The conducted study the success levels of the 8th-grade students in the Secondary Education Institutions Central Placement Exam (LGS) was examined by data mining methods. The data used in the study are official data consisting of different attributes belonging to the students studying in the Aksu district of Antalya province. In the study, two different clustering method algorithms, one of the descriptive techniques of data mining, were used. Data analysis was performed on the dataset by using two-step clustering and K-means methods. As a result of the two-step clustering process, while 62% of the students were found to be in the 200-250 score band, students were divided into four clusters according to their success levels in the clustering process with k-means and the center score values of each cluster and a grouping process according to all students’ distance to these centers has been made. As a result of the analysis, it was seen that the school type, gender and the environment where the school is located were the dominant factors in student success.
Data Mining in Education Student Succcess Analysis Two Step Clustering K-Means
Yapılan bu çalışma ile ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Ortaöğretim Kurumları Merkezi Yerleştirme Sınavındaki (LGS) başarı durumları veri madenciliği yöntemleriyle incelenmiştir. Çalışmada kullanılan veriler Antalya ili Aksu ilçesinde öğrenim gören öğrencilere ait farklı özniteliklerden oluşan resmi verilerdir. Uygulamada veri madenciliğinin tanımlayıcı tekniklerinden birisi olan kümeleme (clustering) yönteminin farklı iki algoritması kullanılmıştır. Veri seti üzerinde İki adımlı kümeleme (two step clustering) ve K-ortalama (K-means) metotları kullanılmak suretiyle veri analizi yapılmıştır. Yapılan iki adımlı kümeleme işlemi sonucunda öğrencilerin %62’sinin 200-250 puan bandında yer aldığı tespit edilirken, k-ortalama ile yapılan kümeleme işleminde öğrenciler başarı durumlarına göre dört farklı kümeye ayrılmış ve her kümenin merkez puan değerleri ve tüm öğrencilerin bu merkezlere olan uzaklıklarına göre bir gruplandırma işlemi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda ise öğrenci başarısında okul türü, cinsiyet ve okulun bulunduğu çevrenin başat faktörler olduğu görülmüştür.
Eğitimde Veri Madenciliği Öğrenci Başarı Analizi İki Adımlı Kümeleme K-Ortalama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yönetim Bilişim Sistemleri, Veri Madenciliği ve Bilgi Keşfi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |