Bu araştırmada, sosyal medya pazarlamasının doktor markalaşmasını üzerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda; üniversitede eğitim öğretimine devam etmekte olan öğrenciler içersinden basit seçkisiz örneklem metodu ile seçilen 547 kişi araştırma örneklem grubunu oluşturmakta olup veriler yüz yüze anket uygulanarak toplanmıştır. Araştırmada, “Kişisel Bilgi Formu”, “Sağlık Sektöründe Sosyal Medya Pazarlaması Ölçeği” ve “Doktor Markalaşması Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS ile analiz yapılmıştır. Analiz metodu olarak verilerin normal dağıldığı belirlenmesi neticesinde; basit doğrusal regresyon, pearson korelasyon, ANOVA ve bağımsız gruplarda t testi uygulanmıştır. Araştırmanın neticesinde, araştırmaya katılanların sosyal medya pazarlamasının doktor markalaşmasını üzerine istatistiksel açıdan anlamlı ve pozitif yönlü bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar ışığında bireylerde sağlık sektöründe sosyal medya pazarlamasını artıkça doktor markalaşması düzeyinin de artacağı ön görülmektedir
In this research, it was conducted to examine the effect of social media marketing on doctor branding. In line with the purpose of the research; 547 people selected by simple random sampling method among the students continuing their education at the university constitute the research sample group and the data were collected by applying a face-to-face questionnaire. In the research, "Personal Information Form", "Social Media Marketing Scale in the Health Sector" and "Doctor Branding Scale" were used. Data were analyzed with SPSS. As a result of determining that the data are normally distributed as a method of analysis; simple linear regression, pearson correlation, ANOVA and independent groups t test were applied. As a result of the research, it was determined that the social media marketing of the participants had a statistically significant and positive effect on doctor branding. In the light of these results, it is predicted that the level of doctor branding will increase as individuals increase social media marketing in the health sector.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Hospital Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 28, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | April 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.