Rharmakon Kitap.
  • Çaycı, B., ve Karagülle, A. e. (2014). Mobil İletişim Teknolojileriyle Değişen Örgütlenme Biçimleri: Ağlarda Örgütlenen Toplumsal Hareketler. Journal of Yasar University, 9(36), 6261-6380.
  • Çelikkol, Ş. (2022). Metaverse Dünyası'nın, Tüketici Satın Alma Davranışları Açısından Değerlendirilmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(1), 64-75.
  • Çobanoğlu, Y. (2019). Değişen Kamusallığın Yeni “Siyaset Yapma” Mekânı Olarak Sosyal Medya – (Politik Kimlikler ile Kamusal Haklar İlişkisi Bağlamında Twitter Örneği). OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 696-737.
  • Demir, R., ve Değerli, A. S. (2022). Fotoğraftan Metaverse'e Gerçeğin Dijital Temsili ve İmge. Sanat ve İnsan Dergisi(Özel Sayı), 179-187.
  • Duan, H., Lin, Z., Li, J., Wu, X., Fan, S., ve Cai, W. (2021). Metaverse for Social Good: A University Campus Prototype. Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia, (153-161).
  • Forbes. (2021). Andrew Yang Turns Himself Into An Avatar And Campaigns In The Metaverse. Forbes: https://www.forbes.com/sites/cathyhackl/2021/06/11/andrew-yang-turns-himself-into-an-avatar-and-campaigns-in-the-metaverse/?sh=1ead70bd2460 adresinden alınmıştır
  • Foucault, M. (2014). Özne ve İktidar. Ayrıntı yayınları.
  • Friedland, L. A., Hove, T., ve Rojas, H. (2006). The Networked Public Sphere. Javnost-The Public/European Institute for Communication & Culture, 13(4), 5-26.
  • Giddens, A. (2010). Modernite ve Bireysel-Kimlik Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum. (Ü. Tatlıcan, Çev.) Say Yayınları.
  • Girgin, Ü. H. (2017). Yeni Medya Teknolojileri, Pornografi ve Kültürel Dönüşüm. Atatürk İletişim Dergisi(12), 69-98.
  • Gökçe, O. (2012). Yeni Medya-Kamuoyu-Demokrasi. Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz: Gutenberg Galaksi'den Zuckerberg Galaksi'ye. içinde Alfa.
  • Göker, G. (2015). İletişimin Mcdonaldlaşması: Sosyal Medya üzerine Bir İnceleme. Turkish Studies International Periodical for The Languages, 10(2), 389-410.
  • Habermas, J. (2004). Kamusal Alan. M. Özbek (Dü.) içinde, Kamusal Alan (M. Özbek, Çev., 95-105). Hil Yayınları.
  • Habermas, J. (2005). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. (T. Bora, & M. Sancar, Çev.) İletişim.
  • Haberturk. (2022). Siyaset Metaverse Dünyasına Giriyor. Haberturk: https://www.haberturk.com/siyaset-metaverse-dunyasina-giriyor-3317183 adresinden alınmıştır
  • Hansen, M. (2004). Yirmi Yılın Ardından Negt ve Kluge'nin "Kamusal Alan ve Tecrübes"si: Değişken Kavramlar ve Genişlemi Alanlar. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Hasdemir, T. A., ve Coşkun, M. K. (2008). Kamusal Alan ve Toplumsal Hareketler. Ankara Ünüversitesi SBF Dergisi, 63(1), 121-149.
  • Intelligence, W. T. (2021). In To The Metaverse. New Realities: Into the Metaverse and Beyond: https://www.wundermanthompson.com/insight/new-trend-report-into-the-metaverse adresinden alınmıştır
  • Kamel, L. E. (2015). For a Better Exploration of Metaverses as Consumer Experiences. N. Wood, & M. Solomon (Dü) içinde, Virtual Social Identity and Consumer Behavior. Routledge.
  • Kellner, D. (2004). Tabandan Küreselleşme: Radikal Demokratik bir Teknopolitikaya Doğru. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Köselerli, B. B. (2017). Yeni Medya Ortamının Yeni Kamusal Alan Olarak Kullanımı. Humanities Sciences, 12(1), 51-64.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘Dijital Büyük Patlamada’ Fırsatlar ve Endişelere Yönelik Algılar. Intermedia International E-journal, 8(15), 245-266.
  • Küçükşen, K. (2016). Perception Of Gender Equality in New Media. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1285-1292.
  • Loader, B., ve Marcea, D. (2011). Networking democracy? Social media innovations and participatory politics. Information, Communication & Society, 14(6), 757-769.
