The
Turkish public bureaucracy has been under the influence of traditional public
administration perceptive for many years. Due to the fact that traditional
public administration cannot keep up with the rapidly changing economic, social
and political developments, there has been a need to change the Turkish public
bureaucracy. The new public management paradigm started to be implemented in
our country since the 1980s, and this perceptive has affected the Turkish
public bureaucracy as well as all countries. With this paradigm shift,
Important reforms were experienced in the Turkish public bureaucracy and in the
employment of public personnel, forms of employment have changed drastically. Besides civil
servant, contracted personnel and temporary personnel applications have
come to the fore.
The
main subject of the study, the forms of employment in the personnel reform
process has also changed with the management perceptive. Factors such as
politicization, favoritism, corruption and bribery in public administration
have greatly affected the process of formation of forms of employment. The aim
of the study is to examine the transition process from traditional management
perceptive to management perceptive in Turkish public bureaucracy and the
effects of management perceptive on Turkish public bureaucracy in this process.
In other words, In other words, it is aimed to analyze the effects of the new
public management perceptive on the forms of personnel employment.
Türk
kamu bürokrasisi uzun yıllar geleneksel kamu yönetimi anlayışının etkisinde
kalmıştır. Geleneksel kamu yönetimin hızla değişen ekonomik, toplumsal ve
siyasal gelişmelere ayak uyduramaması nedeniyle, Türk kamu bürokrasisinde
değişikliğe gidilme ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Yeni kamu işletmeciliği
paradigması ülkemizde 1980’li yıllardan itibaren uygulanmaya başlamış ve bu
anlayış bütün ülkeleri olduğu gibi Türk kamu bürokrasisini de etkilemiştir. Bu
paradigma değişimiyle, Türk kamu bürokrasisinde ve kamu personel istihdamında
önemli reformlar yaşanmış, istihdam şekilleri büyük ölçüde değişmiştir.
Memurluğun yanında sözleşmeli personel ve geçici personel uygulamaları büyük
ölçüde ön plana çıkmıştır.
Çalışmanın
ana konusu olan personel reform sürecinde ortaya çıkan istihdam şekilleri de
işletmecilik anlayışıyla birlikte değişmiştir.
Kamu yönetiminde siyasallaşma, kayırmacılık, yolsuzluk ve rüşvet gibi
etkenler istihdam şekillerinin oluşması sürecini büyük ölçüde
etkilemiştir. Çalışmanın amacı, Türk
kamu bürokrasisinde geleneksel yönetim anlayışından işletmecilik anlayışına
geçiş sürecini ve bu süreçte işletmecilik anlayışının Türk kamu bürokrasisine
etkilerini incelemektir. Başka bir deyişle, araştırmada yeni kamu işletmeciliği
anlayışının personel istihdam şekilleri üzerine yapmış olduğu etkilerin analiz
edilmesi amaçlanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 3 |