Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HIZLI OKUMA TEKNİKLERİ EĞİTİMİNİN PİYANO DEŞİFRE BECERİSİNE ETKİSİ - EFFECTS OF SPEED READING TECHNIQUES ON PIANO SIGHT READING SKILLS

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 18, 35 - 55, 31.03.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.289321

Öz

Bu çalışma, hızlı okuma teknikleri eğitiminin piyano
deşifre becerisine etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Alanyazın
araştırması sürecinde hızlı okuma ve deşifre becerisi kavramları göz
hareketleri bağlamında incelenmiştir.



Araştırmada “Öntest – Sontest Kontrol Gruplu Model”
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim
Dalı'nda öğrenim görmekte
olan Lisans III ve
Lisans IV öğrencilerinden seçilen 30 katılımcı oluşturmuştur. Yapılan
öntest-sontest ölçümlerinde araştırmacı tarafından oluşturulmuş doğrudan gözlem
formu kullanılmıştır. Araştırmada deşifre becerisinin piyano çalma boyutlarında
ölçümler yapılmıştır. Deney grubuna uygulanan hızlı okuma teknikleri eğitiminin
içeriği nota okuma ile ilişkilendirilerek düzenlenmiştir.



Bulgular doğrultusunda hızlı okuma teknikleri eğitiminin
deşifre becerisine etkisinin parçaların özelliklerine göre değiştiği,
parçaların bazılarında deney grubu lehine anlamlı fark olduğu, bazılarında ise
iki grup arasında anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Agay, Denes (1981), Teaching Piano, New York, Yorktown Music Press.
  • Berlin, Boris-Champagne, Claude (1964), Practical Sight Reading Exercises for Piano Students Book 5, Toronto, Gordon V. Thompson Limited.
  • Berlin, Boris-Champagne, Claude (1964), Practical Sight Reading Exercises for Piano Students Book 7, Toronto, Gordon V. Thompson Limited.
  • Berseus, Per (2002), Eye Movement İn Prima Vista Singing and Vocal Text Reading, Undergraduate Paper at D-level, Lund University Cognitive Science.
  • Chang, Carrie (2000), Relationship Between Music Learning and Language Reading, Review of Literature, ERIC Document EJ596921.
  • Coşkun, Eyyup (2006), Lise Öğrencilerinin Okuma Hızı ve Anlama Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Milli Eğitim Dergisi, 172, (29-39).
  • Çimen, Gül (2001), Piyanoda Deşifre Öğretimine Yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 14, 2, (445-452).
  • Dedebali, Nurhak Cem (2008), Hızlı Okuma Tekniğinin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Hızlarına ve Okuduğunu Anlama Düzeylerine Etkisi. Yüksek lisans tezi, Aydın, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Elgar, Edward (2004), Concerto in e Minor Opus 85 for Violoncello and Orchestra, London, Novello Publishing Limited.
  • Fine, Philip-Berry, Anna-Rosner, Burton (2006), The Effect of Pattern Recognition and Tonal Predictability on Sight-Singing Ability. Psychology of Music, 34, (4), (431-447).
  • Furneaux, Sophie-Land, Michael (1999), The Effects of Skill on The Eye-Hand Span During Musical Sight-Reading. Proceedings of the Royal Society of London, Series B, 266, (2435-2440).
  • Goolsby, Thomas (1994a), Eye Movements During Sightreading, Music Perception, 12, (97-123).
  • Goolsby, Thomas (1994b), Eye Movement in Music Reading, Effects of Reading Ability, Notational Complexity and Encounters. Music Perception, 12, (77-96).
  • Gudmundsdottir, Helga (2007), Error Analysis of Young Piano Students' Music Reading Performances, 8th Conference of the Society for Music Perception and Cognition, Concordia University, Montreal.
  • Gudmundsdottir, Helga (2010), Advances in Music Reading Research. Music Education Research, 12, (4), (331-338).
  • Güneş, Firdevs (2009), Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Henry, Earl-Mobberley, James (2000), Musicianship Ear Training, Rhytmic Reading and Sight Singing Volume I. New Jersey: Prentice Hall Englewood Cliffs.
  • Kopiez, Reinhard-Weihs, Claus-Ligges, Uwe-Lee, Ji (2006), Classification of High and Low Achievers in a Music Sightreading Task. Psychology of Music, 34, (1), (5-26).
  • Levin, Harry-Kaplan, E (1970), Grammatical Structure and Reading. In Basic Studies on Reading, New York, Basic Books.
  • McPherson, Gary (1993), ‘Factors and Abilities İnfluencing the Development of Visual, Aural and Creative Performance Skills in Music and Their Educational İmplications’, PhD Thesis, Australia, University of Sydney.
  • McPherson, Gary (1994), ‘Factors and Abilities İnfluencing Sight-Reading Skill İn Music, Journal of Research in Music Education 42, (3) ,(217-231).
  • Nart, Sevan (2010), Deşifre Şarkı Söyleme Eğitimine Yönelik Deneysel bir Öğretim Metodu. Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özaltunoğlu, Özlem (2003). Solfej Öğretim Yöntemleri, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özer, Burcu (2010), Piyano Öğretiminde Deşifre Becerisinin Kazandırılması. Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Rayner, Keith (1978), Eye Movements in Reading and İnformation Processing. Psychological Bulletin, 85 (3), (618-660).
  • Rayner, Keith-Pollatsek, Alexander (1997). Eye Movements, the Eye-Hand Span, and the Perceptual Span During Sight-Reading of Music. Current Directions in Psychological Science, 6, (2), (49-53).
  • Say, Ahmet (2002), Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Saygın, Oğuz-Kaya, Sayra (2011), Hızlı Okuma ve Okuduğunu Anlama. Art Reklamcılık Yayınları.
  • Sloboda, John (1977), Phrase Unitsas Determinants of Visual Processing in Music Reading, British Journal of Psychology, 68, (117-124).
  • Şengül, Murat-Yalçın, Süleyman Kaan (2004), Okuma ve Anlama Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Olarak Hazırlanan Bir Model Önerisi. T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı Teknikokullar Milli Eğitim Dergisi, 164.
  • Thompson, Burt (1987), Music Sight-Reading Skill in Flute Players. Journal of General Psychology. 114 (4), (345-352).
  • Truitt, Frances-Clifton, Charles-Pollatsek, Alexander-Rayner, Keith (1997), The Perceptual Span and Eye-Hand Span in Sight Reading Music. Visual Cognition, 4, (2), (143-161).
  • Wolf, Thomas (1976), A Cognitive Model of Musical Sight-Reading. Journal of Psycholinguist Research 5, (143-172).
  • Wristen, Brenda (2005), Cognition and Motor Execution in Piano Sight-Reading: a Review of Literature. Applications of Research in Music Education, 24, (1), 44-56.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Can Çiftçibaşı

Süleyman Cem Şaktanlı

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2017
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2017
Kabul Tarihi 31 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Çiftçibaşı, M. C., & Şaktanlı, S. C. (2017). HIZLI OKUMA TEKNİKLERİ EĞİTİMİNİN PİYANO DEŞİFRE BECERİSİNE ETKİSİ - EFFECTS OF SPEED READING TECHNIQUES ON PIANO SIGHT READING SKILLS. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 35-55. https://doi.org/10.20875/makusobed.289321