  • Malkoç, İ. B. (2018). Makro Bir Siber Kamusal Alan Olarak Twitter: Türkiye'nin "Trending Topic"leri Analizi. Sosyoloji Notları, 2(1), 100-126.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (O. Akınhay, & D. Kömürcü, Çev.) Bilim ve Sanat Yayınları.
  • McCarthy, T. (2004). Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümü”nün 1989 İngilizce Baskısına Giriş. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Medyabar. (2021). Facebook Inc.’in yeni adı "Meta”: https://medyabar.com/haber/8079631/facebook-incin-yeni-adi-meta# adresinden alınmıştır
  • Metaverse’de DEVA Partisi Genel Merkez Binasının Kurulumunu Gerçekleştirdik!... (2022, 1 5). DEVA İstanbul İl Başkanlığı: https://istanbul.devapartisi.org.tr/haber/metaversede-deva-partisi-genel-merkez-binas%C4%B1n%C4%B1n-kurulumunu-ger%C3%A7ekle%C5%9Ftirdik adresinden alınmıştır
  • Minarlı, M. A. (2019). Kamusal Alanın Kavramsal Sınırları. İnsan&İnsan(21), 573-595.
  • Novak, K. (2022). Introducing the Metaverse, Again! TechTrends(66), 737-739.
  • Ocak, M. Ş. (2016). Kamusal Alan, Sosyal Medya ve Toplumsal Hareketler Üzerine Bir İnceleme. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Onat, N. (2013). Kamusal Alan ve Sınırları. Durak İstanbul Yayınları.
  • Özbek, M. (2004). Kamusal Alanın Sınırları. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Papacharissi, Z. (2002). The virtual sphere: The internet as a public sphere. New Media & Society, 4(1), 9-27.
  • Pehlivan, B. (2011). Hannah Arendt’in temel kavramları ve kötülüğün sıradanlaşması. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sennett, R. (2010). Kamusal İnsanın Çöküşü. (S. Durak, ve A. Yılmaz, Çev.) Ayrıntı Yayınları.
  • Smart, J., Cascio, J., ve Paffendorf, J. (2007). Metaverse Roadmap Pathways to the 3D Web. Metaverse Roadmap: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.metaverseroadmap.org/MetaverseRoadmapOverview.pdf adresinden alınmıştır
  • Sözcü. (2022). DEVA Partisi ‘Metaverse mitingi’ düzenledi. Sözcü: https://www.sozcu.com.tr/2022/teknoloji/deva-partisi-metaverse-mitingi-duzenledi-7143230/ adresinden alınmıştır
  • Suudi Arabistan Kabe ziyaretini Metaverse üzerinden yapma çalışmalarına başladı. (2022, 01 27). Habertürk: https://www.haberturk.com/kabe-ziyareti-icin-metaverse-projesi-3327102 adresinden alınmıştır
  • Şeberoğlu, A. (2020). Yeni Medya ve Etkileşimli Yeni Sinema. Yeni Medya, 2020, 77-85.
  • Şenbük, B. (2022, 10 28). Metaverse’te ilk derse katıldık: Avatarımı ışınladım hocam. Hürriyet: https://www.hurriyet.com.tr/gundem/metaversete-ilk-derse-katildik-avatarimi-isinladim-hocam-42160813 adresinden alınmıştır
  • Taylor, C. (2002). Modern Social İmaginaries. Public Culture, 14(1), 91-124.
  • Trenz, H.-J. (2009). Digital Media and The Return of The Representative Public Sphere. Journal of the European Institute for Communication and Culture, 16(1), 33-46.
  • Tunçer, C. (2022, 2 14). Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nden metaverse hazırlığı LOG: https://www.log.com.tr/tapu-ve-kadastro-genel-mudurlugu-nden-metaverse-hazirligi/ adresinden alınmıştır
  • Türk, G. D., ve Darı, A. B. (2022). Metaverse'de Bireyin Toplumsallaşma Süreci. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 277-297.
  • Türk, G. D., Bayrakçı, S., ve Akçay, E. (2022). Metaverse ve Benlik Sunumu. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 12(2), 316-333.
  • Volkmer, I. (2003). The Global Network Society and Global Public Sphere. Development, 9-16.
  • Wood, G. (2018). Why We Need Web 3.0. Medium: https://gavofyork.medium.com/why-we-need-web-3-0-5da4f2bf95ab adresinden alınmıştır
  • Yazıcı, T., ve Tuerxun, X. (2017). Dijital kamusal alanda grup iletişimi: WeChat örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 966-980.
  • Yedekçi, E. U., ve Yedekçi, E. (2021). Sosyal medyanın kamusal alan oluşturma potansiyeli üzerine: Bookstagram örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 109-140.
  • Yegen, C. (2013). Demokratik ve Yeni Bir Kamusal Alan Olarak Sosyal Medya. ANEMON Muş Alparslan Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergisi, 1(2), 119-135.
  • Yegen, C. (2014). Bir Dijital Aktivizm Biçimi Olarak Slaktivizm: Change.org Örneği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 84-108.

FÜTÜRİSTİK BİR KAMUSAL ALAN ALTERNATİFİ OLARAK METAVERSE

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 509 - 529, 29.03.2023
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1218913

Abstract

Kamusal alan, en basit şekliyle, rasyonel, eşit ve özgür bireylerin politik bir konuda herhangi bir otoriteden bağımsız şekilde iletişime geçtikleri alanı ifade eder. Antik Yunan'dan günümüze değişen sosyo-ekonomik koşullara ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak kamusal alanın içeriği de değişime uğramıştır. Özellikle 20. Yüzyılın sonlarında ortaya çıkan internet teknolojisi kamusal alan tartışmaları için yeni bir başlık açmıştır. Yeni medya olarak adlandırılan dijital platformları, özgür kamusal iletişimi herkese açık kıldığı için kamusal alan olarak kabul eden görüşler söz konusudur. Ancak yeni medya platformlarının mekân ve eylem konusunda eksikliklere sahip olması bu mecraların kamusal alan olarak tanımlanamayacağı fikrini ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada, yeni nesil internet platformları arasında en popülerlerinden biri olan metaverse uzamının kamusal alan oluşturma potansiyeli incelenmiş ve bu uzamın klasik yeni medya platformlarının mekân ve eylem konusundaki eksikliklerine bir alternatif oluşturabileceği değerlendirilmiştir.

References

  • Arendt, H. (1994). İnsanlık Durumu. (B. S. Şener, Çev.) İletişim.
  • Arendt, H. (1996). Geçmişle Gelecek Arasında. (B. S. Şener, Çev.) İletişim.
  • Avcil, C. (2021). Kamusal Alanı Dijitalleşme Çerçevesinde Yeniden Okumak. Liberal Düşünce Dergisi (103), s. 81-100.
  • Aydın, M. (2002). Bir Siyasal Mahremiyet Alanı Olarak Kamusal ve Kılık Kıyafet Sorunu. Umran, s. 77-81.
  • Badel, F., ve Baeza, J. L. (2021). Digital public space for a digital society: a review. ArtGRID-Journal of Architecture, Engineering & Fine Arts, 3(2), 127-137.
  • Berktay, F. (2004). Hannah Arendt: 'Çoğulluk, Yeryüzünün Yasasıdır'. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Bozkurt, Ö., ve Gümüş, İ. H. (2022). Metaverse ve Metagirişimcilik: Kavramsal Bir Çerçeve. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 17(1), 75-85.
  • Buchstein, H. (1997). Bytes that Bite: The Internet and Deliberative Democracy. Constellations, 4(2), 248-263.
  • Budak, H. (2016). Kamusal Alanda Dönüşen Yapılar: Agoradan Sanal Uzama. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 36, 507-530.
  • Büyükbaykal, A. C., ve Sönmezer, Z. (2022). Metaverse ile Toplumsal Yaşam Arasındaki İlişki. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 139-148.
  • Castells, M. (2008). The New Public Sphere: Global Civil Society, Communication Networks and Global Governance. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 116(1), 78-93.
  • Collins, C. (2008). Looking to the future: Higher education in the Metaverse. Educause Review, 43(5), 51-63.
  • Curan, J. (2014). Medya ve Demokrasi: Yeniden Değer Biçme. Medya kültür siyaset. içinde Rharmakon Kitap.
  • Çaycı, B., ve Karagülle, A. e. (2014). Mobil İletişim Teknolojileriyle Değişen Örgütlenme Biçimleri: Ağlarda Örgütlenen Toplumsal Hareketler. Journal of Yasar University, 9(36), 6261-6380.
  • Çelikkol, Ş. (2022). Metaverse Dünyası'nın, Tüketici Satın Alma Davranışları Açısından Değerlendirilmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(1), 64-75.
  • Çobanoğlu, Y. (2019). Değişen Kamusallığın Yeni “Siyaset Yapma” Mekânı Olarak Sosyal Medya – (Politik Kimlikler ile Kamusal Haklar İlişkisi Bağlamında Twitter Örneği). OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 696-737.
  • Demir, R., ve Değerli, A. S. (2022). Fotoğraftan Metaverse'e Gerçeğin Dijital Temsili ve İmge. Sanat ve İnsan Dergisi(Özel Sayı), 179-187.
  • Duan, H., Lin, Z., Li, J., Wu, X., Fan, S., ve Cai, W. (2021). Metaverse for Social Good: A University Campus Prototype. Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia, (153-161).
  • Forbes. (2021). Andrew Yang Turns Himself Into An Avatar And Campaigns In The Metaverse. Forbes: https://www.forbes.com/sites/cathyhackl/2021/06/11/andrew-yang-turns-himself-into-an-avatar-and-campaigns-in-the-metaverse/?sh=1ead70bd2460 adresinden alınmıştır
  • Foucault, M. (2014). Özne ve İktidar. Ayrıntı yayınları.
  • Friedland, L. A., Hove, T., ve Rojas, H. (2006). The Networked Public Sphere. Javnost-The Public/European Institute for Communication & Culture, 13(4), 5-26.
  • Giddens, A. (2010). Modernite ve Bireysel-Kimlik Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum. (Ü. Tatlıcan, Çev.) Say Yayınları.
  • Girgin, Ü. H. (2017). Yeni Medya Teknolojileri, Pornografi ve Kültürel Dönüşüm. Atatürk İletişim Dergisi(12), 69-98.
  • Gökçe, O. (2012). Yeni Medya-Kamuoyu-Demokrasi. Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz: Gutenberg Galaksi'den Zuckerberg Galaksi'ye. içinde Alfa.
  • Göker, G. (2015). İletişimin Mcdonaldlaşması: Sosyal Medya üzerine Bir İnceleme. Turkish Studies International Periodical for The Languages, 10(2), 389-410.
  • Habermas, J. (2004). Kamusal Alan. M. Özbek (Dü.) içinde, Kamusal Alan (M. Özbek, Çev., 95-105). Hil Yayınları.
  • Habermas, J. (2005). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. (T. Bora, & M. Sancar, Çev.) İletişim.
  • Haberturk. (2022). Siyaset Metaverse Dünyasına Giriyor. Haberturk: https://www.haberturk.com/siyaset-metaverse-dunyasina-giriyor-3317183 adresinden alınmıştır
  • Hansen, M. (2004). Yirmi Yılın Ardından Negt ve Kluge'nin "Kamusal Alan ve Tecrübes"si: Değişken Kavramlar ve Genişlemi Alanlar. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Hasdemir, T. A., ve Coşkun, M. K. (2008). Kamusal Alan ve Toplumsal Hareketler. Ankara Ünüversitesi SBF Dergisi, 63(1), 121-149.
  • Intelligence, W. T. (2021). In To The Metaverse. New Realities: Into the Metaverse and Beyond: https://www.wundermanthompson.com/insight/new-trend-report-into-the-metaverse adresinden alınmıştır
  • Kamel, L. E. (2015). For a Better Exploration of Metaverses as Consumer Experiences. N. Wood, & M. Solomon (Dü) içinde, Virtual Social Identity and Consumer Behavior. Routledge.
  • Kellner, D. (2004). Tabandan Küreselleşme: Radikal Demokratik bir Teknopolitikaya Doğru. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Köselerli, B. B. (2017). Yeni Medya Ortamının Yeni Kamusal Alan Olarak Kullanımı. Humanities Sciences, 12(1), 51-64.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘Dijital Büyük Patlamada’ Fırsatlar ve Endişelere Yönelik Algılar. Intermedia International E-journal, 8(15), 245-266.
  • Küçükşen, K. (2016). Perception Of Gender Equality in New Media. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1285-1292.
  • Loader, B., ve Marcea, D. (2011). Networking democracy? Social media innovations and participatory politics. Information, Communication & Society, 14(6), 757-769.
  • Malkoç, İ. B. (2018). Makro Bir Siber Kamusal Alan Olarak Twitter: Türkiye'nin "Trending Topic"leri Analizi. Sosyoloji Notları, 2(1), 100-126.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (O. Akınhay, & D. Kömürcü, Çev.) Bilim ve Sanat Yayınları.
  • McCarthy, T. (2004). Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümü”nün 1989 İngilizce Baskısına Giriş. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Medyabar. (2021). Facebook Inc.’in yeni adı "Meta”: https://medyabar.com/haber/8079631/facebook-incin-yeni-adi-meta# adresinden alınmıştır
  • Metaverse’de DEVA Partisi Genel Merkez Binasının Kurulumunu Gerçekleştirdik!... (2022, 1 5). DEVA İstanbul İl Başkanlığı: https://istanbul.devapartisi.org.tr/haber/metaversede-deva-partisi-genel-merkez-binas%C4%B1n%C4%B1n-kurulumunu-ger%C3%A7ekle%C5%9Ftirdik adresinden alınmıştır
  • Minarlı, M. A. (2019). Kamusal Alanın Kavramsal Sınırları. İnsan&İnsan(21), 573-595.
