The current study aims to determine the level of psychological resilience in gifted adolescents and to examine whether their psychological resilience varies significantly depending on gender, grade level, mother’s education level, father’s education level, family type and perceived personality traits. The study employed the descriptive survey model. The purposive sampling method was used in the selection of the participants. The sample of the study consists of a total of 384 gifted students, including 24 fifth graders, 322 sixth graders and 38 seventh graders attending Science and Art Centres (BILSEM) located in four different provinces with varying levels of socioeconomic development (low, medium and high) in the 2022-2023 school year. The socioeconomic development level of the provinces was determined based on the 2017 provincial rankings in the socio-economic development research conducted by the Ministry of Industry and Technology of the Republic of Turkey. In the current study, the “Child and Adolescent Psychological Resilience Scale” determined the psychological resilience of gifted middle school students. A personal information form developed by the researchers was used to collect the demographic information of the sample group. The data set was analysed after normality tests (Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk-W), and the SPSS 20 statistical program package was used to analyse the collected data. Frequency, percentage, arithmetic mean, and standard deviation were used to determine the level of psychological resilience. While analysing whether psychological resilience varies significantly by gender and family type, a t-test was employed. In the analysis of psychological resilience concerning grade level, mother’s education level and father’s education level, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) was employed. The chi-square test was used in the analyses conducted to determine the psychological resilience of gifted adolescents concerning their personality traits. As a result of the study, the gifted students’ psychological resilience level was high and statistically significant differences were found based on grade level, mother’s education level, father’s education level, family type and perceived personality traits. According to the results of this study, carrying out studies that aim to determine the factors affecting the psychological resilience of gifted adolescents can significantly contribute to the literature. It is also recommended to investigate whether there are differences between the psychological resilience of gifted students and their typically developing peers.
Bu çalışmanın amacı özel yetenekli ergenlerde psikolojik sağlamlık düzeyinin belirlenmesi ve psikolojik sağlamlıklarının cinsiyet, sınıf düzeyi, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi, aile tipi ile algılanan kişilik özellikleri açısından incelenmesidir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama ile yürütülen ve maksatlı örnekleme yöntemine göre belirlenen bu araştırmanın örneklemini, Türkiye Cumhuriyeti Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen sosyo- ekonomik gelişmişlik sıralaması araştırmaları kapsamında 2017 yılı il bazı sonuçlarına göre farklı sosyo - ekonomik düzeyde yer alan (düşük, orta ve yüksek) dört farklı ilde bulunan Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) 2022- 2023 eğitim- öğretim yılında öğrenim görmekte olan 24’ü beşinci, 322’si altıncı ve 38’i yedinci sınıf seviyesinde olmak üzere toplam 384 özel yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada, özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları; ergenlerde psikolojik sağlamlığı belirlemeye yönelik bir ölçek olması sebebiyle “Çocuk ve Genç̧ Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” kullanılarak belirlenmiştir. Örneklem grubunun karakteristik bilgileri araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Veri setinin analizleri normallik testleri (Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro Wilk-W) sonrasında gerçekleştirilmiş olup elde edilen veriler SPSS 20 istatistik paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Psikolojik sağlamlık düzeyinin belirlenmesinde frekans, yüzde dağılım, aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel analiz yöntemlerinin yanı sıra, cinsiyet ve aile tipine göre psikolojik sağlamlık analizlerinde t testi ve sınıf düzeyi, anne- baba eğitim düzeyine göre yapılan analizlerde ise Tek Yönlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA) kullanılmıştır. Özel yetenekli ergenlerin kişilik özelliklerine göre psikolojik sağlamlıklarının belirlenmesine yönelik gerçekleştirilen analizlerde ise ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda özel yetenekli ergenlerinin psikolojik sağlamlık düzeyinin yüksek olduğu, cinsiyete, sınıf düzeyine, anne eğitim düzeyine, baba eğitim düzeyine, aile tipine ve özel yetenekli öğrencilerin algıladıkları kişilik özelliklerine göre istatistiki açıdan anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu çalışma sonucuna göre özel yetenekli ergenlere yönelik olarak psikolojik sağlamlıklarını etkileyen faktörlerin belirlenmesini amaçlayan ve farklı demografik özelliklerin açısından irdelenmesini mümkün kılan çalışmaların farklı araştırmacılar tarafından gerçekleştirilmesinin literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca özel yetenekli öğrencilerde psikolojik sağlamlığın normal gelişim gösteren ve farklı tanı gruplarında yer alan öğrencilerden bağımsız olarak yüksek seviyede olmasının nedenlerinin de araştırılması önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |