Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE POZİTİF/ NEGATİF DUYGU VE SOSYAL DESTEĞİN İNCELENMESİ: MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ - EXAMINATION OF POSITIVE- NEGATIVE AFFECT AND SOCIAL SUPPORT AMONG COLLEGE STUDENTS: SAMPLE OF MEHMET AKIF ERSOY UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 22, 278 - 294, 31.12.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.351777

Öz

Bu araştırmanın amacı, Mehmet
Akif Ersoy Üniversitesi (MAKÜ) İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde öğrenim
gören öğrencilerin pozitif/ negatif duygu ve çok boyutlu algılanan sosyal
destek açısından mevcut durumlarını bazı demografik değişkenlere göre
incelemektir. Araştırmaya toplam 843 (530 kız ve 313 erkek) öğrenci katılmıştır.
Genel tarama modeline uygun olarak yürütülen bu araştırmada kota örnekleme
yoluna gidilmiştir. Bu bağlamda öğrenim türü ve bölüm bazında her bir
kategoriden en az %20 oranında öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmaya yalnızca
2016-2017 bahar yarı yılında öğrenim gören öğrenciler dahil edilmiştir ve bu
yönüyle araştırma kesitsel bir özellik taşımaktadır.
Araştırmaya
katılan öğrencilerin pozitif duygu ortalama puanları 3,21±0,73, negatif duygu
puan ortalamaları 2,18±0,71, çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği aile,
arkadaş ve özel kişi alt boyutları puan ortalamaları sırasıyla; 5,68±1,50,
5,65±1,59 ve 4,67±2,29 olarak bulunmuştur. İşletme bölümü öğrencilerinin, kamu
yönetimi öğrencilerine oranla anlamlı düzeyde daha yüksek pozitif duygu puan
ortalamasına sahip oldukları, bunun yanında kamu yönetimi bölümü
öğrencilerinin, bankacılık ve finans bölümü öğrencilerine göre negatif duygu
açısından anlamlı düzeyde daha yüksek bir ortalamaya sahip oldukları
görülmüştür. Diğer bazı değişkenler ve boyutlar açısından da (cinsiyet, kalınan
yer, yaş, sınıf, öğrenim türü,)  bazı anlamlı
farklar elde edilmiştir.

Kaynakça

  • ALBAL, E. (2009). Depresyonla başa çıkmada öz yeterlik ve sosyal destek arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • ALVER, B. (2005). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ve akademik başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 75-88.
  • ARLI, M. ve NAZİK, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • BAYRAM, N. (2009). Sosyal bilimlerde Spss ile veri analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • BISHOP, J. B., BAUER, K. W., BECKER, E. T. (1998). A Survey of Counseling Needs of Male and Female College Students. Journal of College Student Development, 39(2), 204-210.
  • CROPANZANO, R., WEISS, H. M., HALE, J. M. S., REB, J. (2003). The structure of affect: reconsidering the relationship between negative and positive affectivity. Journal of Management, 29(6), 831-857.
  • DURAK-BATIGÜN, A. ve ATAY-KAYIŞ, A. (2014). Üniversite öğrencilerinde stres faktörleri: kişilerarası ilişki tarzları ve problem çözme becerileri açısından bir değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 29(2), 69-80.
  • EKER, D., ARKAR, H., YALDIZ, H. (2001). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi. 12(1), 17-25.
  • ERKAN, S., CİHANGİR-ÇANKAYA, Z., TERZİ, Ş., ÖZBAY, Y. (2011). Üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 174- 198.
  • FERNANDEZ-ABASCAL, E. G. & DIAZ, D. M. (2013). Affective induction and creative thiking. Creativity Research Journal, 25(2), 213-221.
  • GAZİ ÜNİVERSİTESİ (2003). Türk Üniversite Gençliği Araştırması Üniversite Gençliğinin Sosyo-Kültürel Profili. (Araştırma Yürütücüsü: Dr. Erdinç Yazıcı) Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • GENÇÖZ, T. (2000). Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15(46):19-26.
  • HARRAR, W. R., AFFSPRUNG, E. H. & LONG, J. C. (2010). Assessing Campus Counseling Needs. Journal of College Student Psychotherapy, 24(3), 233-240.
  • ISEN, A. M. (1999). On the relationship between affect and creative problem solving. In S. W. Russ (Ed.), Affect, creative experience, and psychological adjustment, 3–17, Philadelphia, PA: Taylor&Francis.
  • KARATAŞ, A. ve GİZİR, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(3). 250-265.
  • MAKÜ OİDB (2017). 2016-2017 Bahar Yarı Yılı Başı Öğrenci Sayıları, Erişim Linki: http://oidb.mehmetakif.edu.tr/files/OgrenciSayilari/1617B.pdf 07.04.2017.
  • MURRAY, N., SUJAN, H., HIRT, E. R., & SUJAN, M. (1990). The influence of mood on categorization: A cognitive flexibility interpretation. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 411–425
  • ÖZGÜVEN, İ. E., AKHUN, İ., ÖNSOY, R., FİDAN, N., BAYKUL, Y. (1988). Yurtkur Yurtlarında Barınan Öğrencilerin Beklenti ve Problemleri. Ankara: Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • SANDLER, I. N. (1980). Social support resources, stress, and maladjustment of poor children. American Journal of Community Psychology, 8(1), 41-52.
  • SARASON, I. G., LEVINE, H. M., BASHAM, R. B. ve SARASON, B. R. (1983). Assessing social support: the social support questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 127-139.
  • TOPAL, M. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Stilleri ile Pozitif ve Negatif Duygu Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • TOPKAYA, N., MEYDAN, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 25-37.
  • WATSON, D., CLARK, L.A. VE TELLEGEN, A. (1988). Development and Validation of Brief Measure of Positive and Negative Affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6): 1063-1070.
  • YILMAZ, H. & ARSLAN, C. (2013). Subjective well-being, positive and negative affect in turkish university students. The Online Journal of Counseling and Education, 2(2), 1-8.
  • YILMAZ, E., YILMAZ, E., KARACA, F. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi. 18(2), 71-79.
  • YÜKSEK ÖĞRETIM KURUMU (2017). Yüksek Öğretim İstatistikleri. Erişim Linki: https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2017/2017_T1.pdf Erişim Tarihi: 30.10.2017.
  • ZIMET, G., DAHLEM, N. W., ZIMET, S. G., FARLEY, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment. 52(1), 30-41.
  • ZUBAROĞLU YANARDAĞ, M. (2016). Çözüm Odaklı Kısa Terapiye Dayalı Bireylerle Sosyal Hizmet Müdahalesinin Gençlerin Umutsuzluk ve Stres Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melek Zubaroğlu Yanardağ 0000-0002-3425-483X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2017
Kabul Tarihi 28 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Zubaroğlu Yanardağ, M. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE POZİTİF/ NEGATİF DUYGU VE SOSYAL DESTEĞİN İNCELENMESİ: MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ - EXAMINATION OF POSITIVE- NEGATIVE AFFECT AND SOCIAL SUPPORT AMONG COLLEGE STUDENTS: SAMPLE OF MEHMET AKIF ERSOY UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 278-294. https://doi.org/10.20875/makusobed.351777