Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK SEKTÖRÜNDE SOSYAL MEDYA PAZARLAMASININ DOKTOR MARKALAŞMASI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 10 Issue: 3, 2280 - 2295, 30.11.2023
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1283034

Abstract

Bu araştırmada, sosyal medya pazarlamasının doktor markalaşmasını üzerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda; üniversitede eğitim öğretimine devam etmekte olan öğrenciler içersinden basit seçkisiz örneklem metodu ile seçilen 547 kişi araştırma örneklem grubunu oluşturmakta olup veriler yüz yüze anket uygulanarak toplanmıştır. Araştırmada, “Kişisel Bilgi Formu”, “Sağlık Sektöründe Sosyal Medya Pazarlaması Ölçeği” ve “Doktor Markalaşması Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS ile analiz yapılmıştır. Analiz metodu olarak verilerin normal dağıldığı belirlenmesi neticesinde; basit doğrusal regresyon, pearson korelasyon, ANOVA ve bağımsız gruplarda t testi uygulanmıştır. Araştırmanın neticesinde, araştırmaya katılanların sosyal medya pazarlamasının doktor markalaşmasını üzerine istatistiksel açıdan anlamlı ve pozitif yönlü bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar ışığında bireylerde sağlık sektöründe sosyal medya pazarlamasını artıkça doktor markalaşması düzeyinin de artacağı ön görülmektedir

References

  • Ayaz, M. (2017). Sağlık sektöründe kişisel markalaşma: tercih edilen doktorun markalaşmasının hastane tercihine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Aydın, İ. (2020). Sağlık sektöründe sosyal medya pazarlaması (Kağıthane Bölgesi özel hastaneler örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi.
  • Aydın, O. A. (2021). Hekime ve Hastaneye Güven İle Hastane Tercihi Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Baruah, T. D. (2021). Effectiveness of social media as a tool of communication and its potential for technology enabled connections: a micro-level study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(5), 1–10.
  • Baydaş, A., Ata, S. & Berdibek, U. (2021). Sağlık Kurumlarında Sosyal Medya Pazarlaması (Ed.), Sağlık Sektöründe Uygulanan Güncel Pazarlama Yaklaşımları içinde (185-212). Kriter Yayınevi.
  • Coşkun, E. & Şener, B. Ç. (2020). Türkiye‘de Covid-19 sürecinde sosyal medya pazarlaması: Pegasus ve Bim Örneği. İNİF E- Dergi, 5(2), 27–42.
  • Fener, E. & Çimen, M. (2016). Hastane ve hekim tercihinde sosyal medyanın etkisine yönelik bir araştırma. The Journal of International Social Research, 9(47), 836–846.
  • Gemci, R., Gülşen, G. & Kabasakal, F. M. (2009). Markalar ve markalaşma şartları. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 14(1), 105–114.
  • Güleç, Ş. N. (2016). Özel hastane tercihinde kurumsal imajın rolü üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi.
  • Gümüş, S. (2013). Pazarlamada markalaşma stratejileri. Hiperlink Yayınları.
  • Işık, O. (2016). Algılanan Kalitenin Hastane Marka Değerine Etkisi. Araştırma Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(1), 57–72.
  • Kalaycı, Ş. (2017). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Dinamik Akademi Yayınları.
  • Kim, H. W., Kankanhalli, A. & Lee, H. L. (2016). Investigating decision factors in mobile application purchase: A mixed-methods approach. Information & Management, 53(6), 727–739.
  • Lomborg, S. (2015). “Meaning” in social media. Social Media and Society, 1(1), 1-2. https://doi.org/10.1177/2056305115578673
  • Luca, F. A., Ioan, C. A. & Sasu, C. (2015). The Importance of the Professional Personal Brand. The Doctors’Personal Brand. Procedia Economics and Finance, 20, 350–357. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00083-0
  • Moorhead, S. A., Hazlett, D. E., Harrison, L., Carroll, J. K., Irwin, A. & Hoving, C. (2013). A new dimension of health care: systematic review of the uses, benefits, and limitations of social media for health communication. Journal of Medical Internet Research, 15(4). https://doi.org/10.2196/JMIR.1933
  • Munro, B. H. (2005). Statistical methods for health care research (Vol. 1). Lippincott Williams & Wilkins.
  • Özkavcı, E. (2021). Dijital dönüşüm çağında İstanbul’da Bulunan özel ağız ve diş sağlığı merkezlerinde dijital pazarlama kullanımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Salameh, A. A., Aman-Ullah, A., Mehmood, W. & Bin Abdul-Majid, A. H. (2022). Does employer branding facilitate the retention of healthcare employees? A mediation moderation study through organisational identification, psychological involvement, and employee loyalty. International Journal of Hospitality Management, 1-8. https://doi.org/10.1016/J.IJHM.2022.103414
  • Şahinli, S. & Yamak, H. C. (2021). Sağlık bilimleri lisansiyerleri bakış açısıyla sosyal medyanın hasta davranışları üzerine etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 335–339.
  • Şantaş, G. & Şantaş, F. (2020). Güncel pazarlama yaklaşımlarının sağlık hizmetlerinde uygulanabilirliği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 432–443. https://doi.org/10.32709/AKUSOSBIL.482305
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth Ed.). Pearson.
  • Tamer Gencer, Z., Daşlı, Y. & Biçer, E. B. (2019). Sağlık İletişiminde yeni yaklaşımlar: Dijital medya kullanımı.
  • Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 42–52.
  • Temel, K. & Akıncı, F. (2016). Sağlık hizmetleri pazarlamasında reklam ve sosyal medyanın rolü. Hastane Öncesi Dergisi, 1(2), 27–37.
  • Tosyalı, H. & Sütçü, C. S. (2016). Sağlık iletişiminde sosyal medya kullanımının bireyler üzerindeki etkileri. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 3-22.
  • Tüfekci, N., İnce, O., & Tüfekci, Ö. (2016). Isparta’daki Özel hastanelerin marka stratejilerini belirleyen faktörlere yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 321–338.
  • Vardarlıer, P. & Öztürk, C. (2020). Sağlık iletişiminde sosyal medya kullanımının rolü. Sosyolojik Düşün, 5(1), 1-18.
  • Yazıcıoğlu, F. & Erdoğan, S. (2004). SPSS applied scientific research methods. Detay Publishing.
  • Zengin, Y., Divanoğlu, S. U. & Sağlam, Ş. (2022). Sosyal medya, algılanan kalite ve ağızdan ağıza iletişimin hastane marka imajıyla ilişkisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 49, 23–41.
  • Zhang, T., Yan, X., Wang, W. Y. C. & Chen, Q. (2021). Unveiling physicians’ personal branding strategies in online healthcare service platforms. Technological Forecasting and Social Change, 171, 120964. https://doi.org/10.1016/J.TECHFORE.2021.120964

INVESTIGATION OF THE EFFECT OF SOCIAL MEDIA MARKETING ON DOCTOR BRANDING IN THE HEALTH SECTOR

Year 2023, Volume: 10 Issue: 3, 2280 - 2295, 30.11.2023
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1283034

Abstract

In this research, it was conducted to examine the effect of social media marketing on doctor branding. In line with the purpose of the research; 547 people selected by simple random sampling method among the students continuing their education at the university constitute the research sample group and the data were collected by applying a face-to-face questionnaire. In the research, "Personal Information Form", "Social Media Marketing Scale in the Health Sector" and "Doctor Branding Scale" were used. Data were analyzed with SPSS. As a result of determining that the data are normally distributed as a method of analysis; simple linear regression, pearson correlation, ANOVA and independent groups t test were applied. As a result of the research, it was determined that the social media marketing of the participants had a statistically significant and positive effect on doctor branding. In the light of these results, it is predicted that the level of doctor branding will increase as individuals increase social media marketing in the health sector.

References

  • Ayaz, M. (2017). Sağlık sektöründe kişisel markalaşma: tercih edilen doktorun markalaşmasının hastane tercihine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Aydın, İ. (2020). Sağlık sektöründe sosyal medya pazarlaması (Kağıthane Bölgesi özel hastaneler örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi.
  • Aydın, O. A. (2021). Hekime ve Hastaneye Güven İle Hastane Tercihi Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • Baruah, T. D. (2021). Effectiveness of social media as a tool of communication and its potential for technology enabled connections: a micro-level study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(5), 1–10.
  • Baydaş, A., Ata, S. & Berdibek, U. (2021). Sağlık Kurumlarında Sosyal Medya Pazarlaması (Ed.), Sağlık Sektöründe Uygulanan Güncel Pazarlama Yaklaşımları içinde (185-212). Kriter Yayınevi.
  • Coşkun, E. & Şener, B. Ç. (2020). Türkiye‘de Covid-19 sürecinde sosyal medya pazarlaması: Pegasus ve Bim Örneği. İNİF E- Dergi, 5(2), 27–42.
  • Fener, E. & Çimen, M. (2016). Hastane ve hekim tercihinde sosyal medyanın etkisine yönelik bir araştırma. The Journal of International Social Research, 9(47), 836–846.
  • Gemci, R., Gülşen, G. & Kabasakal, F. M. (2009). Markalar ve markalaşma şartları. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 14(1), 105–114.
  • Güleç, Ş. N. (2016). Özel hastane tercihinde kurumsal imajın rolü üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi.
  • Gümüş, S. (2013). Pazarlamada markalaşma stratejileri. Hiperlink Yayınları.
  • Işık, O. (2016). Algılanan Kalitenin Hastane Marka Değerine Etkisi. Araştırma Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(1), 57–72.
  • Kalaycı, Ş. (2017). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Dinamik Akademi Yayınları.
  • Kim, H. W., Kankanhalli, A. & Lee, H. L. (2016). Investigating decision factors in mobile application purchase: A mixed-methods approach. Information & Management, 53(6), 727–739.
  • Lomborg, S. (2015). “Meaning” in social media. Social Media and Society, 1(1), 1-2. https://doi.org/10.1177/2056305115578673
  • Luca, F. A., Ioan, C. A. & Sasu, C. (2015). The Importance of the Professional Personal Brand. The Doctors’Personal Brand. Procedia Economics and Finance, 20, 350–357. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00083-0
  • Moorhead, S. A., Hazlett, D. E., Harrison, L., Carroll, J. K., Irwin, A. & Hoving, C. (2013). A new dimension of health care: systematic review of the uses, benefits, and limitations of social media for health communication. Journal of Medical Internet Research, 15(4). https://doi.org/10.2196/JMIR.1933
  • Munro, B. H. (2005). Statistical methods for health care research (Vol. 1). Lippincott Williams & Wilkins.
  • Özkavcı, E. (2021). Dijital dönüşüm çağında İstanbul’da Bulunan özel ağız ve diş sağlığı merkezlerinde dijital pazarlama kullanımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Salameh, A. A., Aman-Ullah, A., Mehmood, W. & Bin Abdul-Majid, A. H. (2022). Does employer branding facilitate the retention of healthcare employees? A mediation moderation study through organisational identification, psychological involvement, and employee loyalty. International Journal of Hospitality Management, 1-8. https://doi.org/10.1016/J.IJHM.2022.103414
  • Şahinli, S. & Yamak, H. C. (2021). Sağlık bilimleri lisansiyerleri bakış açısıyla sosyal medyanın hasta davranışları üzerine etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 335–339.
  • Şantaş, G. & Şantaş, F. (2020). Güncel pazarlama yaklaşımlarının sağlık hizmetlerinde uygulanabilirliği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 432–443. https://doi.org/10.32709/AKUSOSBIL.482305
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth Ed.). Pearson.
  • Tamer Gencer, Z., Daşlı, Y. & Biçer, E. B. (2019). Sağlık İletişiminde yeni yaklaşımlar: Dijital medya kullanımı.
  • Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 42–52.
  • Temel, K. & Akıncı, F. (2016). Sağlık hizmetleri pazarlamasında reklam ve sosyal medyanın rolü. Hastane Öncesi Dergisi, 1(2), 27–37.
  • Tosyalı, H. & Sütçü, C. S. (2016). Sağlık iletişiminde sosyal medya kullanımının bireyler üzerindeki etkileri. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 3-22.
  • Tüfekci, N., İnce, O., & Tüfekci, Ö. (2016). Isparta’daki Özel hastanelerin marka stratejilerini belirleyen faktörlere yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 321–338.
  • Vardarlıer, P. & Öztürk, C. (2020). Sağlık iletişiminde sosyal medya kullanımının rolü. Sosyolojik Düşün, 5(1), 1-18.
  • Yazıcıoğlu, F. & Erdoğan, S. (2004). SPSS applied scientific research methods. Detay Publishing.
  • Zengin, Y., Divanoğlu, S. U. & Sağlam, Ş. (2022). Sosyal medya, algılanan kalite ve ağızdan ağıza iletişimin hastane marka imajıyla ilişkisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 49, 23–41.
  • Zhang, T., Yan, X., Wang, W. Y. C. & Chen, Q. (2021). Unveiling physicians’ personal branding strategies in online healthcare service platforms. Technological Forecasting and Social Change, 171, 120964. https://doi.org/10.1016/J.TECHFORE.2021.120964
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Hospital Management
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Göde 0000-0002-6865-6298

Yunus Emre Öztürk 0000-0002-6178-6129

Fatma Nuray Kuşcu 0000-0003-2657-6174

Early Pub Date November 28, 2023
Publication Date November 30, 2023
Submission Date April 14, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Göde, A., Öztürk, Y. E., & Kuşcu, F. N. (2023). INVESTIGATION OF THE EFFECT OF SOCIAL MEDIA MARKETING ON DOCTOR BRANDING IN THE HEALTH SECTOR. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 10(3), 2280-2295. https://doi.org/10.30798/makuiibf.1283034

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.