  • Novak, K. (2022). Introducing the Metaverse, Again! TechTrends(66), 737-739.
  • Ocak, M. Ş. (2016). Kamusal Alan, Sosyal Medya ve Toplumsal Hareketler Üzerine Bir İnceleme. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Onat, N. (2013). Kamusal Alan ve Sınırları. Durak İstanbul Yayınları.
  • Özbek, M. (2004). Kamusal Alanın Sınırları. Kamusal Alan. içinde Hil Yayınları.
  • Papacharissi, Z. (2002). The virtual sphere: The internet as a public sphere. New Media & Society, 4(1), 9-27.
  • Pehlivan, B. (2011). Hannah Arendt’in temel kavramları ve kötülüğün sıradanlaşması. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sennett, R. (2010). Kamusal İnsanın Çöküşü. (S. Durak, ve A. Yılmaz, Çev.) Ayrıntı Yayınları.
  • Smart, J., Cascio, J., ve Paffendorf, J. (2007). Metaverse Roadmap Pathways to the 3D Web. Metaverse Roadmap: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.metaverseroadmap.org/MetaverseRoadmapOverview.pdf adresinden alınmıştır
  • Sözcü. (2022). DEVA Partisi ‘Metaverse mitingi’ düzenledi. Sözcü: https://www.sozcu.com.tr/2022/teknoloji/deva-partisi-metaverse-mitingi-duzenledi-7143230/ adresinden alınmıştır
  • Suudi Arabistan Kabe ziyaretini Metaverse üzerinden yapma çalışmalarına başladı. (2022, 01 27). Habertürk: https://www.haberturk.com/kabe-ziyareti-icin-metaverse-projesi-3327102 adresinden alınmıştır
  • Şeberoğlu, A. (2020). Yeni Medya ve Etkileşimli Yeni Sinema. Yeni Medya, 2020, 77-85.
  • Şenbük, B. (2022, 10 28). Metaverse’te ilk derse katıldık: Avatarımı ışınladım hocam. Hürriyet: https://www.hurriyet.com.tr/gundem/metaversete-ilk-derse-katildik-avatarimi-isinladim-hocam-42160813 adresinden alınmıştır
  • Taylor, C. (2002). Modern Social İmaginaries. Public Culture, 14(1), 91-124.
  • Trenz, H.-J. (2009). Digital Media and The Return of The Representative Public Sphere. Journal of the European Institute for Communication and Culture, 16(1), 33-46.
  • Tunçer, C. (2022, 2 14). Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nden metaverse hazırlığı LOG: https://www.log.com.tr/tapu-ve-kadastro-genel-mudurlugu-nden-metaverse-hazirligi/ adresinden alınmıştır
  • Türk, G. D., ve Darı, A. B. (2022). Metaverse'de Bireyin Toplumsallaşma Süreci. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 277-297.
  • Türk, G. D., Bayrakçı, S., ve Akçay, E. (2022). Metaverse ve Benlik Sunumu. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 12(2), 316-333.
  • Volkmer, I. (2003). The Global Network Society and Global Public Sphere. Development, 9-16.
  • Wood, G. (2018). Why We Need Web 3.0. Medium: https://gavofyork.medium.com/why-we-need-web-3-0-5da4f2bf95ab adresinden alınmıştır
  • Yazıcı, T., ve Tuerxun, X. (2017). Dijital kamusal alanda grup iletişimi: WeChat örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 966-980.
  • Yedekçi, E. U., ve Yedekçi, E. (2021). Sosyal medyanın kamusal alan oluşturma potansiyeli üzerine: Bookstagram örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 109-140.
  • Yegen, C. (2013). Demokratik ve Yeni Bir Kamusal Alan Olarak Sosyal Medya. ANEMON Muş Alparslan Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergisi, 1(2), 119-135.
  • Yegen, C. (2014). Bir Dijital Aktivizm Biçimi Olarak Slaktivizm: Change.org Örneği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 84-108.
There are 66 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Emre Savut 0000-0002-5671-1771

Publication Date March 29, 2023
Submission Date December 14, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Savut, E. (2023). FÜTÜRİSTİK BİR KAMUSAL ALAN ALTERNATİFİ OLARAK METAVERSE. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 10(1), 509-529. https://doi.org/10.30798/makuiibf.1218913

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.